Annons

Bildskärm till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte mej en BenQ PD2725U o känner mej nöjd, använder den till en Mac Studio, men det handlar ju såklart om hur mkt. pengar man vill lägga på en skärm också
 
Jag har en Macmini M2, 1Tb, 16Gb ram och så en Eizo ColorEdge CS2740 4K, extra pris på skärmen när jag köpte mycket nöjd. PS, LR fungerar bra även om jag borde tagit mer Ram.
 
Jag hittade den här tråden och tänkte svara på några saker som diskuterats, speciellt om DPI och Apples scaling. Det är en återkommande fråga och det verkar vara mycket missförstånd kring det. Om man gör fel så blir resultatet naturligtvis också felaktigt. Gör man rätt är detta ett ickeproblem.

För mig känns det helt bakvänt att investera i en dyr kamera, fantastiska objektiv, en kraftfull dator för bildbehandling och försöka leva på fotografering, utan att verkligen förstå hur bildskärmar, färgrymder och standarder fungerar.

Moderna kameror har ett enormt dynamiskt omfång och går djupt i svärtan. Det är lätt att medvetet underexponera för att inte fräta ut, för att sedan justera skuggorna i efterbehandlingen. Och samtidigt drömmer man om att köpa det där dyra 85mm f/1.4-objektivet.

Men när det kommer till bildskärmen verkar något gå snett.

"Färgerna är jättefina" står det i ett av inläggen. Men när jag redigerar mina bilder vill jag absolut inte att skärmen ska göra något extra med bilden, som att översaturera färgerna, öka kontrasten för mycket eller skärpa överdrivet. Jag vill att bilden ska visas precis som kameran tog den, eftersom det är utgångspunkten för min redigering.

Om skärmen visar felaktiga färger eller kontrast, riskerar jag att redigera bilden på ett felaktigt sätt. Det kanske ser bra ut för mig, men för en kund eller i en fototävling kan resultatet bli helt fel.

Om man nu har en kamera som sparar information på sensorn i en otroligt dynamisk omfång och väldigt subtila tonövergångar - varför väljer man inte en skärm som klarar av att återge så mycket som möjligt av det?
 
Hej. Ska köpa en Mac mini för bildredigering. Vad ska jag köpa för skärm? Är det något särskilt att tänka på när den ska paras med Mac? Och för redigering i ps och lightroom mestadels till digitala bilder, vad bör jag titta på? Jag är icke-professionell men men vill ha en vettig skärm att jobba med, gärna rätt ljusstark pga ögonen.
mvh

Känsligt ämne detta bland fotografer.

Men min åsikt är ska du inte foto på högsta professionella nivån, varför ska du lägga en månadslön eller mer på en skärm?

Majoriteten av personerna som kollar på dina bilder gör det på sin telefon? Så varför ska man då som glad hobby fotograf betala mycket pengar för en skärm för att redigera bilder, som når ut till en publik som ser dom bilderna på en telefonskärm eller en skärm som inte är kalibrerad in i det minsta.


LG 27UL500-W är ett fint budgetalternativ, om den finns kvar därute.
 
Jag har ingen extern skärm till min Macbook. För ett par veckor sedan lät jag skriva ut en canvas i 100x150cm hos den lokala fotohandlaren, och färgerna blev i det närmaste identiska med det jag upplever på skärmen.
För husbehov behövs oftast inte det mest avancerade oavsett kamera ...
 
ANNONS