Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Det är ju en tvåstegsprocess. Själva konvertering från raw till ett redigerbart format och själva redigeringen. Du kan kan konvertera, korrigera exponering om det behövs och göra eventuella objektivkorrigering i t.ex. darktable och sen spara som 16 bitars tiff och fortsätta redigera i ett annat program. Du förlorar ingen data så länge du håller dig till 16 bitar oavsett hur många program du använder. Att t.ex. LR inte sparar nån fil förrän man är klar, inte märkbart ivf, är bara en bekvämlighetsfråga. De förrändringar som krävs för att kunna spara är gjorda redan när du börjar fixa med kurvor eller vad du gör.

Jag gör så hela tiden då inte jag heller vill lämna mitt kära gamla redigeringsprogram och mina rutiner. Det stöder iofs raw men är inte bra på den biten. Tidigare använde jag darktable, nu ett annat program.

Rawtherapee testar jag med jämn mellanrum, men det är en rejäl inlärningskurva på det. Sen har de ingen lista på vilka kameror som stöds. Och de kan stödjas i olika grad. Sist jag provade kunde jag se raw från OM1, man jag har ingen aning om formatet stöds fullt ut och hur jag ska få reda på det, vet alltså inte om jag får optimal hantering.

P.S. Den lite äldre version av DT som jag har på min dator stöder objtivkorrigeringar för alla RX100 upp till VI. Troligt är VII med i senaste versionen. Vilket borde betyda att det kan hantera raw-filer från de kamerorna också.

P.P.S. Nu blev jag riktigt smart och mindes att darktable ju har en lista. Alla versioner, ink VII, är med. 😃
OM-system har ett eget, faktiskt väldigt bra program för RAW-konvertering och redigering/katalogisering. https://explore.omsystem.com/se/sv/software
 
Var det inte någon apa som fick upphovsrätt nyligen efter att det snott en kamera från en fotograf och tryckte på avtryckaren? Eller var det bara så att ingen fick upphovsrätten?
Nej, ett antal amerikanska domstolar kom fram till att bara människor, inte t ex apor, kan äga upphovsrätt. Däremot är det fortfarande oklart om David Slater äger upphovsrätten till de aktuella bilderna, den frågan har inte prövats i domstol.
 
Nej, ett antal amerikanska domstolar kom fram till att bara människor, inte t ex apor, kan äga upphovsrätt. Däremot är det fortfarande oklart om David Slater äger upphovsrätten till de aktuella bilderna, den frågan har inte prövats i domstol.

Vilket inte heller verkar ske eftersom han inte har råd att driva frågan vidare om jag förstått det rätt. Men det verkar som mitt förra påstående var fel att det är just motsatsen som är fastslaget än så länge.
 
Nu är det gjort. Har beställt en VA. Eller jag kommer att göra det senare idag när offerten dimper ner. Tack för all hjälp hörni! Ni har varit till stor hjälp. 💐

Kommer säkert att återkomma med frågor när jag inte förstår mig på de nedbantade kontrollerna o.s.v. :D
 
Senast ändrad:
Bra beslut, du blir säkert nöjd. Min RX100.1 och RX100.7 har aldrig svikit mig. De har varit med på många resor och utflykter i byx- eller jackfickan utan synliga problem så oroa dig inte för damn på sensorn. Hoppas vi får se lite bilder du tar med den.
 
Ja, det blir nog bra. Var lite sugen på en Panasonic LX100 ett tag trots att den är lite större, men den har riktiga kontroller - och större sensor. Man hittade ingen i Sverige o på MPB ligger den på drygt €900 - och då är det inte ens bästa skick, "bara" Excellent.

Men jag tror jag valde rätt. Hela grejem var ju att det skulle vara litet och smidigt. Då får man väl göra lite avkall på annat.

Helt sjuka priser på begagnade småkameror! MPB tar lika mycket for en RX100 VA som en ny kostar här, t.o.m. mer. Power hade den billigare, men de höjde priset den här veckan.
 
Va, för en ny? 😨
Det var på Amazon du köpte va? Kollade inte där då jag är lätt allergiskt mot dem. Har haft problem med dem förr.
 
Sorry, hade inte behövt bli så chockad. Skiljer inte så mycket mot det annonserade priset på vanliga sajter. Jag hade det totala priset med alla tillbehör i huvudet.
 
Fast det fungerar att använda Sonys egen programvara för att konvertera RAW.
Det finns förstås andra raw-konverterare än den inbyggda i Lr, men det blir väl ett extra steg om raw-konverteraren inte är integrerad i lightroom, som måste göras innan importen. Eller kan raw-konverteraren användas som plug-in i lightroom?
 
Låter krångligt med import och grejer. Jag bara öppnar filen jag.

Michael vill tydligen inte använda två olika program. Det har föreslagits förut, darktable var vi inne på ett tag.

Nu får jag iaf vänta på min kamera. Först kom inte offerten fram. Att få ordning på det tog ett par dar. Nu har jag fått den och satt och flåsade med bankkorten berett, men då visade det sig att kameran inte finns i lager och inte kommer in för om 10 dgr. Och väskan var slut hos återförsäljaren. Ridå! Jag var ju inställd på att få den i morrn. Fick offerten när jag var ute och cyklade hem som ett djur för att hinna betala så de skulle kunna skicka idag. 😥

Väskan hittade jag för samma pris på Gunnar Ohlson, så den är beställd. Lärde mig på köpet att de alltid har fri frakt nu. Bra att veta!

Lustigt så man är. Har hållt på och velat med detta hur länge som helst, minst ett år. Men när man väl bestämt sig blir man ivrig som ett barn på julafton och vill ha allt NU! 😂

Fick ivf bra med rabatt så det blir nog bra till slut. Synd att jag går miste om rabatten på väskan bara. 😋
 
ANNONS