Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör vi för DSLR-spekulanten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en av de första KonicaMinolta dynax5d långt innan fullständiga reviews fanns någon gång i början av augusti. Veckan efter köper min kompis en Canon 350d. Vi bråkar varje dag om vems kamera som är bäst. Han har fått tejpa över hela högerdelen med eltejp för att man ska kunna hålla i den och kan inte ta skarpa bilder i ljusfattiga miljöer då han saknar antiskaken. Min kamera har fått utstå gliringar för att det praktiskt taget är omöjligt att få tyst och snabb autofokus till den eftersom motorn på km sitter i kamerahuset samt att det bara är 6 mp.

Nu har Peter fått ett fast 50mm objektiv 1,8 samt batterigrepp och det verkar som om jag för tillfället ligger efter. Vad jag försöker säga är att det du gillar bäst hos försäljaren är nog det som är bäst för dig. Tänk bara lite på vad man ska göra om man vill bygga ut sitt system senare, stort tillbehörsutbud ÄR bra och det kan bara canon och nikon stoltsera med för tillfället.

F.ö. är jag grymt sugen på att se vad nya olympus e-500 går för. Något i mitt inre slår för olympus tror jag, har en gammal om-1 (jätteanalog) som saknar af, skönt grepp och megapixel, men innehar total känsla när man trycker ner avtryckaren.

Avslutningsvis är jag helnöjd med min KM d5d, känns fortfarande perfekt för mig.

(Och ja, Peter har tagit bort sitt eltejp idag.)
 
En av de mindre DSLR-tillverkarna släppte för ett tag sedan en modell i budgetklassen som nu hyllas av många testare. Kameran har åtminstone en teknisk inovation som den är ensam om i klassen. Ni kan säkert gissa vilken jag tänker på :)

Vad man nu kan se i några trådar (inte denna) är att en "hyllningskör" börjar ta form där det framställs som att man gör något dumt om man inte väljer denna modell när man köper instegsDSLR.

En liknande "hyllningskör" har tidigare en annan kameramodell från en annan tillverkare fått, den är nu tyvärr totalt akterseglad & därmed helt värdelös;-) Vi vet dock att tillverkaren inom en snar framtid kommer att släppa en ny modell så att kören kan ta form igen.

Som Göran i kamera & bild, i testen på den förstnämnda kameran skriver, så är skillnaderna mellan de olika fabrikaten mycket små. Valet bör göras efter behov & prioriteringar & inte p.g.a. att kameran i fråga får några tiondelar högre betyg i tester.

Problemet när man ska råda köparen är att han/hon oftast vill veta exakt viken modell som är "bäst". Råkade ut för detta i en tråd för nån vecka sedan då jag tydligen var för vag när jag räknade upp intressanta modeller. Det är inte lätt, allra minst för den som aldrig använt en SLR-kamera!

En aspekt som tyvärr är förhållandevis viktig idag är hur servicen sköts. Vilka som är bäst kontra sämst är svårt att säga då det mest känns som gissningar att bedömma det genom att läsa foruminlägg. Problem finns dock & jag önskar att någon fototidning kunde göra en undersökning av detta så att vi får veta, kanske inte lätt men intressant vore det (Göran?).

//Larsa
 
gammal man minns...

Sant är att det går mycket mode i vad som är viktigt på en kamera..

Jag minns att på 70-talet så hjälpte det inte hur bra en kamera var i än det ena än det andra för så länge det inte gick att mata fram filmen med flera slag på frammatningsarmen så fick den underbetyg....

Vad är motsvarigheten till detta idag?

Ibland fastnar testarna lite på något som dom tycker är fel med en kamera, detta tjatas därefter till en sanning...

Därefter så är den kameran usel pga detta, även om den i många andra punkter är bättre en de flesta kameror. När alla kameror på marknaden utvecklats så att samma fel syns på alla kameror så är det inte längre så stort utan går att leva med... fast den första kameran gäller ju fortfarande för att vara kass förståss...

/b
 
Re: gammal man minns...

Bertil Lindgren skrev:

Jag minns att på 70-talet så hjälpte det inte hur bra en kamera var i än det ena än det andra för så länge det inte gick att mata fram filmen med flera slag på frammatningsarmen så fick den underbetyg....
/b

På 80-talet så klagades det på för få upptagningsslitsar på frammatningsspolen, gav ofta ett minus i testprotokollet. Man kunde säkerligen tjäna nån sekund på laddningen med fler slitsar! ;-)

Vet inte vad motsvarigheten är idag? ska fundera...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.