Annons

Vad saknar / önskar ni med dagens kamera menyer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Trots att jag i tråden om Sonys menysystem sågat Sony vid fotknölarna, måste jag säga att jag skarpt gillar Sonys tänk vad det gäller menyer även om jag ogillar själva implementation.

Deras ide är att du konfigurerar kameran så att den blir din egen och passar dina behov. När man väl ägnat en månad eller två för att lära sig möjligheterna så att du kunnat få till en bra konfiguration behöver du sällan konfronteras med Sony menykrångel, då det mesta vid det laget styrs från de fysiska knappar du konfigurerat och man kan helt koncentrera sig på motivet.

Själv använder kör jag oftast i A läget i kombination med auto iso. Då behöver jag oftast bara bekymra mig om bländaren för skärpedjup, och Min Auto SS för längsta tillåtna slutartid. Min Auto SS har förstås fått en egen knapp så att jag snabbt kan ändra.

En av de bästa egenskaperna i Sony meny system är att man kan definiera så kallade custom shoot sets. I ett custom shoot set kan man ställa in:

Shoot mode: dvs P, A, S, M
Bländare: om man valt A som shoot mode
Slutartid - om man valt S som shoot mode
Drive mode - där man kan ställa in single eller serietagning samt diverse bracketing
Exposure comp - som trumfar det värde som ställts i på den fysiska ratten.
ISO - Där man kan välja mellan ett specifikt värde eller auto iso
Metering mode - där man väljer mellan exponeringsmätningsmetoder
Focus mode - där man väljer mellan manuell focus eller någon av AF metoderna
Focus area - där man kan välja de areor som är tillgängliga för inställt focus-mode
AF Tracking sens - där man väljer hur starkt man vill att AF ska låsa till motivet
AF-ON - där man väljer om knappen som aktiverar shoot moden ska fungera som AF-ON


Ett shoot mode kan därefter tilldelas valfri programmerbar knapp, så att man med en enda knappstryckning kan ändra flera saker på en gång.

Det enda jag egentligen saknar är möjligheten att sätta Min Auto SS (längsta tid för auto iso) inom ett focus set. Då hade det t.ex varit möjligt att som fågelfotograf definiera olika shoot set för sittande och flygande fågel.

För sittande fågel kunde man kanske valt kanske ett Min Auto SS på 1/250 sekund och någon liten focus area och DMF som focus mode, så att jag enkelt kan justera focus manuellt ifall af skulle låsa på någon gren eller något

För Flygande fågel mot himmel med Min Auto SS på 1/4000 sekund, och en större focus area, och kanske något stegs exponeringskomp för att kompensera för den ljusa. himlen, och AF-C med tracking sensitivity satt till responsive

Skulle även önska att Min Auto SS kunde ställas i 1/3b steg så att man t.ex. hade kunnat välja 1/3200 för för flygande fågel vilket hade räckt om man inte fotograferar tornseglare eller kolibrier.

Vad jag skulle vilja se är att man gör konfigurationen enklare. t.ex. genom att man identifierar händelser/situationer som förändrar vilka funktioner som behövs.
T.ex. om det finns en fysisk omkopplare mellan stillbild och video får man bara upp de menyer som. är relevanta för respektive fall, och att man har helt separata konfigurationsminnen för respektive fall, samt att man kan vilja vilka funktioner som är gemensamma. Efter vad jag förstått är detta i princip så det fungerar när det gäller video/stillbild i Sony A7Siii.

Jag skulle också gärna se att menyerna var färgmärkta så att det var lätt att se om menyvalet man ändrade var mode specifikt, eller om man konfigurerat det att slå igenom oavsett inställt mode läge.

En annan ide vore att utöka mode tänket, så att det kunde styras av vilka tillbehör och objektiv som var anslutna. (Här behövs lite tänk kring hierarki frågor prioritetsfrågor, men jag hoppar över det här).

T.ex. skulle man kunna låta anslutning av blixt eller blixt trigger dra igång ett shoot set för blixt där man t.ex. ställt in iso100, 1/250s, rear curtain sync och slagit av Live View Display. På så vis skulle man ytterligare kunna minska de gånger man behöver besöka menyerna.

Vet inte riktigt vad det finns för inställningar för Sonys fina digitala. mikrofonmojäng men kanske finns det även här saker man alltid vill kunna ändra när den ansluts.

På samma sätt skulle man kunna aktivera shoot sets när man byter objektiv.
Sätter man på sitt tele aktiverar man kanske shoot sets för fågel, sätter man på ett vidvinkel kanske man har shoot sets lämpliga för arkitektur eller landskap.

Ytterligare en sak jag skulle vilja se är att alla inställningar där man efter man gjort ett menyval får upp en lista av ytterligare val kunde begränsa vilka val som var tillgängliga ungefär på samma sätt som man redan idag kan begränsa vilka focus area alternativ man får upp om man väljer menyvalet "Focus Area", och att det fanns möjlighet att bläddra sig igenom de definierade valen genom de definierade valen med en knapptryckning.

De bästa menyvalen är de man inte behöver göra, medan man fotograferar.

Väldigt bra och genomtänkt skrivet Uno med många bra utvecklingsförslag, även om det säkert var alldeles för långt för många :). De som kroknar får vi hoppas åtminstone orkade läsa sista raden! För den var ju bäst!!

Jag ansluter mig helt till din avslutande one liner som man faktiskt borde brodera på en lakansbit med röda korsstygn, som i syslöjden på mellanstadiet och sätta upp på väggen ovanför skrivbordet:

"De bästa menyvalen är de man inte behöver göra, medan man fotograferar."

Det är den devisen jag verkligen försökt leva efter när det till slut blev tekniskt möjligt. Det har faktiskt inte varit fullt möjligt innan vi fick hierarkiska Real Time AF och sensorerna blev riktigt bra på höga ISO i dåligt ljus. Det har förändrat allt kring hur jag numera fotograferar.
 
Senast ändrad:
För egen del är jag sällan inne och knappar i menyvalen. Använder nu bara kameror från samma tillverkare och då följer alla samma grundläggande logik även om det sedan skiljer i någon detalj. Det jag skulle vilja se är möjligheten att sköta inställningar via dator och kamerans USB gränssnitt. Att ange metadata och namnge ”custom settings” via kamerans ”tangentbordsfunktion” är ett bra sätt att pröva tålamodet.... ( Det finns idag programvara som ger tillgång till vissa menyfunktioner så grunden borde redan vara på plats )
 
Ja tänk vad olika det är, Unos enormt omfattande önskemål vad han vill kunna utföra med sin kamera, kollrar bort mig fullständigt efter 1 minuts läsning. Ja skulle vilja se på Youtube när Uno konfronterar en Sony tekniker och lägger fram sina avancerade synpunkter, han skulle nog göra harakiri efter 5 minuter :D

Eller varför inte få göra ett gästspel med Magnus och Martin i en av deras poddar. Hade jag själv en A7RIV så bleve det nog inte så mycket mera än att jag skulle försöka få till inställningarna med autofokus, välja som vanlig genom åren A-bländarläge/S-tiden och stort sett börja fota, så en sådan kamera är igentligen överkurs för mig. innan jag går ut för att fota så tittar jag på vädret, ljuset och lite så, ISO går att ändra snabbt om det behövs, efterhand skulle jag kolla lite med hur Jpeg bilderna blir och prova lite justeringar.
 
Har Nikon och har inga problem med menyerna, 95% av inställningarna gör man vid inköpet. De justeringar man behöver göra ligger i ”Min meny” som jag når med en dedikerad knapp, det är i huvudsak att växla mellan autoISO och manuell, fjärrkontroll, exponeringsfördröjning och multiexponeringar som ligger där.

Hade dock i sökaren velat se AF-C eller AF-S, om man växlar mellan dessa så hade det varit bra att se direkt vilken man har. Hade också varit bra att man hade fått en kraftig varning i sökaren om man ligger utanför autoISO området
 
Har Nikon och har inga problem med menyerna, 95% av inställningarna gör man vid inköpet. De justeringar man behöver göra ligger i ”Min meny” som jag når med en dedikerad knapp, det är i huvudsak att växla mellan autoISO och manuell, fjärrkontroll, exponeringsfördröjning och multiexponeringar som ligger där.

Hade dock i sökaren velat se AF-C eller AF-S, om man växlar mellan dessa så hade det varit bra att se direkt vilken man har. Hade också varit bra att man hade fått en kraftig varning i sökaren om man ligger utanför autoISO området

Om du håller ner ISO-knappen och snurrar på "framhjulet", dvs. hjulet du ändrar bländaren med, så skiftar du mellan auto-ISO och manuell ISO. Sen (har jag för mig...) kan du ändra taket för auto-ISO't genom att hålla ner ISO-knappen och snurra på "framhjulet", dvs. den du ändrar slutartid med. Ett tips :) (Vågar inte svära på att det funkar på samtliga av Nikons modeller dock).
 
Om du håller ner ISO-knappen och snurrar på "framhjulet", dvs. hjulet du ändrar bländaren med, så skiftar du mellan auto-ISO och manuell ISO. Sen (har jag för mig...) kan du ändra taket för auto-ISO't genom att hålla ner ISO-knappen och snurra på "framhjulet", dvs. den du ändrar slutartid med. Ett tips :) (Vågar inte svära på att det funkar på samtliga av Nikons modeller dock).
Det funkar bara om man samtidigt håller andan och blundar med höger öga!
 
Har Nikon och har inga problem med menyerna, 95% av inställningarna gör man vid inköpet. De justeringar man behöver göra ligger i ”Min meny” som jag når med en dedikerad knapp, det är i huvudsak att växla mellan autoISO och manuell, fjärrkontroll, exponeringsfördröjning och multiexponeringar som ligger där.

Hade dock i sökaren velat se AF-C eller AF-S, om man växlar mellan dessa så hade det varit bra att se direkt vilken man har. Hade också varit bra att man hade fått en kraftig varning i sökaren om man ligger utanför autoISO området

En av de saker jag märkt redan innan jag började med Sony Klick-konfigurationen var att jag numera enbart använder AF-C (continues / följande). AF-S kunde de lika gärna ta bort nu för mig. Detta var av de första saker jag upptäckte att jag aldrig mer skulle behöva bry mig om tillsammans med de statiska fokuspunkterna och joysticken. Joysticken fick jag alltså först i A7 III när den för mig redan blivit helt överspelad.
 
Om du håller ner ISO-knappen och snurrar på "framhjulet", dvs. hjulet du ändrar bländaren med, så skiftar du mellan auto-ISO och manuell ISO. Sen (har jag för mig...) kan du ändra taket för auto-ISO't genom att hålla ner ISO-knappen och snurra på "framhjulet", dvs. den du ändrar slutartid med. Ett tips :) (Vågar inte svära på att det funkar på samtliga av Nikons modeller dock).
Att ändra auto/manuell ISO fungerade med framhjulet. Däremot ser inte bakre hjulet ut att ändra taket, utan det ändrar det ISO som är instället manuellt.
 
En av de saker jag märkt redan innan jag började med Sony Klick-konfigurationen var att jag numera enbart använder AF-C (continues / följande). AF-S kunde de lika gärna ta bort nu för mig. Detta var av de första saker jag upptäckte att jag aldrig mer skulle behöva bry mig om tillsammans med de statiska fokuspunkterna och joysticken. Joysticken fick jag alltså först i A7 III när den för mig redan blivit helt överspelad.
På min fågelkamera så har jag den nästan alltid på AF-C, men det finns tillfällen där det är bättre med AF-S. Ibland är den ganska nervös på mer stillasittande och den rör sig i och ur fokus och då är det bättre med ett fast fokus och att man i vissa fall kan justera det manuellt på objektivet.
 
På min fågelkamera så har jag den nästan alltid på AF-C, men det finns tillfällen där det är bättre med AF-S. Ibland är den ganska nervös på mer stillasittande och den rör sig i och ur fokus och då är det bättre med ett fast fokus och att man i vissa fall kan justera det manuellt på objektivet.

Fotar du fågel bör du använda back-button fokus och då finns det, mig veterligen, inget syfte att någonsin ha AF-S. Men jag kan säkert ha missat något.
 
En av de saker jag märkt redan innan jag började med Sony Klick-konfigurationen var att jag numera enbart använder AF-C (continues / följande). AF-S kunde de lika gärna ta bort nu för mig. Detta var av de första saker jag upptäckte att jag aldrig mer skulle behöva bry mig om tillsammans med de statiska fokuspunkterna och joysticken. Joysticken fick jag alltså först i A7 III när den för mig redan blivit helt överspelad.
Sen jag började använda "tumfokus" för mer än 25 år sen så har jag i stort sett aldrig använt enkelfokus (AF-S på Nikonska och Sonyska, One Shot AF på Canonska).

Jag letar sällan i menysystemet i de kameror jag har, så jag vet inte riktigt vad jag skulle önska tillkom där.

Bättre AI är dock något som jag skulle välkomna i en ny kamera. Jag tog en bild med min telefon av min fru och några av våra hundar i våras när vi var ute i skogen. Telefonen taggade automatiskt bilden med bl.a. "Hiking" och "Dogs" (notera plural). Dessutom taggade den med rätt hundras på hundarna.

Sånt vill jag ha i en systemkamera.
 
Sen jag började använda "tumfokus" för mer än 25 år sen så har jag i stort sett aldrig använt enkelfokus (AF-S på Nikonska och Sonyska, One Shot AF på Canonska).

Jag letar sällan i menysystemet i de kameror jag har, så jag vet inte riktigt vad jag skulle önska tillkom där.

Bättre AI är dock något som jag skulle välkomna i en ny kamera. Jag tog en bild med min telefon av min fru och några av våra hundar i våras när vi var ute i skogen. Telefonen taggade automatiskt bilden med bl.a. "Hiking" och "Dogs" (notera plural). Dessutom taggade den med rätt hundras på hundarna.

Sånt vill jag ha i en systemkamera.
Vill du då ha menyalternativ för att lägga till hundraser som kameran inte känner till?
PS. Taggade den din fru som Wife eller Woman?
 
Sen jag började använda "tumfokus" för mer än 25 år sen så har jag i stort sett aldrig använt enkelfokus (AF-S på Nikonska och Sonyska, One Shot AF på Canonska).

Jag letar sällan i menysystemet i de kameror jag har, så jag vet inte riktigt vad jag skulle önska tillkom där.

Bättre AI är dock något som jag skulle välkomna i en ny kamera. Jag tog en bild med min telefon av min fru och några av våra hundar i våras när vi var ute i skogen. Telefonen taggade automatiskt bilden med bl.a. "Hiking" och "Dogs" (notera plural). Dessutom taggade den med rätt hundras på hundarna.

Sånt vill jag ha i en systemkamera.

Både cool och otroligt!

Senaste A9:an kan man tydligen prata med och sedan tolkas tydligen det och läggs i något XMP-element om jag fattat det rätt. Möjligen "Caption". Tror att det var en sak AP uppskattade när de bestämde sig att standardisera på Sony. Metadata kommer att bli allt viktigare och effektiva metoder att hantera denna.
 
Jag använder Nikon, och jag skulle i meny vilja kunna välja ett ISO-tal vid vilket kameran går över från att spara i 14 bitar till att spara i 12 bitar.

Alltså typ: ISO max 200: 14 bitar, ISO över 200: 12 bitar.
 
Det vore riktigt coolt om man kunde ändra logga på prismahuset med ett menyval.
När Nikon inte längre är hetast på stan så lägger man in en Olympus-logga istället, och vips får man beundrande blickar av de man möter.
 
Det absolut vanligaste menyalternativet jag använder är ”formatera kort”. Det gör jag varje gång som jag har kopierat över bilder till säker lagring. För mig ligger detta alternativ högst upp i favorit-menyn.
Hur gör ni andra. Programmerar ni en knapp för formatering eller hoppas ni att AI ska radera åt er?
 
Det vore riktigt coolt om man kunde ändra logga på prismahuset med ett menyval.
När Nikon inte längre är hetast på stan så lägger man in en Olympus-logga istället, och vips får man beundrande blickar av de man möter.

Jag har sedan länge tejpat över mina Sony-loggor och modellbeteckningar på mina kameror. Det är helt onödig märkesreklam, men det främsta skälet till det är att inte väcka onödigt intresse från omgivningen när jag är utomlands - kameror har åtminstone tidigare varit stöldbegärliga. Jag vill inte ha de beundrande blickar och det intresse du talar om. Jag vill helst bara flyga under radarn. Därför kör jag även ljudlöst i sådana situationer. Jag har tröttnat på att folk till och från kastat sten efter mig när jag tagit mina bilder. Ett problem jag haft mest i Mellan Östern.

Det finns även ett annat praktiskt starkt skäl att sluta flagga Sony och det är deras skrattretande usla kameraremmar. Sicket skräp på en kamera för 25 000 spänn. Vad kan en ordentlig kamerarem kosta att masstillverka? Hundra spänn? En sådan dumsnålhet kan väl inte vara särskilt lönsam? Sonys usla kameraremmar har jag för länge sedan bytt mot en från KonicaMinolta D7D från 2005.

Ursäkta min gräsliga stavning initialt - den skyller jag helt på dessa usla displaytangentbord. Ska försöka bättra mig.
 
Senast ändrad:
Det absolut vanligaste menyalternativet jag använder är ”formatera kort”. Det gör jag varje gång som jag har kopierat över bilder till säker lagring. För mig ligger detta alternativ högst upp i favorit-menyn.
Hur gör ni andra. Programmerar ni en knapp för formatering eller hoppas ni att AI ska radera åt er?

Om du formaterar ett tomt (eller fullt minnneskort) och sedan trycker på Menu och lämnar menysystemet, så kommer "Format" vara det första du ser nästa gång du trycker på "Menu" igen. Formatering har tidigare varit det enda som tvingat tillbaka ner i menyträsket, men jag kom på att om jag gjorde på detta sätt, så behöver jag aldrig annat än just glänta på dörren. Som du ser är jag fullständigt konsekvent när jag säger att jag aldrig behöver uppsöka menyerna.

En verklig generalblunder Sony gjort är att en av de vanligaste funktionerna som den för formatering inte ens är valbar vid konfigurationen av snabbknapparna eller Fn-funtionerna och för mig är det obegripligt att det ännu i tredjegenerationens A7:eek:r är på detta sätt. Jag kan inte hitta den bland valbara funktioner. Är det något jag tycker vore naturligt att fixa så är det just detta.

Hade min gamla jobbarkompis från 70-talet levt "han som hatade uselt ingenjörsarbete", så vet jag precis vad han skulle ha sagt lite med en halvt uppgiven ton i rösten: "Är det underligt att man super?"
 
Senast ändrad:
ANNONS