Annons

Digitalisera & Reparera Super8

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Då jag inte hittar någon lämplig bef. tråd i ämnet startar jag en ny!
Jag tänker införskaffa en "Wolverine MovieMaker Pro, Super 8 / Normal 8-scanner" för digitalisering av mina gamla filmer. Har nämligen upptäckt att det blir billigare att göra jobbet själv istället för att köpa tjänsten av något företag (har många filmer!). Dessutom blir det både roligt och spännande att jobba med detta och samtidigt återse dom gamla filmerna, men minns också från 60-70-talen när projektorn snurrade för fullt, att filmen plötsligt kunde lossna i någon skarv. Då blev det till att plocka fram skarvapparat och filmcement och laga mitt under filmvisningen.
Det finns en uppenbar risk att det kommer att ske nu också och vill därför vara ordentligt förberedd. Bland mina lagningsprylar finns allt kvar sedan förr utom "filmcement", något som tycks vara svårt att få tag i. Jag har sökt på nätet men inte hittat något.

Frågar därför här på FS om någon vet var man kan köpa en sådan här eller likvärdig flaska någonstans!

Visa bilaga Z08_0605-I.jpg

Flaskan på bilden köpte jag redan 1969 och sista droppen gick åt ca 2010! Mycket tacksam om någon kan tipsa om någon som säljer sådana.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ingen erfarenhet, men:

alt från vad som verkar vara samma

Kanske går att hitta någon specialfirma i riket som har sådant också? Det verkar ev. finnas fler tyska firmor som tillhandahåller dylikt annars.
 

s20

Medlem
Hama har skarvtejp för super-8, har inte prövat den, men den säljs på Brunos foto i Gamla stan
 

Ventures

Aktiv medlem
Den nya maskinen är förmodligen snällare mot filmen än de gamla projektorerna. Har för mig att de inte använder perforeringen utan driver fram filman med gummihjul. Men gamla skarvar kan ju gå av ändå. Digitaliserade filmerna från min barndom för ett antal år sedan och det landade nog på cirka 6000 kr, sammanlagt 3 timmar och 40 minuter i Prores-format. Ett HD-format på den tiden. Med tanke på de små bildrutorna så går det knappast att få bättre kvailitet utan "digital remastering", som det brukar heta.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Den var ju inte så dyr den där apparaten. Du får rapportera hur resultatet blir sen. Du skulle t.o.m. kunna tjäna in vad den kostar genom att scanna åt oss allihopa. ;)
 

Snuddas

Aktiv medlem
Den nya maskinen är förmodligen snällare mot filmen än de gamla projektorerna. Har för mig att de inte använder perforeringen utan driver fram filman med gummihjul. Men gamla skarvar kan ju gå av ändå. Digitaliserade filmerna från min barndom för ett antal år sedan och det landade nog på cirka 6000 kr, sammanlagt 3 timmar och 40 minuter i Prores-format. Ett HD-format på den tiden. Med tanke på de små bildrutorna så går det knappast att få bättre kvailitet utan "digital remastering", som det brukar heta.
Det var ett ganska bra pris (blir ca: 27 kr/min.)! Idag ligger priset på ca: 60-70 Kr/min för Super8 + någon enhetskostnad + kostnad för minne.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Den var ju inte så dyr den där apparaten. Du får rapportera hur resultatet blir sen. Du skulle t.o.m. kunna tjäna in vad den kostar genom att scanna åt oss allihopa. ;)
Om jag någonsin blir klar med alla filmer skall jag gärna rapportera. Men "scanna åt allihopa" blir det nog inget av, jag hoppas hellre att jag kan sälja apparaten begagnad efteråt! Intresserad? :cool:
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det lät på beskrivning som den sköter sig själv, men så kanske det inte är.

Antagligen inte intresserad. Men man vet ju aldrig. :D
 

lavi67

Ny medlem
Har gjort samma arbete med min och min frus föräldrars filmer. Om det inte är så att du klippt filmerna så är det ganska praktiskt om den delar sig där det blir ny film för sannolikt så är det en ny scen vid ett annat tillfälle. Filnamn på våra filmer blev typ 1971_Sommar_Husvagnssemester_Norge_Farmor75_Höst_stockholm_jul_i_dalsland.avi
Men resultatet alltså. Kul att göra filmerna tillgängliga för framförallt våra föräldrar och deras syskon.
Grymt att den klarar de stora rullarna. Jag fick bygga ett stativ för rullen bakom filmscannern samt ställa den gamla projektorn framför min reflectavariant för att rulla på filmen igen. Funkade det också men detdär ser ju smidigt ut.
 
ANNONS