Annons

Vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

maran2

Medlem
Jag skulle behöva lite råd och tips när det kommer till att köpa ett vidvinkel. Vad bör jag tänka på och vad ska man ha?
Har för tillfället en Canon 400D men ska skaffa en Canon 50D så alla tips och erfareheter är välkomna!
Har inget sedan tidigare och de bilder jag sett tagna med vidvinkel gör att man vill bredda sitt intresse en aning.
Tack på förhand.
 
Hur är Tokina jämfört med Canon?
Ett sigmaobjektiv har jag, dock inte vidvinkel, och tyvärr tycker jag inte att det håller måttet alls....
 
Att jag var så kortfattad beror på att jag bara har erfarenhet av den jag skrev namnet på, och den tycker jag är bra. Dessutom passar den på både 400D och 50D.
 
Hur är Tokina jämfört med Canon?
Ett sigmaobjektiv har jag, dock inte vidvinkel, och tyvärr tycker jag inte att det håller måttet alls....

Det tester jag har sett är canon lite vassare. Har testat Tokina gluggen och vart helnöjd. nu kommer ver II av just Tokina.

Sedan har Tokina en 11-16/2.8.
 
Eftersom du inte har eller planerar att köpa någon fullformatare skulle jag helt klart rekommendera ett 10-20mm-objektiv, dvs. antingen Canons (som jag inte alls känner till något om) eller Sigmas något billigare (som jag själv har till Nikon och är mycket nöjd med). Flera andra vidvinkelzoomar ligger på 12-24 (t.ex. Tokinas mest välrenommerade variant), vilket i och för sig också är relativt vidvinkligt, men ynka två millimeter gör ändå en viss skillnad på så kort brännvidd. Med din sensor får du dessutom en förlängning med 1,6x, vilket gör att 12-24-objektiven motsvarar cirka 19-38 mot 16-32 för 10-20-zoomarna, som därmed ger klart mer av vidvinkeleffekten.

Man kan spara in lite pengar genom att inte välja de ljusstarkaste varianterna. Eftersom man ändå inte kan få någon snygg bakgrundsoskärpa med vidvinkel är stor bländare inte lika viktigt. Och då man dessutom kan plåta handhållet på ganska långa slutartider när brännvidden är kort blir behovet av ljusstyrka ännu lite mindre. Själv brukar jag framför allt använda stor bländare med tele- och normalobjektiv, medan jag i regel kör liten bländare med vidvinkel.
 
Enda gångerna jag använder F2,8 på vidvinkel är under konsert. (16-35/2,8 på 1Ds mark II) Annars vid landskapsfotografering ligger jag på F8-10 för att få maximalt skärpedjup.

Jag kan också rekomendera Sigmas 10-20! Använde de väldigt mkt för 2 år sedan, hela lägenheten är full med HDR-tavlor tagna med sånt.
 
...
Jag kan också rekomendera Sigmas 10-20! Använde de väldigt mkt för 2 år sedan, hela lägenheten är full med HDR-tavlor tagna med sånt.

Det är väl just ett av problemen med supervidvinkel - man riskerar stora ytor med urfrätt himmel eller död förgrund så man måste ta till tekniker som HDR. Fast jag tycker att HDR light kan blir tjusigt...
 
Det är väl just ett av problemen med supervidvinkel - man riskerar stora ytor med urfrätt himmel eller död förgrund så man måste ta till tekniker som HDR. Fast jag tycker att HDR light kan blir tjusigt...

Ja, man får naturligtvis med väldigt mycket himmel med vidvinkel, men det gäller bara att exponera efter högdagrarna och plåta i råformat. Sedan fixar man lätt till bilderna i datorn. Fast så här års när himlen nästan alltid är mjölkvit får vidvinkelobjektivet ligga på hyllan i väntan på våren...

Vad gäller förgrunden handlar den mest om komposition och om att ta bilderna från en marknära position, så brukar de bli intressantare. Överhuvudtaget tycker jag att det är mycket enklare att fotografera med vidvinkel än långa teleobjektiv, som har betydligt färre användningsområden och i regel kräver mer ljus för att man ska få skarpa bilder eftersom man måste få ned slutartiderna.
 
Om du vill ha ett fast bra vidvinkel, som kanske är lite för lite vidvinkel för APS-C men perfekt på fullformat så rekomenderar jag dig Sigmas 20mm/1.8. Skarpt, ljustarkt och väldigt bra byggt objektiv. Men som sagt, det kan vara lite lite vidvinkel på APS-C pga bränviddsförläningen.
 
Ja, man får naturligtvis med väldigt mycket himmel med vidvinkel, men det gäller bara att exponera efter högdagrarna och plåta i råformat. Sedan fixar man lätt till bilderna i datorn....

Jo, så är det nog...Själv har jag precis drabbats av världens kulturchock. Efter ett decenniums paus i fotandet har jag varit EOS 5DmkII-ägare i en vecka. Kameran lär man sig lätt som en plätt men EFTERARBETET! Jisses vad många timmar framför dator det riskerar att bli! För en vecka sen visste jag inte att digitalframkallning fanns! (Visserligen gör jag rätt avancerad dataanalys på mina astrobilder, men det är mer fysik o mätteknik. Detta är något annat.)
Och alla timmar jag tidigare investerat i analogframkallning, zonsystem är lika döda som bladaren som samlar damm på vinden...
Det är väl bara att bryta ihop o gå vidare...
 
Jo, så är det nog...Själv har jag precis drabbats av världens kulturchock. Efter ett decenniums paus i fotandet har jag varit EOS 5DmkII-ägare i en vecka. Kameran lär man sig lätt som en plätt men EFTERARBETET! Jisses vad många timmar framför dator det riskerar att bli! För en vecka sen visste jag inte att digitalframkallning fanns! (Visserligen gör jag rätt avancerad dataanalys på mina astrobilder, men det är mer fysik o mätteknik. Detta är något annat.)
Och alla timmar jag tidigare investerat i analogframkallning, zonsystem är lika döda som bladaren som samlar damm på vinden...
Det är väl bara att bryta ihop o gå vidare...

Då är det ju väl att Moderskeppet finns på nätet. Och du kan ansöka till deras utmärkta distanskurs på 7,5 hp i digital bildbehandling mellan 16/3 och 15/4. Kursen går i höst och kan rekommenderas (jag har nyligen gått den själv)!
 
Jag skulle behöva lite råd och tips när det kommer till att köpa ett vidvinkel. Vad bör jag tänka på och vad ska man ha?
Har för tillfället en Canon 400D men ska skaffa en Canon 50D så alla tips och erfareheter är välkomna!
Har inget sedan tidigare och de bilder jag sett tagna med vidvinkel gör att man vill bredda sitt intresse en aning.
Tack på förhand.

Ett sista inkägg om vidvinkelobjektiv: Jag läste precis ett test i Practical Photography (i det nyutkomna april-numret 2009) med vidvinklar för kameror med APS-C-sensorer, där Sigmas 10-20, Tamrons nya 10-24, Canons 10-22 och Nikons 12-24 testades och jämfördes. Bäst prestanda ansågs inte oväntat Nikon ha, men så är den gluggen också svindyr (kostar över 10 lock och passar inte heller till Canon). Sämst betyg fick Tamron. Däremot klassades Sigmas 10-20 som det bästa köpet eftersom det kostar hälften av vad Nikon går loss på och ansågs ha en ganska obetydligt sämre prestanda...
 
Well med adapter så kan man använda Nikons 12-24mm/2.8. De använde Nikkor 12-24mm när de spelade in den berömde reklamfilmen till 5D mk II om jag inte minns fel. Dess skärpa är helt fantastiskt. Synd att inte canon själva gör något motsvarande än.
 
Well med adapter så kan man använda Nikons 12-24mm/2.8. De använde Nikkor 12-24mm när de spelade in den berömde reklamfilmen till 5D mk II om jag inte minns fel. Dess skärpa är helt fantastiskt. Synd att inte canon själva gör något motsvarande än.

Det är Nikkor 14-24 2,8 du tänker på testet gällde nikkor 12-24 för aps-c-kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.