Annons

Washington DC

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Påväg till Washington, och tänkte jag skulle ta ledigt några lugna dagar för att passa på att köra lite gatufoto. Någon som varit där och har tips på några platser som skulle kunna vara intressanta att prova?
 
På The Mall finns det alltid något att fotografera. Var dock lite försiktig med att fotografera poliser och vakter. Det var visserligen snart tio år sen jag var där sist, men jag tvivlar på att paranoian har blivit mindre.

Värda ett besök är annars
  • Air & Space Museum (och om man är fanatisk bör man också besöka "filialen" vid Dulles International, som är större och har mer flygplan än "huvudmuseet").
  • National Archives. Där finns självständighetsdeklarationen och konstitutionen i originalversion, samt en massa annat intressant.
  • National Gallery
  • Lincoln Memorial. Där finns Gettysburg Address på en av innerväggarna.
  • Washingon Monument. Gå dit tidigt för det blir snabbt kö.
  • Krigsmonumenten. WWII-monumentet är lite tråkigt, men både Korea- och Vietnam-monumenten är starka, på olika sätt. Koreamonumentet var mest gripande, tycker jag.
  • Jefferson Memorial. Ligger lite avsides men är väl värt ett besök. Jefferson är en av den amerikanska revolutionens största enligt min mening. En av inskriptionerna på en innervägg är ett mycket bra citat av Jefferson.
Plus en massa annat förstås. Fords teater har jag inte besökt. Kanske intressant.
Vita huset ser ut som på teve så det kan man skippa. :)

En gång i tiden ordnades guidade turer i FBI:s högkvarter, men det blev slut med det efter 2001-09-11 vilket är synd, för det var en intressant tur.
 
Tack fö tipsen Per!

Åker tillbaka via Dulles på vid 17-tiden, så skall nog passa på att se flygmuseet där sista dagen.
 
ANNONS