Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Ettöringen är inte glömd!

Under andra världskriget tillverkades ettöringarna av järn. Domnarfvets Jernverk axlade uppgiften med den äran. Domnarfvet präglade även femöringar av järn.

Sen kom bronsen tillbaka i mynten. En period på 1960-talet byggdes en hel del hus i lättbetong. Blocken hade spår och speciella plastbrickor användes som låsning. De hade exakt samma storlek som femöringar. Varje plastbricka kostade mer än 5 öre, så byggarna kom på att låsa ihop husen med femöringar av brons. Det gillade inte Riksbanken! Mynten kostade betydligt mer än 5 öre att tillverka.

Med fortsatt inflation avskaffades ettöringen, tvåöringen, femöringen, tjugofemöringen, tioöringen och till slut fanns bara kronor kvar. Och nu då sedlar och mynt rationaliserats bort, allt finns i molnet, finns inget att öppna en batterilucka med! Molnet duger inte.

Pentax Program A med batterilucka där en ettöring passade bra.

Men banken har inte glömt ettöringen !

Jag hade blivit skyldig banken 4.65 i ränta. Betalade och trodde att saken var ur världen. Men icke! Nytt brev från banken:

Fakturan var på 1 öre. Ränta på de där 4 kronorna och 65 örena:

Jag försökte betala via molnet. Det gick inte. "Beloppet är för litet".

Jag försökte ringa banken. Telefonkön var lång, så jag surfade in på Fotosidan och kommenterade foton. Just nu finns särskilt intressanta bilder i gruppen Arkitektur!

Till slut svarade en tjänsteman. Jag förklarade läget och att jag ville betala. Annars kommer väl påminnelser och förseningsavgifter och jag vill inte att Kronofogden anlitas för avgifter för en ettöring som inte gick att betala. Jag förstår, sa tjänstemannen. Bästa lösningen är att du använder samma OCR-nummer, men betalar in ett större belopp, t ex fem kronor. Jamentack och en God Påsk sa jag och fick samma önskan tillbaka.

Sen ringde telefonen med en enkät. "Hur var din upplevelse av kontakten med vår bank".

Första frågan var faktiskt om väntetiden! Dom har skärpt sig. Då enkäterna kom var enda syftet att jävlas med personalen. Jag satte ut 2 av 5. Och så några femmor till tjänstemannen.

Och så slutklämmen, på en skala 1 till 10, Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vår bank? Det blev 4 av 10.

Sen fanns plats för muntlig kommentar.

Jag pratade in att banken nog inte är värre än andra, men bedrövlig då det gäller att hjälpa till med att upprätta en framtidsfullmakt och ännu värre då det gäller att acceptera en fullmakt som redan finns.

God Påsk!

Inlagt 2022-04-15 09:23 | Läst 709 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Läsvärd story - och jag hade blivit oerhört uppretad av denna famösa ettöring i skuld.
Jag hade satt mig på kant med en gång och vägrat betala. I min svarsskrivelse hade jag använt mig av den juridiskt klara frasen "jag bestrider kravet" - därmed går det inte att backa på med straffavgifter eller kronofogde. Det banken har att välja på är att antingen acceptera bestridandet, eller att föra juridisk talan mot dig.
Det skulle vara mycket roande att få banken att fundera på om man skall föra juridisk talan i domstol för en ettöring - som dessutom uppenbarligen inte går att betala. Man skulle nog inse att man riskerade årets flatgarv i massmedia, med banken som drift-kucku för överskådlig tid.

Jag vet av erfarenhet att det inte går att föra dialog med folk av detta slag. Det är bara maktspråk som gäller - och, i enlighet med mitt förslag, så är man inte maktlös i en sådan situation.
Svar från Måns H 2022-04-15 11:01
Hej Peter!

Jag tyckte också att alltihopa var absurt!

Att i efterhand räkna ut ränta på 4.65 kronor som redan var betalda och sen skicka faktura med beloppet 1 öre - bara portot är väl 8 kronor och hela hanteringen för banken några tior.

Och att skicka en faktura som inte kan betalas i ett system bankerna använder är lite Kafkaartat.

Men det går att påverka. Då banken införde den där telefonenkäten fanns inget om väntetiden. Jag pratade då med cheferna och förklarade att det var fel att straffa personalen för en irritation som kunderna fick redan medan de väntade i ett system som cheferna skapat.

Länsförsäkringar är f ö en decentraliserad bank, funkar jättefint i Hemse och sämre i mellanstora städer. Den där ettöresfakturan kom från Stockholm.
Hehe..har fått en liknande "räkning" en gång, dock några ören högre..
Märkligt att det inte avrundas nedåt som dom gör när man köper nåt i affären..
Hoppas det inte går utför med dig nu ;))
HaD/Gunte..
Svar från Måns H 2022-04-15 16:42
Hej! Jag betalade nyss in 10:- och systemet accepterade det!

Eventuellt mailar jag nån tillräckligt högt upp i banken för att kunna åtgärda. Det är ju inte optimalt att banken betalar 8 kronor plus egna omkostnader för att få in ett öre och dessutom irriterar kunderna som ju i Länsföräkringarnas fall också är ägare.

Skatteverket har ju sen decennier tillbaka slutat med småbelopp. Dom sparas i deras dator och läggs på nästa räkning eller i förekommande fall återbetalning.