Annons

vad ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Prata med kunden först och främst. Förklara att efterabetet tar väldigt mycket tid.

Vad förväntar sig en vanlig kund? Skulle gissa på 5-10 riktigt proffsiga bilder (här krävs efterarbete), men 100 stycken oredigerade bilder som dokumenterar dagen räcker därefter.

Ta 2000:- för fotograferandet. Hur många här fotar inte gratis en massa evenemang för skojs skull, för att lära sig?

Sen tar du fram (lovar) 5-10 bilder som du ska lägga ner extra tid på i efterarbete och lägg på 1000:- för detta. Ni kanske planerar just dessa bilder lite extra tillsammans. Man brukar ju köra en fotosession före själva vigseln.

De övriga bilderna, hur många det nu än blir får dom göra vad dom vill med. Du kan ge förslag på vissa bilder som du kan göra bättre så får dom avgöra om du ska genomföra det och vad det kostar extra.
 
Jag känner inte till någon bröllopsfotograf som enbart redigerar 10 bilder. Antingen gör man jobbet på riktigt eller så gör man det inte alls. Bröllopsfotografi är extremt krävande och inget man ska ge sig in på om man vill "testa lite". Gifter sig gör många människor endast en gång och då gäller det att fotografen vet vad han/hon gör.
 
jo, 2000 känns sjukt lite, jag tjänar ju inget på det, förutom "erfarenheten"

en annan sak jag undrar är över det här med leveransen, jag har ju liksom ingen fast tillgång till att göra kopior, alltså fysiska sådana. ska jag bara leverera bilderna digitalt och sen får de själva göra vad de vill eller ska jag ha ett fast antal jag trycker upp nånstans (det lät fel :p) , isf blir det hela plötsligt mycket krångligare..

sen tänker jag, att jag kanske inte alls lyckas med fotograferingen, vad tar man sig till då?

Billiga bilder kan alla göra.
Bra bilder kan få göra, men alla vill ha.
De kunder som enbart kan bedöma priset och ingen annan kvalitet blir ändå aldrig nöjda, undvik dem!
Kunder som däremot kommer till dig för att de vill ha bra bilder, kommer ihåg just det och sprider ditt goda namn!!

Försök jobba med de som vill ha bra bilder, betydligt mer givande på alla plan!!

Mvh.

/Janne Höglund.
www.brudfoto.nu
 
Hmm, allt under 5000 kr är ett skämt. Jag bor och jobbar i Australien där priserna iofs är väldigt annorlunda, samt att jag idag är en av de bättre betalda fotograferna i min stad, men i alla fall.

Mina heldagspriser (inkl 4-500 högupplösta redigerade bilder) startar idag vid 35,000 kr.

Jag säger inte att man ska kräva mycket betalt när man börjar, men jag tog runt 10,000 kr för mitt första betalda bröllop i Australien. Att jag sen kan ta mycket betalt idag har med många saker att göra.

Men satsa på MINST 5000 kr.

MINST.

Vi har diskuterat detta med prissättning i flera trådar här på Fotosidan. Läs gärna dessa.

Jag har grundligt satt mig in i frågan och det är tydligt att ur budgetsynpunkt är de flesta brudpar i Sverige beredda att lägga 5-10% av sin budget på fototjänster. (Jag och min fru la själva just ca 10% av totala budgeten på foto och video när vi gifte oss 2005.)

Ett genomsnittsbröllop i Sverige landar på ca 70.000 - 120.000 kronor totalt beroende på vilka källor man läser. Låt oss säga 100.000 kronor för enkelhetens skull. Då är ett rimligt pris alltså 5000-10.000 kronor utifrån kundens förutsättningar.

Prissättningen måste utgå både från kundens och ens egna förutsättningar. Lägger man sig högt säg från 15.000 kronor och uppåt får man ett mindre antal kunder som är beredda att betala bra. Verkligheten är dock den att många brudpar inte är överdrivet intresserade av att lägga så mycket pengar på foto på deras bröllop. Jag skulle tro att 80% tycker att den övre gränsen går vid 10.000 kronor och endast några få procent av alla som gifter sig är beredda att betala de 35.000 kronor du och några andra tar betalt. Det är ett bröllop i 350.000 - 700.000 kronors klassen vilket är mycket i Sverige.

Som nybörjare på bröllopsfoto utan eget företag är nog 2000 - 5000 kronor ett mycket vanligt och högst rimligt pris att ta. Det kan de flesta brudpar acceptera. Har man däremot företag måste man givetvis ta ca 3 gånger mer betalt för att täcka alla utgifter, moms, sociala avgifter, uttag av egen lön mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.