Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom/macro-objektiv(?) till min *ist DS

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclas, tror inte att du såg min fråga på förra sidan så jag klistrar in texten här igen:

"Jättesöt bild på fågeln! Sådana skulle jag vilja kunna ta. Hur långt ifrån stod du? Hade du stativ?"
 
snysop skrev:
Niclas, tror inte att du såg min fråga på förra sidan så jag klistrar in texten här igen:

Ahaaa, det hade jag missat, beklagar;)!

Jo,, fågeln är ganska så liten (ca19cm) så jag var inte långt ifrån. Mellan 170cm och 190cm skulle jag tro.

Jag använde inget stativ, utan låg ned på/över stenarna.
Jag tror ett stativ där hade skrämt för mycket + att det är svårt att använda stativet i spagat på stenar.

Slutartiden tror jag var 1/250 (ISO100) men jag vågar inte skriva under på det,,

Mvh Niclas,
 
jag har ett Sigma 70-300mm DL macro, är rätt nöjd, med tanke på att jag betalade 700kr begagnat för det. visst skärpan är inte perfa i 300 läget, men om du mest printar ut 10x15 så funkar det helt klart tycker jag.

viist det väger lite grand, men man håller ju alltid i objektivet med vänsterhanden när man fotar så jag tycker inte att det är en stor nackdel. dock är autofokusen seg jämfört med mina andra pentax objektiv. i alla fall i skumt ljus.

menmen....jag tycker att det duger om man inte har mkt höga krav på sna bilder.
 
När man ska plåta små djur som t ex sångsvanar som befinner sig 30-50 m bort behöver jag optik runt 450 mm på kameran som är en Canon EOS 300D. Svanar är inte heller direkt små.

Det teleobjektiv jag använder mig av är ett Sigma 70-200/2,8, som fungerar mycket bra att ta porträttbilder ("Nyfiken på livet" och "Ansikte") med samt att trycka ihop perspektivet vilken kan vara spännande när upprepande formationer och långsträckta vägar ska fångas in. Med några mellanringar monterade har bilden "Tusenfoting" kommit till. Andra bilder där detta objektiv har använts är "Opedantisk" och "Jogga".


Långa brännvidder och optik med låg ljusstyrka kräver alltid stativ när slutartiderna kryper ned mot 1/125- 1/250, vilket kan hjälpas upp med optik med inbyggd bildstabilisering. Optiken i de lägre prisklassern brukar även ha en inte alltför snabb autofokus.

Filter är en annan utgift, som t ex polirsationsfilter, vilket är det filter som man i praktiken inte kan simulera i efterbehandlingen för en digitalbild. Genom att köpa filter av god kvalité som passar till den största filtergänga som finns i kameraväskan och sedan kompletterade med s k stepringar kan kostnaden hållas ned. Polfilter för 77 mm gängan kostar ca 1000:- och en stepring ca 100:-.

Den optik jag har är 15-30/3,5-4, 28-75/2,8, 70-200/2,8 och en telekonverter 1,4x passar bl a 70-200/2,8, samt filter av olika slag och mellanringar. Med denna uppsättning tycker jag att jag klarar det flesta situationer utom att fotografera arkitektur och rena makrobilder. För att fixa makrobilder funderar jag på ett Tamron 90 mm eller motsvarande Canon och att fixa arkitektur ett Canon tilt/shift med vidvinkel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.