Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laga trasig autofokus på Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)

lersaker

Aktiv medlem
Autofokusen på min Nikon D500 gick sönder i somras.
Någon som har erfarenhet och kostnadsbild för en reparation?
Jag köpte kameran ny för ca 5 år sedan och skaffade en likadan begagnad i höstas.
Då jag åker på resa om något år och skulle behöva två hus med på resan funderar jag på om det är värt att försöka få huset lagat. Man ska ju numera försöka återvinna saker i stället för att kasta. Och jag gillar verkligen huset!

En annan tanke är att köpa in en spegellös Nikon med adapter, det finns begagnade Nikon Z6ii ute till överkomliga priser.
Är det en smartare lösning?

Det retar mig att jag inte kan hitta någon info alls om reparationskostnader hur jag än letar på nätet.
Blev bränd av Nikons reparationsverkstad när jag skickade in ett tele för lagning vilket de tappade bort.
När de äntligen hittade det visade det sig att reparationen skulle bli väldigt dyr. Men eftersom objektivet varit "försvunnet" skulle jag slippa betala kostnaden för att de tittat på objektivet. Efter detta löfte trillade det in åtminstone två krav på betalning av sagda kostnad. Jag är inte så intresserad av att vända mig till dem längre.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du överväger att låta reparera kameran har du nog inga alternativ till Nikons verkstad längre. Det finns några oberoende verkstäder som kamerateknik.se i Malmö, men jag är rädd att de i det här fallet bara skulle skicka vidare till Nikon.

Att du inte hittar uppgifter om reparationskostnad på nätet beror ju helt enkelt på att det är omöjligt att gissa kostnad utan att undersöka kameran och se vad det är för fel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är du säker på att det är kameran? Har du provat med olika objektiv?

Vad har du för objektiv, har du objektiv som har egen fokusmotor eller objektiv som använder fokusmotorn i kameran.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag fick ett kostnadsförslag när jag skickade in kameran på reparation men det slutade på det dubbla. Felsökningskostnaden gör att det blir svårt att tacka nej till att få den reparerad när den väl finns på verkstan. Bara så att man är medveten om det. Vet inte om man skulle haft framgång i att bestrida fakturan.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Ingen expert men en vanlig orsak till att AF börjar kärva är att det är dags för slutarbyte. Det kostar runt 4000:- vill jag minnas. Men jag skulle snarare söka efter en bättre begagnad D500...

Det ryktas en del om Z6 III och den kommer troligen ha ett hus som är ganska jämförbart med D500 i storlek dvs lite större än Z6II men mindre än Z8. Men den kommer nog kosta ganska mycket mer än D500.

Sedan kan du alltid kolla efter D750. Det finns en anledning att fullformat är så omtyckt, det blir lite bättre bilder helt enkelt. Eller en D850 som är en underbar kamera. Båda dyker upp ganska ofta på begagnatmarknaden. De D500-hus som dyker upp verkar ofta ha gått väldigt långt...
 

lersaker

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag hade tillgång till en kille med god kunskap om Nikon som checkade kameran och litar på hans utsago att autofokus slutat fungera. Man kan fokusera manuellt fortfarande och det har jag gjort förr men man blir ju bortskämd med autofokus, särskilt om synen inte är superskarp längre.
Jag köpte en bättre begagnad D500 i höstas eftersom jag gillar modellen.
Mina objektiv är fullformats, så en D750 eller D850 är förstås alternativ.
Ekonomin klarar nog en Z6ii och spegellöst är en framtidstanke men när alla objektiven passar för D-serien vet jag inte om det är onödigt krångligt att behöva jobba med en adapter.
Jag funderar vidare men lutar åt att någon reparation inte kommer bli aktuell.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det beror helt på vad du fotograferar. jag har alltid haft två hus, men det har alltid varit olika hus med olika inriktning. Jag sålde min D500 i somras när den passerat 200000 och min AF hade också börjat bli lite osäker. Eftersom jag behövde en kamera för snabba objekt så gick de billigare Z husen bort så det blev en begagnad D850, det är i princip en D500 i FF. Jag har också en Z6ii som jag använder till allt annat där inte en snabb AF behövs. Jag tycker att en kombo med D500 och tex Z6ii skulle fungera bra, har själv haft den uppsättningen i två år.
 

lersaker

Aktiv medlem
Jag har också en Z6ii som jag använder till allt annat där inte en snabb AF behövs. Jag tycker att en kombo med D500 och tex Z6ii skulle fungera bra, har själv haft den uppsättningen i två år.
[/QUOTE]
Jag fotar iofs snabba motiv, ditt förslag med Z6ii har jag haft i tankarna och faller reparation av gamla huset bort är det nog en klok väg att gå.
Återvänder till sydafrika och djurfotografering nästa sommar. Sista dagen på resan i somras pajade kameran och jag är glad och tacksam att det skedde på slutet. Två hus känns rätt nödvändigt att resa med efter en sådan upplevelse!
 

lersaker

Aktiv medlem
Är du säker på att det är kameran? Har du provat med olika objektiv?

Vad har du för objektiv, har du objektiv som har egen fokusmotor eller objektiv som använder fokusmotorn i kameran.
Jag är säker på att det är kameran. Inget av mina tre objektiv funkade, jag har en Nikon 24mm f2,8, en 70-200mm f 2,8 och en 200-400mm f4.
Dessutom litar jag på killen som testade huset på plats, han är duktig på Nikon.
 
ANNONS