Annons

Vem arbetar med digital retroteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Man får se kameror med den tidens glasögon. Eos-1D Mark II (och N-versionen) är en av Canons största proffssucceér. Med dubbelt så många pixlar jämfört med föregångaren och 8,5 bilder per sekund var kameran som klippt och skuren för nyhets- och sportfotografer. Jag var själv otroligt nöjd med min.

Anledningen till att Canon satsade på APS-H-formatet var att det då var den största sensorstolek som de kunde göra i ett stycke. 1Ds-kamerorna hade sensorer ihopsatta av två eller tre delar. För kunden var detta inget annat problem än att kameran kostade 89.000 kr, men Hasselblad-fotografer kunde drabbas av att de olika sensorpartierna gav olika färg.
Jo jag känner till det. Du har rätt.
En annan del av utvecklingen är att tidigare var man tvungen att använda blixt så fort man fotade inomhus. Nu är sensorerna såpass bra att man kan använda iso 4000 utan problem och därmed använda ljussvagare och lättare objektiv, men också att man kan slippa undan att använda blixt, som ofta kan vara störande. Det är en otrolig utveckling.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
En annan aspekt av att använda gammal digital teknik är dels den ekonomiska aspekten, man spar mycket pengar. Jag använder bland annat en hel del fasta helmanuella objektiv, såsom Nikons gamla 60 och 70 talare.
Sedan är miljöaspekten inte heller att föringa, att man sliter ut det gamla helt innan man köper nytt.
 

snap01

Aktiv medlem
Okej, det var intressant, så var det säkert. 5d mk1 har jag fotat endel med, min far hade en sådan.
Jag fotar ofta med min 5d mk2, den ger fantastiska bilder.

Jag har haft en d60 för 15 år sedan, man märker att 10d är snabbare och klarar iso bruset bättre. Båda kamerorna är otroligt sega på att lagra på minnekortet, men det går att stå ut med. På 10d kan man skjuta 9 bilder innan det tar stopp och den behöver lagra, detta oavsett om man fotar med jpeg eller raw.

Jag har funderat på 5d mk1 ibland, dom är ju otroligt prisvärda
Jag har alltid undrat varför en del vill döpa om canon 5D ?
den heter bara 5D, jag har en själv, det står bara 5D på kamerhuset samt även på kartongen. När 5D mark 2 kom då ändrades namnen till mark men version ett heter bara 5D. Bifogar en bild på det.
 

Bilagor

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har alltid undrat varför en del vill döpa om canon 5D ?
den heter bara 5D, jag har en själv, det står bara 5D på kamerhuset samt även på kartongen. När 5D mark 2 kom då ändrades namnen till mark men version ett heter bara 5D. Bifogar en bild på det.
Jo jag känner till att den bara heter 5d, men man döper den till mark 1 för övertydlighetens skull
 

MattiasL

Aktiv medlem
En annan aspekt av att använda gammal digital teknik är dels den ekonomiska aspekten, man spar mycket pengar. Jag använder bland annat en hel del fasta helmanuella objektiv, såsom Nikons gamla 60 och 70 talare.
Sedan är miljöaspekten inte heller att föringa, att man sliter ut det gamla helt innan man köper nytt.
Samma här. Jag använder ett par ca 40 år gamla Nikonobjektiv, nämligen PC-28 och 105/2,5 i jobbet regelbundet.
 

PMD

Aktiv medlem
Första modellen av Spitfire hette bara Spitfire, men omnämns ibland som Spitfire Mk 1 när man vill vara tydlig ...
 
ANNONS