Annons

Vad är gjort åt denna bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Har hittat en bild som jag tycker är riktigt häftig.

OBS!!! Det är inte jag som tagit bilden OBS!!!

Att den är ordentligt Photoshoppad råder väl inget tvivel om men vad har dom gjort? Hur jag än skruvar i PS (på andra bilder) får jag inte till färgerna på det där viset. Kan väl delvis ha med ljusförhållandena när bilden togs eftersom jag antar att sanden borde reflektera ganska varmt ljus.

Bilden
 
Jag tror att de/han/hon har ändrat i nivåer och sedan lagt på en s-kurva i kurvor. Till sist har han/hon/de lagt på en oskarp mask. Klart.

Men det är ju bara vad jag tror.
 
jag tror att den bilden är grundligt genomarbetad. Framförallt så är har de nog skruvat upp färgerna ordentligt, skulle inte förvåna mig om de har jobbat selektivt med färgerna. Skulle heller inte förvåna mig om sanden inte hade den färgen orginal.

Sen är det det sedvanliga, nivåer och/eller kurvor. Och skärpning.
 
Vad är det i bilden som skulle vara ps-at? Den ser helt normal ut. Tele-brännvidd med stor bländaröppning och kort slutartid samt skarpt objektiv. Ger kort skärpedjup och knivskarpt där skärpan ligger. Färgerna har kanske förstärkts något men det ser inte mera konstigt ut än fotat med diafilm i klart väder. Förresten är det kanske film? Och kanske mellanformat?
 
nytvättade kläder, eller så har de klonat sönder sin wacomplatta.

mättnaden är maximal i alla färger utom i sanden.

sanden går åt sidorna och åkaren fram - så sanden är mycket mer oskarp än åkaren - snygg exponeringstid.

det känns som att de fipplat mycket med skärpa.
det är ju lite halo runt kanterna på åkaren. precis lagom för printning. antar att de lagt på lokal kontrast oxå.
 
ANNONS