Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av OS (XP eller VISTA)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag beställde just en 150 GB Velociraptor efter att ha läst om Drive Image XML. Ska försöka använda det till att byta systemdisk utan att installera om.

Går det bra kommer jag att köra min gamla raptor på 60GB som ren disk för PS cache och scratch för PS, Bridge, LR och Premiere.

Vore intressant att få besked, efter du har provat, om det funkade! Vad jag tänker på då är i första hand att kopiera/flytta från en HD till en annan med annan volym (60GB -> 15GB).

Mvh!
// Niklas
 
Sedan har jag 500+500+1000 GB för bilder, film och annat på 7200 spinnare.


Hur har du allt konfigurerat?

Jag tänker på:
- Lagrar du alla original på en HD. Alla redigerade filer på en 2:a HD och en backup av samtliga filer på en 3:e (1TB)?

Eller har du en annan konfiguration?

Eftersom detta är lite OT skapade jag (tidigare idag) en separat tråd just för denna frågan, se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=103074

Mvh!
// Niklas
 
Betyder detta att det går att byta systemdisk utan att installera om allt?

Jag skulle behöva byta systemdisken då den är för liten, men drar mig för det då jag inte orkar installera om allt.

Berätta mer!

Är lite osäker, har bara använt det inbyggda för just min dator (acer), men de bygger på samma princip. Risken skulle vara att programmet gör en sektor-för-sektor kopia på hdd, vilket innebär att när du läser tillbaka så blir den lika liten igen :(, men den erfarenheten är från mitten på 90-talet och det har ju hänt en del. Misstänker skarpt att den läser tillbaka men att resten på hdd/partitionen förblir orörd, dvs free space.

Har inte kommit så långt att jag har kollat igenom den exakta detaljerna i progammet. Jag kommer använda Reflection free edt.
Peter

Edit: Ser att du redan läst på hur det funkar...
Reflection free edt finns längre ned på deras download sida, lite gömt för att kunna sälja ;) om du inte vill använda Drive XML
 
Jag har läst på och det verkar som man kan kopiera till en annan disk och sedan sätta den som systemdisk, kommer att prova det när nya disken kommer och delge resultatet.

Niklas, mitt diskutnyttjande...

c: System och program
d: (500 gb) aktuella bilder och andra projekt under arbete.
m: (500 gb) där ligger cachar mm samt film, leker lite med det också.
n: (1 tb) arkiv av allt färdigredigerat och levererat samt annat som ska sparas, backas upp periodiskt till en extern disk.
 
Niklas, mitt diskutnyttjande...

c: System och program
d: (500 gb) aktuella bilder och andra projekt under arbete.
m: (500 gb) där ligger cachar mm samt film, leker lite med det också.
n: (1 tb) arkiv av allt färdigredigerat och levererat samt annat som ska sparas, backas upp periodiskt till en extern disk.

Tack Björn!

Innebär det för övrigt att samtliga bilder bara finns på en HD (n:)? Eftersom d: "bara" innehåller de aktuella bilderna! Eller missuppfattade jag dig?

Mvh!
// Niklas
 
Tack Björn!

Innebär det för övrigt att samtliga bilder bara finns på en HD (n:)? Eftersom d: "bara" innehåller de aktuella bilderna! Eller missuppfattade jag dig?

Mvh!
// Niklas


Inte riktigt, när jag kommer hem från ett fotojobb läser jag in bilderna på D: men kopierar till N:, tar sedan backup på den innan jag återanvänder minneskorten. Har som princip att bilderna ska finnas på minst 2 av varandra oberoende apparater så snart som möjligt.
När jag redigerat färdigt ett jobb kopierar jag också till N:. Vid årsskifte rensar jag D:.
Säger inte att det är ett perfekt sätt att jobba men det är mitt sätt.
 
Visst kan hårdvaran spela viss roll. På min bärbara Dell som inte är fullt två år kan jag inte använda mer än 3,15GB (kommer inte ihåg den exakta siffran) minne oavsett om jag kör XP pro 32, XP pro 64, Vista 32 eller Vista 64. Det var den jag kollade med Dell just därför att 64-bitars Xp inte klarade mer minne än 32-bitars och det berodde på en hårdvarubegränsning.

Och nu skall vi se:Vista och XP 64-bitars kan inte använda alla mina 4GB minne men nu har jag kastat in windows7 64-bitar och helt plötsligt rapporterar datorn att jag har 4GB minne vilket enligt Dell inte var möjligt pga haårdvarubegränsningar............

Däremot har jag ett fullständigt sagolikt fel i min IE just nu. Markören är ungefär 15 teckenför långt till höger mot var bokstäverna hamnar och vid varje radbrytning skriver den några ord dubbelt. I alla fall på min skärm. Får se hur det ser ut när jag sparar.
 
Med tanke på det låga priset på PC6400 minne är det väl ingen större grej att stoppa i 8 GB? Kostar under 1000 kr.

Windows 7 är beta och det finns en del buggar. Bl.a. kan datorn ej väckas när den går ner i sovläge.

Vidare är det problem att avinstallera drivrutiner. Min MS webcam (1 år gammal) fungerar inte trots att jag testat alla knep.

Nej, jag rekommenderar inte någon att köra W7 som primärt operativsystem. Roligt att testa, men inte tillräckligt stabilt än. Inom några månader borde de flesta problemen vara åtgärdade och då kanske det fungerar att köra permanent.

Läste någonstans att de som köper Vista under W7 beta-perioden kommer få rabatt ifall de vill köpa W7 när den släpps.

Kör Vista64 och den är störtstabil och inga hw problem med skrivare och annan kringutrustning.
 
Fick SMS att min disk har kommit, ska prova i kväll att klona systemdisken till den med Drive Image XML.

Det funkade!!!

Kors i taket, nu har jag en C disk på 150 GB i stället för 74. Helt utan att installera om några program och allt är sig likt utom att oljudet som den gamla disken alstrade är borta. Den nya velociraptor serien väsnas inte som dess föregångare raptor.

Allt ser OK ut men jag låter den gamla disken ligga orörd några dagar för säkerhets skull innan den återanvänds i sonens dator. Kommer inte att återanvända den i min burk som jag tänkte först, skönt att vara av med ljudet.

Har tänkt uppgradera till 64 bitars Vista men hoppar nog över det och väntar tills windows 7 satt sig och blivit officiellt.

Stort tack till Peter Remnemark för tipset om programmet, den fulla C disken var ett problem och jag hade rensat så gott det gick.
 
Det funkade!!!

Kors i taket, nu har jag en C disk på 150 GB i stället för 74. Helt utan att installera om några program och allt är sig likt utom att oljudet som den gamla disken alstrade är borta. Den nya velociraptor serien väsnas inte som dess föregångare raptor.

Allt ser OK ut men jag låter den gamla disken ligga orörd några dagar för säkerhets skull innan den återanvänds i sonens dator. Kommer inte att återanvända den i min burk som jag tänkte först, skönt att vara av med ljudet.

Har tänkt uppgradera till 64 bitars Vista men hoppar nog över det och väntar tills windows 7 satt sig och blivit officiellt.

Stort tack till Peter Remnemark för tipset om programmet, den fulla C disken var ett problem och jag hade rensat så gott det gick.

Vad gõtt som vi säger i Götet! Underlättar ju byte av systemdisk vesäntligt map. på arbetsinsatsen!

Tack för återrapporteringen!

Mvh!
// Niklas
 
Och nu skall vi se:Vista och XP 64-bitars kan inte använda alla mina 4GB minne men nu har jag kastat in windows7 64-bitar och helt plötsligt rapporterar datorn att jag har 4GB minne vilket enligt Dell inte var möjligt pga hårdvarubegränsningar............

Har nu Vista 64 installerat med SP1 och si nu hittar även Vista allt mitt minne :)

Fast jag undrar om inte Dell skall få sig en känga....
 
Det funkade!!!
Stort tack till Peter Remnemark för tipset om programmet, den fulla C disken var ett problem och jag hade rensat så gott det gick.

Var så god! Alltid kul att man kan hjälpa till :).

Antar att du inte har bootat upp med "rescue" disk utan stoppat in disken i systemet medens den andre fanns kvar? Har testat lite med rescue-disk men det var inte helt lätt, var tvunget att skapa en BartPE disk och ha tillgång till Win xp SP1 versionen av installationsdisken...

Bra att det gick smidigt för dig. /Peter
 
Antar att du inte har bootat upp med "rescue" disk utan stoppat in disken i systemet medens den andre fanns kvar?

Ja precis så, hade och har faktiskt fortfarande den gamla C disken intakt för säkerhets skull. Jag fick köra någon fix för Vista innan den ville boota från den nya men sen funkar det bra.

Har fått ange vissa programs licensnycklar när jag startat dom första gången efter bytet, verkar som om dom är kopplade till något ID på disken.
 
Har nu Vista 64 installerat med SP1 och si nu hittar även Vista allt mitt minne :)

Fast jag undrar om inte Dell skall få sig en känga....

Är kanske samma som med min Dell Latitude D620. Den har 4GB RAM installerat, och rapporterar det till Vista 64, men den kan bara använda drygt 3GB (resten används för Readyboost och sånt antar jag). Detta p.g.a. en begränsning i BIOS.

Kolla i Task Manager om du även där ser 4GB fysiskt minne ...

/afe
 
Är kanske samma som med min Dell Latitude D620. Den har 4GB RAM installerat, och rapporterar det till Vista 64, men den kan bara använda drygt 3GB (resten används för Readyboost och sånt antar jag). Detta p.g.a. en begränsning i BIOS.

Kolla i Task Manager om du även där ser 4GB fysiskt minne ...

/afe

Har inga problem med 4 GB RAM Vista x86 + Physical adress extension eller x64 på arbetet men så installerar vi aldrig readyboost...
Readyboost är ett otyg i sig, hellre väntar jag 3 minuter medans datorn startar eller använder hybernation. Vad spelar några minuter extra för roll om man skall arbeta i några timmar och så slipper man readyboosts skannande efter mest använda program antingen då du arbetar eller då mans stänger av.
 
Har inga problem med 4 GB RAM Vista x86 + Physical adress extension eller x64 på arbetet men så installerar vi aldrig readyboost...
Readyboost är ett otyg i sig, hellre väntar jag 3 minuter medans datorn startar eller använder hybernation. Vad spelar några minuter extra för roll om man skall arbeta i några timmar och så slipper man readyboosts skannande efter mest använda program antingen då du arbetar eller då mans stänger av.

Det är säkert så, men min fråga gällde Delldatorer som inte släpper från sig mer än 3,2GB (eller nåt sånt) av sitt RAM även om mer är installerat - trots 64-bitars OS.
 
Det är säkert så, men min fråga gällde Delldatorer som inte släpper från sig mer än 3,2GB (eller nåt sånt) av sitt RAM även om mer är installerat - trots 64-bitars OS.

Sorry, skulle skrivit Dell Latitude 620 i mitt inlägg också, börjar bli lite trött nu. ;)

Minneskapslarnas storlek påverkar inte x64 och mängden tillgängligt minne då beror helt på chipset på moderkort. Uppdatering av chipsets drivrutiner för XP x64 eller Server 2003 x64 om inte XP finns kanske löser problemet.

/Håkan
 
Sorry, skulle skrivit Dell Latitude 620 i mitt inlägg också, börjar bli lite trött nu. ;)

Minneskapslarnas storlek påverkar inte x64 och mängden tillgängligt minne då beror helt på chipset på moderkort. Uppdatering av chipsets drivrutiner för XP x64 eller Server 2003 x64 om inte XP finns kanske löser problemet.

/Håkan

Vet inte varför du skulle skrivit Dell Latitude D620, om du inte råkar ha just en sån, men alldeles oavsett så hittar just den inte mer än drygt 3GB RAM. Tyvärr finns ingen uppdatering som löser det heller :/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.