Annons

Varning för kopia av Nikon SD-9A till Nikon SB-900

Produkter
(logga in för att koppla)

NisseMorrum

Medlem
På bl a Tradera finns säljare av detta batteripack till Nikons blixt SB-900.
Det är en mycket dålig, ej fungerande kopia tillverkad i Kina.
Tyvärr så kunde jag inte stilla min nyfikenhet och blev 432 kr (inkl frakt) fattigare.

Auktionsnr på Tradera är 133993100.
 
Janne: Läs bättre, att de fått kännedom, betyder inte att jag begär att de skall
hugga huvudet av säljaren.
Däremot så kan de via tullen få stopp på piratimportörerna.
 
Janne: Läs bättre, att de fått kännedom, betyder inte att jag begär att de skall
hugga huvudet av säljaren.
Däremot så kan de via tullen få stopp på piratimportörerna.

Jag läste.

Jag tror du missförstått hur saker och ting fungerar.

Det är olagligt att importera piratkopior med uppsåtet att de skall kunna förväxlas med originalprodukten. (Det roliga är dock att det är importören (alltså i detta fall du själv) som begår den brottsliga handlingen.

Det är INTE olagligt att tillverka en produkt som skall vara _kompatibel_ med en annan produkt och importera den.

Nikon har inte skyddat SD-9A som ett varumärke (och skulle inte heller kunna göra det) alltså finns det inget som hindrar någon annan att använda beteckningen.

Men vad vet jag? Jag har ju bara arbetat med internationell logistik i nästan tio år ;)
 
Fel igen....

SD-8A har en tudelad kabel (ström och en liten special för PC-sync). Så är inte fallet på varesig en SD-9 från Nikon eller den Kinesiska kopia du hänvisar till.

För att citera karaktären Apu från serien The Simpsons: Thank you! Come again!
 
Jag ser att bilden på den traderaannons du länkar till har _en_ anslutningskabel. Alltså kan den inte vara en SD-8A.

Hur den fysiskt _ser ut_ är ju totalt irrelevant eftersom det (som vi redan konstaterat) är en ekvavilent produkt.

Så vi ställer en enkel kontrollfråga. Har den batteribox du köpt _en_ eller _två_ anslutningskablar?
 
Det är olagligt att importera piratkopior med uppsåtet att de skall kunna förväxlas med originalprodukten. (Det roliga är dock att det är importören (alltså i detta fall du själv) som begår den brottsliga handlingen.

Det förefaller högst osannolikt att Nils-Erik har haft ett sådant uppsåt med sin import.
 
Senast ändrad:
Nikon tillverkade först batteripacket SD-8 avsett för proffsblixtarna.
Om du läser texten till version 2, kanske du förstår varför version SD-8A kom senare.
När Nikons nya SB-900 kom så gjordes ett helt nytt batteripack för denna blixt.
Den fick beteckningen SD-9, alltså inte SD-9A som anges i Traderaannonsen.
SD-9 har ett helt löstagbart batteripack, MS-SD-9.
Version SD-9A finns inte i Nikons produktprogram.

Du lär så länge du lever!
 
Kaffebrus, Fotofyndet,24.se, marknaden är full av dessa och andra kopior förutom Tradera. När originalet kosta 2000:- så kan man nog lätt förstå att en kopia för 400:- kan vara en chansning, vare sej det gäller blixttillbehör, batterigrepp, batterier,laddare,Cokin Filter.. you name it.

Att man tar en chans borde väl alla vara medvetna om, ibland lyckas man ibland skiter det sej, Vill man ha både livrem o hängslen så finns nog bara ett ställe att handla på.
Jag har köpt på men en hel del sådana produkter och för det mesta har jag blivit nöjd, har jag inte det så har det varit mycket enkelt att skylla på någon, nämligen mej själv.
Köper jag en suspekt produkt för en 1/4 del av vad den kostar så inte fasen börjar jag gnälla hos NiCanon...
Lägg upp den på recensionssidan och skriv vad som är problemet så får andra en chans att veta i förväg.

Ha de gott
Göran
 
Kaffebrus, Fotofyndet,24.se, marknaden är full av dessa och andra kopior förutom Tradera. När originalet kosta 2000:- så kan man nog lätt förstå att en kopia för 400:- kan vara en chansning, vare sej det gäller blixttillbehör, batterigrepp, batterier,laddare,Cokin Filter.. you name it.

Att man tar en chans borde väl alla vara medvetna om, ibland lyckas man ibland skiter det sej, Vill man ha både livrem o hängslen så finns nog bara ett ställe att handla på.
Jag har köpt på men en hel del sådana produkter och för det mesta har jag blivit nöjd, har jag inte det så har det varit mycket enkelt att skylla på någon, nämligen mej själv.
Köper jag en suspekt produkt för en 1/4 del av vad den kostar så inte fasen börjar jag gnälla hos NiCanon...
Lägg upp den på recensionssidan och skriv vad som är problemet så får andra en chans att veta i förväg.

Ha de gott
Göran

Vad skrver jag i mitt första inlägg?

Jo, jag kunde inte stilla min nyfikenhet, jag har ej lagt någon skuld på Nikon för detta.
(Jag gjorde en del av min militärtjänst på F21 1963-64 och flygvapnets skolor, gillar dina flygbilder.
Idag glad pensionär som väntar på att regnet skall sluta, tar då någon av mina kameror, bl a
Nikon D3, D2X, Sigma SD14, Fuji S5 Pro och åker till Östersjöfestivalen i Karlshamn).
 
Då är det dags du åker norrut igen :) här soligt och fint, ett besök på F21 flygmuseum gör dej gott där kan du återuppleva ungdomen igen:)

Tack för vänliga ord om mitt foto:)

Ha de gott
Göran
 
Skulle vara kul att besöka F21 igen. Jag gjorde lumpen där 1988-1989.

Synd bara att det är så erbarmeligt långt bort :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.