Annons

V-flat?

Produkter
(logga in för att koppla)

PixPep

Ny medlem
Jag har kollat det som man i ex. USA kallar V-flat för studion. Det finns ju skärmväggar för inomhusbruk men de är oftast inte tillräckligt höga och ofta är det för kontor med ljudisolering vilket gör produkten dyr då den inte behöver vara ljudisolerande. Är det någon som har ett tips var man köper en V-flat liknande produkt i Sverige?
 
Jag har kollat det som man i ex. USA kallar V-flat för studion. Det finns ju skärmväggar för inomhusbruk men de är oftast inte tillräckligt höga och ofta är det för kontor med ljudisolering vilket gör produkten dyr då den inte behöver vara ljudisolerande. Är det någon som har ett tips var man köper en V-flat liknande produkt i Sverige?
Kanske bäst att bygga en egen.. jag köpte i papp för kontor men är för låg (180 cm). Kan ha till viss studiofotografering. Skall måla ena sidan matt svart o ha resten i vit.
 
Jag har kollat det som man i ex. USA kallar V-flat för studion. Det finns ju skärmväggar för inomhusbruk men de är oftast inte tillräckligt höga och ofta är det för kontor med ljudisolering vilket gör produkten dyr då den inte behöver vara ljudisolerande. Är det någon som har ett tips var man köper en V-flat liknande produkt i Sverige?

Frigolit finns i olika storlekar, väger lite och neutral reflektion. Bara att bygga ben
 
Framförallt finns frigolit i olika kvalitéer.
Jag hade valt en med högre densitet o kanske drygt en tum tjock. Det borde funka o skriva i en sådan skiva.
 
Skulle det inte kunna funka med en rullgardin i tillräckligt stor dimension samt nån sorts ställning att hänga upp den i? Eller hänga upp den i taket kanske.
 
Jag hade aldrig hört talas om v-flat så jag var tvungen att googla.

Finns hos Kaffebrus.
 
Gör-det-själv-videor på nätet brukar använda så kallad "foam core"-skivor, som på svenska går under namnet "kapaskiva". Det är i princip två pappskivor med skumplast emellan (sånt man brukar ha till studentplakat, bland annat) och går att köpa i diverse "konst/kontorsbutiker".

De största jag sett var 100×70 cm, så man får tejpa ihop/skarva
 
Kaffebrus variant är inte gjord av foamcore. Det är ramar med spänt tyg, och "kan enkelt plockas upp och ner".

Ändå lite dyrt, tycker jag. Det framgår inte om priset är för en eller två (webbsidan visar två uppställda). Om priset är för bara en skulle jag definitivt inte köpa.
 
Panelerna är 1 x 2.4 m styck. Detta ger en uppfälld yta på 2 x 2.4 m

Vet inte hur detta skulle vara möjligt med en panel.
 
Panelerna kan ändå säljas styckevis eller så kan en panel bestå av två ihopfällda skivor, men den som spekulerar på att köpa en v-flat från Kaffebrus gör nog bäst i att kontakta butiken för att få veta hur det ligger till.
 
Kaffebrus variant är inte gjord av foamcore. Det är ramar med spänt tyg, och "kan enkelt plockas upp och ner".

Ändå lite dyrt, tycker jag. Det framgår inte om priset är för en eller två (webbsidan visar två uppställda). Om priset är för bara en skulle jag definitivt inte köpa.
”Under frågor och svar på kaffebrus finns detta:
Krister frågade för 1 år sedan
Går det att dela på den så att det blir två fristående väggar?
Butiken svarade
Hej! Det går bra!”

Så det verkar vara två skärmar. Dessutom framgår det där att 2,4m är höjden utan fötter. Med fötter blir det ytterligare 3cm.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Hej! Jag jobbar som fotoassistent i reklambranschen. Standarden är frigolitskivor (cellplast) i olika storlekar. Antingen stora som står på golv med egenbyggda fötter eller små behändiga att sätta på stativ.
 
Magnus har helt rätt. Vi som jobbar i studios använder lösa friggor på hjul (är lätt att bygga själv, en trähållare med hjul under), det är billigare och mer praktiskt än något som ska byggas ihop . Ofta målas friggan med mattsvart färg på ena sidan för att kunna användas som flagga eller för att kontrollera kontrast.

En v-flat skapar man enkelt genom att ställa vagnarna i valfri vinkel. Har man inga vagnar kan man köpa gafflar (googla Avenger gaffel) att fästa i stativ istället. För helkropp behövs stora byggskivor, dvs 2400x1200 mm. Nackdelen är att de är skrymmande.
 
ANNONS