Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på prisvärt "vintage"/manuellt 35mm-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom Canon EOS-kameror har ett kortare registeravstånd än en Nikonkamera med F-fattning så är det i principiellt möjligt att göra en adapter för F-objektiv på EOS-kameror med bibehållen förmåga för objektivet att fokusera till oändligheten, och har bestämt för mig att den adapter jag har för just detta ändamål också klarar det principiella kravet.

Förutsättningen för att det ska fungera för TS är förstås att EF-objektiv kan fokusera till oändligt med EF-till-L-adaptern.

Så är det. Jag har tagit många bra bilder med ett Nikon 300/2,8 monterat på en EOS 5D, även med mellanringar monterade. Dock blir det ju så att ju fler adaptrar eller mellanringar man monterar, desto instabilare blir det så det kan bli en viss skifteffekt om objektivet dippar ...
 
ANNONS