Annons

Köpråd stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Har 3 st stativ. Ett makro stativ gjort i trä. En 3 bens manfrotto i metall. Ett lätt en bens stativ kompletterat med en enkel kulled.

Enbens stativet avnänds till mer än 90%. I praktiken är det alltid med. Det är lätt och lätt att dra isär samt fälla ihop. Tar i princip inga bilder på frihand längre. Det har gett mig många fler keepers.... Eller mer rätt jag tar inte jättemånga efter varandra längre.

Så beroende på vad du ska använda stativet till....

Vad är det för enbensstativ du har?
 
Vad är det för enbensstativ du har?
Det är ett Siru. Just det jag har finns inte längre kvar i sortimentet. Detta är nog en nyare variant av mitt. https://www.cyberphoto.se/foto-video/stativ/fotostativ/enbensstativ-monopoder/sirui-monopod-p-306

Det som också är viktigt är leden. Ofta har man ett sk tilt huvud. Jag använder istället en enklare kulled då jag använder stativet till att också fota makro

Tänk på att fästet ska vara Arca kompatibelt. Om du inte redan har snabbfäste av annan modell. För mig.... Arca är det enda som funkar i längden

//LGN
 
Viktigast är att det har ett huvud. Mitt första enbensstativ köpte jag utan, dvs ett enbensstativ med stativgänga. Det var skitkasst, men det gick ju att köpa till efteråt.

En stor fördel med enbensstativ är att dom också fungerar hyffsat ok som stabilisator när man filmar. Då ställer du in längden på stativet så att det bara når 0.5-0.75 av avståndet mellan kameran och marken.
 
Även om PMD tycker jag är ful, så tycker jag inte att det finns ett stativ som passar allt.
Jag vill nog reservera mig för var jag tycker att du platsar estetiskt. Den enda bild av dig jag har sett visar drygt halva ditt ansikte.
Den bilden antyder mer åt det glada hållet än åt det fula.

Annars håller jag nog med om att man behöver anpassa verktygen efter uppgiften.
 
Jag hade som andra tidigare flera olika stativkombinationer beroende på vilken kamera jag skulle plåta med. Jag höll då som nu ganska aktivt på med nattfotografering i stadsmiljö.
 
Blev visst bara halva meddelandet. Hur som helst hade jag ett Berlebach trästativ med växelhuvud för storformatskameran, ett Stabil snabb trästativ med en stor kulled till mellanformatet och ett par mindre och lättare kombinationer för småbild/FF. Trästativen var bra men tunga och ganska otympliga. Bestämde mig senare för att skaffa ett stativ och en kula som skulle funka för allt och det blev ett Gitzo GT3541XLS med en RRS BH55 kula med Optipodfästen. Kompletterade för tag sedan med ett Peak Design travel kolfiber just för att ha ett lätt stativ. Stabiliteten är ju givetvis inte jämförbar och jag skulle nog inte hänga på tyngre grejor än FF kameran på Peak Design stativet även fast det pallar det rent viktmässigt. Hur som helst är det väldigt smidigt och lättjobbat och suveränt för det jag använder det till.

Men som sagt detta med stativ och huvuden är en värld i sig där mycket beror på dels hur mycket man använder grejorna men framför allt till vad man skall använda dem. Om man bara skall plåta stillastående saker (landskap, nattfoto eller liknande) med långa tider till exempel så funkar det mesta, men det är lite som med kameror, man skall helst trivas md prylarna också. Men mitt tips är lite tvärt emot vad många tycker och det är att inte rusa iväg och lägga en massa pengar på en stativkombination innan man faktiskt vet att man verkligen kommer att använda den och innan man vet hur viktigt man tycker att sådant som vikt och hanterbarhet är och hur mycket det får kosta.

Skaffar man ett hyfsat stativ, som något Manfrotto i aluminium och en hyfsad kula så kan man starta där, allt sådant som andra snabbplattor och/eller bättre prylar kan man ta sedan när man mer vet vad man behöver och hur mycket pengar man är beredd att lägga på det. Sedan detta med kolfiber, det kostar mycket mer och det man tjänar på det är vikt. Materialet är styvare vilket inte alltid är en fördel, till exempel är ett trästativ mycket bättre på att släcka ut vibrationer och är också det som används av många som kör med långa tider, tungt och otympligt är dock priset man får betala. Men att kolfiber skulle vara stabilare och att denna stabilitet bara är av godo är mycket en myt.
 
Stativ är bra att ha men det är inte säkert att man kommer att använda det särskilt ofta.
Jag använder stativ sällan (tackar VR för det) men när det inte får gå fel, långa exponeringar eller att jag själv ska vara med på släktfotot kommer stativet fram.
De flesta fyller sin funktion men är mer eller mindre lämpade för olika situationer.
 
Men att kolfiber skulle vara stabilare och att denna stabilitet bara är av godo är mycket en myt.
Den största fördelen med ett kolfiberstativ är att det i allmänhet är lättare för samma stabilitet än ett motsvarande i många andra material.

För allra bästa stabilitet bör man nog, som du skriver, välja ett trästativ. Det har också fördelen att man inte behöver träna med hantlar.

Lantmätarstativ kan man ibland hitta begagnade till hyfsade priser.
 
Kapar tråden lite :)

Jag och famlijen har en Canon R med ett 24-105/4-objektiv som mestadels hänger med på resor och diverse familjeaktivteter.

Vi behöver ett stativ till nästa resa. Det får inte vara för dyrt. Gärna lätt.

Det verkar som det finns olika kopplingar här som jag inte är insatt alls på. Vi vill ha ett stativ som bara fungerar. Priside 1-4000kr. Vad ska vi köpa? Är det så stor skillnad på dessa som finns på Scandinavian Photo eller CyberPhoto?
 
Kapar tråden lite :)

Jag och famlijen har en Canon R med ett 24-105/4-objektiv som mestadels hänger med på resor och diverse familjeaktivteter.

Vi behöver ett stativ till nästa resa. Det får inte vara för dyrt. Gärna lätt.

Det verkar som det finns olika kopplingar här som jag inte är insatt alls på. Vi vill ha ett stativ som bara fungerar. Priside 1-4000kr. Vad ska vi köpa? Är det så stor skillnad på dessa som finns på Scandinavian Photo eller CyberPhoto?
Om du skall ha med ett när ni reser antar jag att du vill ha ett lätt och smidigt stativ?
Jag kan rekommendera ett sådant här om du är beredd att lägga lite extra pengar. Jag har kolfibervarianten själv och det är verkligen lätt, smidigt och lättjobbat.
 
ANNONS