Mårten_Svensson
Medlem
Jag fotograferar jordbruk och säljer till tidningar, universitet, organisationer osv osv men en hel del av mina bilder sitter på kompisars väggar också. Det har varit okomplicerat att hantera kompisar, men nu tänkte jag att om polarna gillar bilderna i sina vardagsrum kanske andra människor gör det också, varvid jag börjat sälja mina bilder som konst också.
Varvid en del frågor samlar sig... För till företag tar jag antingen betalt för jobbet och låter företagen ha exklusiv rätt till bilderna ett år eller två, alternativet är royalty free, vilket de flesta väljer. Men en köpare av konst kan mycket väl ha andra förväntningar på hur ett köp går till och vad det innebär.
Detta är HELT nytt för mig så jag ber om förståelse för min okunnighet.
Som jag ser det har jag alternativen
- Exklusiv bild = endast ett exemplar finns. Det är till och med så att jag måste låna bilden av köparen för att kunna visa den på utställning.
- Begränsad upplaga = endast X antal bilder finns.
- ...plansch (vet inte hur jag bättre ska beskriva det) = obegränsat med upplaga, som från vilken gallerix eller ikea som helst.
Priset varierar ju med exklusiviteten. Men så här i början av min konstkarriär kan jag knappast ta mycket högre pris för exklusiva bilder än för de andra varianterna. Jag tror i alla fall själv inte att jag kan höja priset från typ 2000 till 20 000 för mina bilder än. Framtida eventuella värdehöjning kommer ju mig tillgodo, så vad är poängen?
Sen undrar jag också, om jag säljer en bild som tavla, som konst, på vilket sätt skulle det vara märkligt att också sälja den till en tidning eller till en informationskampanj eller något annat som inte har med konst att göra? Jag ser liksom inte att om bilden syns på en framsida av en branschtidning så sänker det värdet på konstverket på väggen. Eller? Och en begränsad upplaga... kan det inkludera fyra bilder som tavlor, en till en framsida som trycks i 195 000 ex och sen en bild till mig själv att visa på utställningar (men då inte sälja mer)?
Ångesten är ju att sälja en bild exklusivt och sen inse att jag kunde sälja den till andra kunder också, för helt andra användningar.
Om jag redigerar om en bild när råkonverterarna blir bättre, är det en ny bild då eller samma? Den blir kanske lite tekniskt bättre, samma motiv naturligtvis, men kanske ljusare, med bättre färgåtergivning osv. Eller när jag tar flera exponeringar av ett motiv och testar olika bländare... det är ju stor skillnad på f/2.8 och f/16 i hur bilden kommer se ut, men är det två bilder eller samma?
Bristen på standard gör det jobbigt för både säljare och köpare. Det är helt enkelt bökigt att komma på sitt eget system hela tiden, och inte så kul heller. Att sälja eller fotografera är roligare än att fundera på det här tycker jag.
Tack på förhand för hjälp, även om jag misstänker att allt kommer att sluta i "gör vad du vill".
Varvid en del frågor samlar sig... För till företag tar jag antingen betalt för jobbet och låter företagen ha exklusiv rätt till bilderna ett år eller två, alternativet är royalty free, vilket de flesta väljer. Men en köpare av konst kan mycket väl ha andra förväntningar på hur ett köp går till och vad det innebär.
Detta är HELT nytt för mig så jag ber om förståelse för min okunnighet.
Som jag ser det har jag alternativen
- Exklusiv bild = endast ett exemplar finns. Det är till och med så att jag måste låna bilden av köparen för att kunna visa den på utställning.
- Begränsad upplaga = endast X antal bilder finns.
- ...plansch (vet inte hur jag bättre ska beskriva det) = obegränsat med upplaga, som från vilken gallerix eller ikea som helst.
Priset varierar ju med exklusiviteten. Men så här i början av min konstkarriär kan jag knappast ta mycket högre pris för exklusiva bilder än för de andra varianterna. Jag tror i alla fall själv inte att jag kan höja priset från typ 2000 till 20 000 för mina bilder än. Framtida eventuella värdehöjning kommer ju mig tillgodo, så vad är poängen?
Sen undrar jag också, om jag säljer en bild som tavla, som konst, på vilket sätt skulle det vara märkligt att också sälja den till en tidning eller till en informationskampanj eller något annat som inte har med konst att göra? Jag ser liksom inte att om bilden syns på en framsida av en branschtidning så sänker det värdet på konstverket på väggen. Eller? Och en begränsad upplaga... kan det inkludera fyra bilder som tavlor, en till en framsida som trycks i 195 000 ex och sen en bild till mig själv att visa på utställningar (men då inte sälja mer)?
Ångesten är ju att sälja en bild exklusivt och sen inse att jag kunde sälja den till andra kunder också, för helt andra användningar.
Om jag redigerar om en bild när råkonverterarna blir bättre, är det en ny bild då eller samma? Den blir kanske lite tekniskt bättre, samma motiv naturligtvis, men kanske ljusare, med bättre färgåtergivning osv. Eller när jag tar flera exponeringar av ett motiv och testar olika bländare... det är ju stor skillnad på f/2.8 och f/16 i hur bilden kommer se ut, men är det två bilder eller samma?
Bristen på standard gör det jobbigt för både säljare och köpare. Det är helt enkelt bökigt att komma på sitt eget system hela tiden, och inte så kul heller. Att sälja eller fotografera är roligare än att fundera på det här tycker jag.
Tack på förhand för hjälp, även om jag misstänker att allt kommer att sluta i "gör vad du vill".