Annons

Vilka tror ni påverkas mest av AI?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jobbar i IT-branchen. Där måste man lägga 2-3 veckor utbildning varje år för att vara kvar på samma ruta.
I något av dom större IT-företagen skall visst följande konversation skett mellan Vdn och finanschefen.
Finanschefen: Skall vi verkligen betala 3 veckors utbildning för våran personal, tänk om dem säger upp sig efter årets utbildning.
VD: Tänk om vi inte utbildar dem och de stannar kvar.

Det låter lite tycker jag.
 
En inriktning inom foto som påverkas mycket är retuschörer. Redan idag finns det verktyg (om än ganska dyra för gemene man) som ganska enkelt gör ett väldigt bra jobb och som bara för några år sedan tog åtskilliga timmar att genomföra i arbetsflödet. Men det är bara en bråkdel av allt som händer (och kommer att hända). Snart vet kameran och/eller programvaran hur alla du fotat ser ut i 3D och du kan med några klick sätta in dom i vilken miljö som helst och med ett extremt övertygande ljus. "Snart" förresten, det kanske redan finns.

Jag ser (som de flesta) både ljust och mörkt på AI framtiden. Man pratar ofta om att hänga med och anpassa sig men om AI fortsätter utvecklas fritt så kommer de flesta inte hinna hänga med vare sig man vill eller inte.

Sedan kan man ju dra ett mörkt streck över allt och säga att det inte spelar någon roll vilken bransch som påverkas mest eftersom AI kommer lista ut att människan är det största hotet på planeten och således baka fram ett virus som tar död på oss alla.

Men i stunden gillar jag det vi upplever. "The first one is for free" som det brukar heta.

Gott nytt år!

/T 1000
 
AI använder väl bilder som finns på nätet i olika moln som t ex Adobes, Googles, Appels och Micsofts m fl samt både texter och bilder i olika sökmotorer? New York Times har stämt ett par AI-leverantörer för upphovsrättsintrång. https://computersweden.idg.se/2.268...open-ai-och-microsoft-for-upphovsrattsintrang
Nja - den använder inte andras bilder rakt av. Snarare tittar på många bilder och lär sig hur de ser ut. Sedan kan den rita helt nya bilder med utgångspunkt från de andra bilderna den tittat på. Det är som att den lär sig att måla genom att titta på andra målningar och sedan göra egna målningar som ser liknande ut.
 
Nja - den använder inte andras bilder rakt av. Snarare tittar på många bilder och lär sig hur de ser ut. Sedan kan den rita helt nya bilder med utgångspunkt från de andra bilderna den tittat på. Det är som att den lär sig att måla genom att titta på andra målningar och sedan göra egna målningar som ser liknande ut.
Det kan man nog ifrågasätta beroende på hur man definierar saken, men det spelar i grunden ingen roll om det inte är "fair use" att slanga alla andras upphovsrättsskyddade material. Du kan inte träna modellen utan att massnedladda datan i vilket fall som helst. Det är knappast någon privatkopiering (eller motsvarande) det är frågan om...
 
Läser med intresse. Tror personligen att foto och AI genererade bilder på sikt kommer att överlappa varandra rejält.

En fundering från en som varken kan eller vet. Skapa en ny "bild" med hjälp av ett AI program. Det förstår jag och även sett ex på men.. kan man redan idag med hjälp av AI förbättra och/eller förändra ett befintlig foto? Tom i realtid.

Vi sitter ju alla med våra redigerings program som vi är halvbra eller i några fall bra på. En del är riktigt duktiga och kan modulerna fram, korrigera och även skapa något nytt och intressant i ex Photoshop.

Att som ett alternativ be ett AI program på ett enkelt och omedelbart sätt redigera, skapa och lägga till något i ett taget foto som man också vill ska ingå. Ex lägg till vit snö på granarna i bakgrunden... osv osv. Om det blir möjligt kommer det enl mig att få mycket stora konsekvenser
Ja, AI kan förbättra och/eller förändra ett befintlig foto och i realtid.
Generativ fyllning i Photoshop är ett exempel av många.
I bilden nedan är djuren och svamparna tillagda.
Konsekvensen är väl egentligen bara att det man gjort tidigare mha klipp o klistra, går att göra extremt mycket fortare.

1703848507243.png
 
Det kan man nog ifrågasätta beroende på hur man definierar saken, men det spelar i grunden ingen roll om det inte är "fair use" att slanga alla andras upphovsrättsskyddade material. Du kan inte träna modellen utan att massnedladda datan i vilket fall som helst. Det är knappast någon privatkopiering (eller motsvarande) det är frågan om...
Vad jag menar är att bilder som läses in, inte visas och används som de är.
Utan det byggs upp helt nya bilder med utgångspunkt från dessa bilder.
 
Ja, AI kan förbättra och/eller förändra ett befintlig foto och i realtid.
Generativ fyllning i Photoshop är ett exempel av många.
I bilden nedan är djuren och svamparna tillagda.
Konsekvensen är väl egentligen bara att det man gjort tidigare mha klipp o klistra, går att göra extremt mycket fortare.

Visa bilaga 172739

Men kan det inte vara så också att det faktiskt är mer än klippa och klistra. Jag och många andra har säkert redan sett bra exempel där generativ fyllning gjort mycket smartare saker än så. Det kan lägga skuggor och ljuset tillrätta och fylla i och utöka delar i bilden utan att det ser tossigt ut m.m. Hade de "klipp och klistra" fantomer världen över haft denna tekniken för fem år sedan, så är det fullt möjligt att de flugit under radarn som då blev avslöjade.

Om något år kommer säkert dessa "hybridbilder" bli lika vanliga och accepterade som autentiska fotografier i sammanhang där detta är accepterat men det är här det kommer vara blurrigt för varför skulle inte en sådan bild som denna kunna omfattas av upphovsrätt förutsatt att fotografen skapat alla element i bilderna - även om det inte skett i samma exponering.
 
Men kan det inte vara så också att det faktiskt är mer än klippa och klistra. Jag och många andra har säkert redan sett bra exempel där generativ fyllning gjort mycket smartare saker än så. Det kan lägga skuggor och ljuset tillrätta och fylla i och utöka delar i bilden utan att det ser tossigt ut m.m. Hade de "klipp och klistra" fantomer världen över haft denna tekniken för fem år sedan, så är det fullt möjligt att de flugit under radarn som då blev avslöjade.

Om något år kommer säkert dessa "hybridbilder" bli lika vanliga och accepterade som autentiska fotografier i sammanhang där detta är accepterat men det är här det kommer vara blurrigt för varför skulle inte en sådan bild som denna kunna omfattas av upphovsrätt förutsatt att fotografen skapat alla element i bilderna - även om det inte skett i samma exponering.
Jo, men skuggning o ljus är ju del 2 i editeringen efter klipp o klistra och fortfarande något man gjort innan AI kom in i bilden. Fast nu med AI går det bra mycket snabbare.
Att utöka bilden är däremot dessto svårare att göra för gemene man utan AI.
Beroende på bakgrund såklart.
 
Jo, men skuggning o ljus är ju del 2 i editeringen efter klipp o klistra och fortfarande något man gjort innan AI kom in i bilden. Fast nu med AI går det bra mycket snabbare.
Att utöka bilden är däremot dessto svårare att göra för gemene man utan AI.
Beroende på bakgrund såklart.
Ja, det är inom detta område som jag tror överlappningen mellan foto och "AI" kommer bli svår att hantera. Vart kommer gränsen mellan min ursprungs bild och en manipulerad att gå.

Antagligen kommer på sikt allt att enkelt gå att åstadkomma med bra resultat. Ljus och skuggningar, detaljer och kompletteringar.

Vet inte varför men tänker på tecknad film. Inte så länge sedan som det krävdes 24 handtecknade bilder för att skapa en 1 sek filmsekvens. Idag är det väl ingen som inte istället använder specialprogram för att aut skapa rörelser och övergångar.

Lite nyfiken är man ju på hur det kommer att bli. Kommer man att prova själv? Kommer man att gilla foton/bilder som till 80% har skapats hemma i datorn eller i "kameran" direkt? Kommer man ens att veta?

Något säger mig att jag ska vara rädd om och behålla min nuvarande kamera...
 
Ja, det är inom detta område som jag tror överlappningen mellan foto och "AI" kommer bli svår att hantera. Vart kommer gränsen mellan min ursprungs bild och en manipulerad att gå.
Precis som idag skulle jag säga. Där överlappningen mellan foto och manipulerat är svårt att hantera.
"- Är den AI:ad?" kommer bli det nya istället för "- Är den Photoshoppad?"
 
Precis som idag skulle jag säga. Där överlappningen mellan foto och manipulerat är svårt att hantera.
"- Är den AI:ad?" kommer bli det nya istället för "- Är den Photoshoppad?"
Ja, mycket troligt. Till och med att en AI genererad bild kan få sk verkshöjd. Ses som ett konstnärligt unikt alster.

Funderar på innehållet i tråden. Vi här inne ser och förstår nog men ändå kanske inte vidden. Kommer ex själva ordet "foto" vad det lider kännas omodernt? Kommer ordet foto att på något sätt behöva regleras och namnskyddas?

Tror det
 
Senast ändrad:
Ja, mycket troligt. Till och med att en AI genererad bild kan få sk verkshöjd. Ses som ett konstnärligt unikt alster.

Funderar på innehållet i tråden. Vi här inne ser och förstår nog men ändå kanske inte vidden. Kommer ex själva ordet "foto" vad det lider kännas omodernt? Kommer ordet foto att på något sätt behöva regleras och namnskyddas?

Tror det

Nä, jag tror inte ordet "foto" nödvändigtvis behöver bli omodernt men att det kommer bli skillnad på "bilder" och "bilder" framöver tror jag man lugnt kan räkna med. Vi kanske rentav för "finbilder eller finfotografier" och fulbilder eller fulfotografier" istället för "bilder eller fotografier"

Men det är väl det som kommer bli resultatet av C2PA-specifikationen när den börjar tillämpas praktiskt. De kameror som nu kommer få sina FW-uppdaterade för att stödja C2PA kommer ju "certifiera" bilderna som "tagna" med dessa digitalkameror och om bilderna efterbehandlas så kommer de program som lever under denna specifikation och bara dessa att se till att authenticiteten inte komprometteras genom att all förändring kommer loggas i metadata i bilderna.

Canon, Nikon och Sony är med i detta och vad jag sett kring Sony så skedde testningen av dessa nya arbets- och dataflöden med Sony A7IV tillsammans med Associated Press (AP), Camera Bits PhotoMechanic (XMP-dataflödena) och säkert även Adobe och Lightroom. Även iView som en del andra använder för metadata-underhåll är med på banan samt också en del DAM-tillverkare såsom norska Fotoware.

Nikon var väl ett av de första att hoppa på detta initiativ och även Canon är även de medlem i CAI-initiativet.

I Sonys fall var det bara en handfull kameror som skulle få ny FW i början av 2024. A7IV är med och sedan kommer de andra kamerorna vara A1, A7rV och den senaste s-modellen. Förmodligen är detta i Sonys fall väldigt centrerat kring de behov AP uttryckt. Jag har dock inte fattat hur man tänker sig hantera alla andra modeller vare sig de nu råkar vara från Sony eller CaNikon.

Ni kan ju kolla C2PA-specen kring hur de tänker sig hur denna användardialog kommer kunna se ut.

3. Levels of information disclosure

Ni kan börja kolla under "3"

C2PA User Experience Guidance for Implementers :: C2PA Specifications

Jag tror personligen att detta inte enbart kommer handla om att designa system för att skydda immateriella rättigheter även om ju Nyhetsbyråer och andra media har mycket sånt och idag känner sig snyltade på.

Jag tror också att detta i praktiken kommer ge exv. de stora nyhetsbyråerna AP, AFP och Reuters en fördel. Idag tvingas de lägga ner enormt mycket jobb för att manuellt verifiera en del materials äkthet och proviniens. Med C2PA implementerat kan de säkert minska de kostnaderna väsentligt men det jag undrar vilka över är vilka negative effekter detta kommer få. Det är ju inte särskilt svårt att tänka sig att detta kan komma att låsa ute en del fotografer som inte är med i dessa loopar. Måste de som vill köpa nya kameror och uppgradera de program man vill använda i sina flöden, bara en sådan simpel fråga.

Jag vet ju själv att Camera Bits nu gör om sin licensieringsmodell och de som vill utnyttja PhotoMechanic i dessa flöden kommer behöva uppgradera för att få tillgång till stöd för C2PA-metadata i IPTC, som nu även den gamla standarden verkar uppdateras, parallellt med XMP-metadatastandarden. Det påverkar ju inte mig men det här kommer bli en fråga att beakta som nyhetsfotograf och jag tror inte längre detta är en dagslända som kommer misslyckas som tidigare liknande initiativ för det senaste året har mängder med företag i världen anslutit sig till CAI.

Senast jag kollade var det 1500 och initiativet verkade ha ett bra momentum för många har gått med under sista halvan av 2023. Av svenska mediaföretag var Aftonbladet, Svenska Dagbladet med och Shipstedt i Norge samt Verdens Gang och Bergens Tidene.

Nere i Europa hittar vi Springer och Europa Commissionen och en hel del andra Europiska media.

Members — Content Authenticity Initiative
 
Senast ändrad:
AI använder väl bilder som finns på nätet i olika moln som t ex Adobes, Googles, Appels och Micsofts m fl samt både texter och bilder i olika sökmotorer? New York Times har stämt ett par AI-leverantörer för upphovsrättsintrång. https://computersweden.idg.se/2.268...open-ai-och-microsoft-for-upphovsrattsintrang

Leif, en sak jag undrar över är hur den där kraftmätningen ska sluta. Många traditionella mediaföretag har länge gnällt över att Google, Meta och Microsoft m.fl. och nu även Open AI snor och kommer sno deras reklampengar kanske i än högre grad än de redan gör och att de gör det på toppen av att de snyltar på deras material också.

.... men samma mediaföretag drar ju faktiskt också nytta av att allmänheten hittar till deras media i en omfattning de alls inte skulle gjort annars. De lever ju i någon konstig form av ömsesidig symbios som få vet hur den egentligen ser ut och vem som är viktigast för vem.

När jag söker i Bing så får jag ju oftast en syntes som jag inte har en aning om hur den är sammanställd men ibland får man ju hjälp med några länkar också som hjälper mig att gå till källorna. Tänk om strider som dessa kommer leda till att vi inte längre får några länkar för att källorna till syntesen inte ska kunna spåras så enkelt. Det skulle jag se som en förlust för alla. Helt lätt är nog inte detta.
 
Ja, det är inom detta område som jag tror överlappningen mellan foto och "AI" kommer bli svår att hantera. Vart kommer gränsen mellan min ursprungs bild och en manipulerad att gå.

Antagligen kommer på sikt allt att enkelt gå att åstadkomma med bra resultat. Ljus och skuggningar, detaljer och kompletteringar.

Vet inte varför men tänker på tecknad film. Inte så länge sedan som det krävdes 24 handtecknade bilder för att skapa en 1 sek filmsekvens. Idag är det väl ingen som inte istället använder specialprogram för att aut skapa rörelser och övergångar.

Lite nyfiken är man ju på hur det kommer att bli. Kommer man att prova själv? Kommer man att gilla foton/bilder som till 80% har skapats hemma i datorn eller i "kameran" direkt? Kommer man ens att veta?

Något säger mig att jag ska vara rädd om och behålla min nuvarande kamera...

Ja och vad hände med den Amerikanska superdatorn som presenterades för många år sedan, den var då så osannolikt snabb och kunnig så det var helt otroligt, med liksom blixtens hastighet kunde den räkna fram det mest komplicerade problem.
 
Men det är väl det som kommer bli resultatet av C2PA-specifikationen när den börjar tillämpas praktiskt. De kameror som nu kommer få sina FW-uppdaterade för att stödja C2PA kommer ju "certifiera" bilderna som "tagna" med dessa digitalkameror och om bilderna efterbehandlas så kommer de program som lever under denna specifikation och bara dessa att se till att authenticiteten inte komprometteras genom att all förändring kommer loggas i metadata i ...................

Jag kan inte förstå hur någon kan tro att detta på något vis skulle lösa detta problemet.

Vi kommer nog snart få tillsatser att sätta fram på objektiv, med tillräckligt bra skärmar i för att kunna fotografera av AI-genererade bilder och vips är den AI-genererade bilden certifierad som omanipulerad.
 
Ja och vad hände med den Amerikanska superdatorn som presenterades för många år sedan, den var då så osannolikt snabb och kunnig så det var helt otroligt, med liksom blixtens hastighet kunde den räkna fram det mest komplicerade problem.
Samma som alltid händer med sådana datorer. Några år senare står motsvarande kapacitet på ett skrivbord och en dator med ännu osannolikare snabbhet står på ett golv.
 
AI kommer ta över det mesta och lura alla tyvärr. Inom foto och musik branschen har den tagit över mer än folk fattar. Även författare, låtskrivare m.fl använder sig av AI. Undrar hur många julklappsrim som skrevs av AI🤣
[...]
Inte mina i alla fall. Jag gav chatgtp tre chanser att få till ett skapligt rim. Men det blev helt kass.

Att jag ens tänkte tanken att prova är dock bevis på att även jag trodde på hans förmåga.

Han är kanske bra på att diskutera i forum? Borde kanske släppa in honom här, om han inte redan är det.
 
ANNONS