Efter några års uppehåll med bloggande på fotosidan startar jag om 2024. Det kommer mest att handla om fotografi i olika former och en del om hur jag tänker runt mina bilder.

OmTag. Broar och olika bildformat.

Jag bor vid vattnet i Bergsundsområdet vid Hornstull i Stockholm. Vattnet och broarna har ofta fått vara fotomotiv, eller snarare är det väl så miljön här ser ut så det är inte så konstigt. Jag har ju Liljeholmsbron, Årstabroarna, Västerbron liksom de mindre broarna Reimersholmsbron, Långholmsbron och Pålsundsbron i närområdet, så det finns att välja på.

Här är två bilder av Liljeholmsbron: Den ena tagen på natten med storformatskameran och den andra tagen med digitalaren tidigare idag. Två ganska olika bilder på alla sätt.

Storformatsbilden är tagen på Kodak TMax 100 bladfilm 4” * 5” alltså ett negativformat som är 15 ggr så stort som ett småbildsnegativ eller fullformat som man kallar det i sensorvärlden. Exponeringstiderna blir långa både beroende på filmens känslighet och att man måste blända ned en hel del för att få det skärpedjup man behöver trots storformatskamerans alla möjligheter att jobba med skärpeplanet. Exponeringstiden för denna bild låg på ca 12 minuter på bländare f/22 (om jag inte missminner mig).

Den digitala bilder är plåtad handhållen i dagsljus med min Nikon Z6 II 1/160 sek, iso 100 på bländare f/5,6 och bilden är konverterad till svartvitt i Silver EFEX. Normalobjektiv användes till bägge bilderna, 150 mm på storformatskameran och 50 mm på småbilds-/fullformats-kameran.

När man diskuterar olika bildkvalitet m.m. så blir det ganska missvisande om man jämför bilder med ganska begränsad upplösning på nätet. De flesta gör inte sina bilder större än kanske 1500 pixlar på långsidan och i de storlekarna och på skärm ser man knappt någon skillnad oavsett om bilden är tagen med en mobilkamera/billig kompaktkamera eller en storformatskamera eller någon värstingdigitalare.

När det gäller att fotografera med större format, speciellt på natten, handlar det för mig mycket om att det är en helt anan typ av fotografering. Det finns en meditativ komponent i det i och med att det är så långsamt och tar så mycket tid som jag inte funnit i någon annan typ av fotografering.

Sedan om man gör en kopia i lite större format, eller även mindre format faktiskt så får man en helt annan följsamhet i gråskalorna och väldigt fina tonövergångar där det större formatet är helt avgörande. Det finns de som hävdar att större format kan ersättas av högre upplösning/finare korn. Jag har testat detta och min erfarenhet är att jag får finare tonövergångar från en Ilford HP5+ i Hasselbladaren 6 * 6 cm än vad jag får från småbildskameran laddad med Fuji Acros även om upplösningen kanske till och med blir högre på Acros trots det mindre formatet, detta gäller det analoga, om det funkar på samma sätt med det digitala vet jag inte. Jag tänker inte diskutera detta, jag vet att det finns dem som hävdar motsatsen, men som sagt det är min egen erfarenhet och jag har verkligen testat.

Annars är det ganska vanligt att många med tvärsäkra åsikter inte har egen erfarenhet utan att man snarare tror på någon anan som tror på någon annan osv. 😉

Inlagt 2024-02-26 19:01 | Läst 369 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag tror Dig! Jag har nämligen sett kopior fotograferade med storformatskamera! Förutom detaljerna, så ger storformat ett lugnt intryck.
När det digitala filer, så tänker jag på mina bilder tagna med Nikon D700 och Nikon Z6 i jämförelse med Aps-C och 4/3,
Jag får då känslan att även fullformat ger ett lugnare helhets-intryck än den mindre sensorn som ger ett krispigare intryck. Mvh Wolfgang
Svar från alf109 2024-02-27 14:19
Tack ska du ha Wolfgang.
/Affe