Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska jag köpa för andrakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D850 som förstakamera och har tidigare haft en D810:a som andra hus. Nu har det gått sönder, och jag ska köpa en ny begagnad andrakamera. Kommer oftast användas med ett 24-70 objektiv
Ska jag köpa en ny D810?
Är det dags för en Z6?
Eller nåt annat? Nån Fuji?
Budget 8000
 
Fördelar d810
Högre upplösning
Skruv AF
Dubbla minneskortsplatser

Fördelar Z6
Video
Ögon AF
AF som täcker hela sensorn
Framtids säkrare
ISO prestanda
Lättare
Sensorstabilisation

Ett 24-70f2.8 är nog det tyngsta och största jag skulle låta hänga och dingla i en FTZ-adapter.
 
Senast ändrad:
Du kan säkert hitta en begagnad Z6 med Z 24-70f4 för runt 8000kr. Afs 24-70f2.8 är ju överlägset vid f2.8, men från f4 tror jag faktiskt att Z 24-70f4 är skarpare.
Z 24-70f4 var kitobjektivet till Z6, det är dessutom lättare än afs 24-70f2.8.
 
Du kan säkert hitta en begagnad Z6 med Z 24-70f4 för runt 8000kr. Afs 24-70f2.8 är ju överlägset vid f2.8, men från f4 tror jag faktiskt att Z 24-70f4 är skarpare.
Z 24-70f4 var kitobjektivet till Z6, det är dessutom lättare än afs 24-70f2.8.
Det äldre 24-70/2,8 är inte så kul i hörnen i vidvinkelläget. Jag har aldrig gillat det och inte haft något. Försökte med ett Tamron G2, men det hade andra problem och det nyare Nikon med VR är nästan komiskt stort och tungt för objektivtypen. Z-varianten är det första jag tycker verkligen är bra, men då blir det annan budget. Dock får man plötsligt ett VR-objektiv även med det gamla i och med stabiliseringen i huset, låt vara att det går att handhålla snäppet längre tider med Z-objektivet än F på FTZ (II).

Däremot tror jag kanske inte riktigt på "framtidssäkring" med Z6 annat än som något inte alltför dyrt att sätta Z-objektiv på om man vill börja köpa sådana. Risken för att drabbas av svår villhöver inom en inte alltför avlägsen framtid bedömer jag som ganska stor, med tanke på att det har hänt en del sedan Z6 kom hos Nikon. Däremot börjar det bli rätt mycket kamera för pengarna. Man får dock budgetera för XQD/CFexpress, eventuellt plus kortläsare, eftersom den inte har något annat. Verklig kostnad blri därför troligen lite högre än vad det ser ut. Z6 II har ju däremot även en SD-plats.

Vad gäller vikten får man tänka på att en del av den fördelen äts upp av adapern, om man sitter och jämför siffror direkt, och att den skjuter vikten lite framåt. Det märks rimligen mer om kameran är lättare. Jag har testat att montera diverse på Z8 (som är tyngre) plus FTZ II och där tycker jag att det mesta känns rimligt, typ PC-E, 24-120/4, 70-200/4 och div fasta, dock med viss reservation för det nyare 80-400. Balansen blir märkbart sämre än på D850 när vikten skjuts framåt, även om det förstås fungerar.
 
Det beror på om du har behov av två fullformatare samtidigt (bröllopsfotograf eller liknande). Då kan det vara praktiskt med två likadana kamerahus. Eller om andrakameran är en lätt fickkamera?

Får man fråga vad som hänt 810:an?
 
Skall man ta betalt för fotojobb får man nog ha något bättre än en lätt fickkamera som reserv. Anledningen att man har den är ju för att vilken kamera som helst kan ge upp när som helst. Har iofs bara hänt mig en gång än så länge och den hade 9x fler exponeringar än vad den minst skulle klara innan just slutaren kastade in handduken. Fast att sälja något och förlita sig 100% på en kamera hade jag inte gjort och jag hade också haft en backup som jag känt mig hyfsat bekväm med att kunna lösa uppgiften med.
 
Om sånt händer för min del brukar jag köpa en ny förstakamera istället. Så får den tidigare bli andrakamera.
Vid något tillfälle har jag sedan reparerat den som gick sönder, så fick den bli tredjekamera när den kom till liv igen.
Att köpa en ny förstakamera var precis det jag skulle föreslå, jag har precis gjort det själv och funderar på att göra mig av med den som nu blivit tredjekamera.
 
Att köpa en ny förstakamera var precis det jag skulle föreslå, jag har precis gjort det själv och funderar på att göra mig av med den som nu blivit tredjekamera.
Det där har jag aldrig brytt mig om. En tredjekamera behöver jag ibland och när de väl blivit fjärdekamera är värdet så lågt att det kan kvitta. Då kan lämpligt barnbarn låna dem att fotografera med eller nåt sånt istället.
 
Det där har jag aldrig brytt mig om. En tredjekamera behöver jag ibland och när de väl blivit fjärdekamera är värdet så lågt att det kan kvitta. Då kan lämpligt barnbarn låna dem att fotografera med eller nåt sånt istället.

Jag använder minst en gång om året 7 kameror samtidigt, men då är det video på 6st.
 
Ajdå. Det gjorde min också. 5000 kr senare hade den nytt spegelhus och fått nya gummikläder. Som ny blev den.
Som tur var klarade objektivet, som ryckte loss bajonettfästet, fallet på cirka 2 meter.
Idag är det mera tveksamt om det hade varit värt att laga om det inte var en "lågmilare".
Nu får jag PTSD-påslag här... precis så såg det ut för mig också...jag bedömer det som kört. Men var reparerade du den?
 
Nu får jag PTSD-påslag här... precis så såg det ut för mig också...jag bedömer det som kört. Men var reparerade du den?
Jag kontaktade Nikon och numera måste man skicka in kameran för service. Tråkigt att det inte går att lämna in i Solna längre. Jag fick ett kostnadsförslag på drygt 2000 kr men det landade på 5000 kr. Som sagt, kameran var som ny förutom lite färgskav sedan tidigare. Bajonettfästet som satt kvar på objektivet var lätt att lossa. Spärren sitter kvar i kamerahuset.
Idag skulle jag kanske istället letat efter ett annat kamerahus om jag hittat ett med få exponeringar och bra skick eftersom priset sjunkit för begagnade.
 
Om du inte är säker på att satsa på spegellöst så är D750 en bra kamera som fås för kanske 6’ kr med många mil kvar. Antar att D780 är ett bättre val om du också tar en del video.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.