Annons

Värt att vänta på Nikon???

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej alla wildlifefotografer och filmare. Hur ser ni på huruvida det kommer att vara värt att vänta på att Nikon ska komma med ett nytt hus/firmwareuppdateringar som klarar bra motivföljning/ögonfokus av djur? Står i valet mellan att ha is i magen eller sälja mina nikonprylar (d500+300PF+extendrar) och gå all in hos canon där jag har några äldre hus och ett par macroobjektiv. Det verkar på en del tester som att inte ens Z9 har bra motivföljning för video medan nu snart gamla R5 fungerar med motivföljning/ögonfokus även vid filmning och gör det riktigt bra.( Funderar på R5+800/11+100-500). Har också kikat på Sony (A9II, A7RIV och A1) men vad jag sett så är inte bildstabilisering särskilt bra vid långa brännvidder och video (jämfört med R5). Vill kunna ta stabila filmsnuttar även utan stativ på 500-800 mm.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Svår fråga, men jag skulle iaf se till att det hus man köper har liknade möjlighet som D500 att skifta AF mode genom att hålla inne en Fn knapp. Personligen, hade jag valt det hus som kan hantera en punkt AF bästa av alla, det verkar vara det svåraste en spegelfri kan göra, kan den hantera detta skapligt så får det andra bli som bonus.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vilka tester ger Z9 dåliga betyg i video?
Jag skrev väl inte "dåliga betyg".Det har ännu inte kommit någon riktig långtidstest på hur kameran fungerar ute i fält för djur. Väntar på Steve Perrys test förstås innan jag bestämmer mig men så här skrev Cyberphoto efter lite fotograferande:
...Följande AF i filmläget fungerar också bra, men personligen hade jag hoppats på lite bättre respons och mer pålitlig träffsäkerhet. Det finns en hel del inställningsmöjligheter för följande AF och jag provade samtliga lägen och kombinationer. Den följande AF-punkten i sökaren följde oftast motiven med en otrolig exakthet, men det hjälper inte om fokuseringen i optiken inte hänger med i samma takt, trots relativt lätta och långsamma motiv att följa..."
Det fick i alla fall mig att börja undra lite om de verkligen kommit ifatt C och S vad gäller trackingen. Detta med tanke på att de också skriver "...Till saken hör att jag testade autofokusen med två Z9-hus och tre objektiv på full glugg (2 st Z 70-200/2,8 VR S och 1 st Z 100-400/4,5-5,6 VR S)..."
 

lonian

Aktiv medlem
Jag skrev väl inte "dåliga betyg".Det har ännu inte kommit någon riktig långtidstest på hur kameran fungerar ute i fält för djur. Väntar på Steve Perrys test förstås innan jag bestämmer mig men så här skrev Cyberphoto efter lite fotograferande:
...Följande AF i filmläget fungerar också bra, men personligen hade jag hoppats på lite bättre respons och mer pålitlig träffsäkerhet. Det finns en hel del inställningsmöjligheter för följande AF och jag provade samtliga lägen och kombinationer. Den följande AF-punkten i sökaren följde oftast motiven med en otrolig exakthet, men det hjälper inte om fokuseringen i optiken inte hänger med i samma takt, trots relativt lätta och långsamma motiv att följa..."
Det fick i alla fall mig att börja undra lite om de verkligen kommit ifatt C och S vad gäller trackingen. Detta med tanke på att de också skriver "...Till saken hör att jag testade autofokusen med två Z9-hus och tre objektiv på full glugg (2 st Z 70-200/2,8 VR S och 1 st Z 100-400/4,5-5,6 VR S)..."

Jag litar inte blint på alla tester som Cyberphoto gör längre. Det gjorde jag tidigare tills jag stötte på ett objektiv de gav silver i betyg och alla andra säger det är toppen. Jag köpte det, Nikon 20mm f1.8G och äger det nu fortfarande.

Med de sagt så kan de mycket väl vara så att andra kameror presterar lite bättre än Z9.

Och ja, Sony följer ju bättre nån gång i dessa tester. Edit: Det där är nog inte video, frågan är hur stor skillnad det är mellan video och foto.
 
Senast ändrad:

D Gulliksson

Aktiv medlem
Vet att detta är en gammal tråd men den är fortfarande högst relevant. Med Z9 och Z8 så har iaf toppsegmentet en fantastisk AF med följande ögonfokus för fåglar/djur men vad händer med "mellansegmentet"? Nikon släpar rejält efter i detta segment när det gäller autofokus. Canon har exempelvis en hel uppsjö med kamerahus att välja på (R5,R6,R7,R8).

Vad händer Nikon?!?! 😫

Det som håller mig kvar hos Nikon nu är all fantastisk optik för oss "wildlife-fotografer". Där är Nikon hästlängder före.

Så nu har jag gnällt lite, nu känns det bättre :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja, deras utbud av objektiv för wildlife (som inte kostar som en bil) är riktigt grymt! Tänker på 300PF, 500PF och Z800 PF + Z100-400 där de nu har en minst lika bra som Canon. Ooops glömde nämna nya 180-600! Ganska många objektiv som t.ex. inte C har någon motsvarighet till. Det blir nog en Z8 snart...
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Det ryktas ju om en ny retrokamera FF. Känns dock knepigt om det kommer en spegellös retrokamera med mer avancerad AF än Z6II/Z7II 😅. Efterfrågan på en Z6III borde vara större än en retro....
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Vet att detta är en gammal tråd men den är fortfarande högst relevant. Med Z9 och Z8 så har iaf toppsegmentet en fantastisk AF med följande ögonfokus för fåglar/djur men vad händer med "mellansegmentet"? Nikon släpar rejält efter i detta segment när det gäller autofokus. Canon har exempelvis en hel uppsjö med kamerahus att välja på (R5,R6,R7,R8).

Vad händer Nikon?!?! 😫

Det som håller mig kvar hos Nikon nu är all fantastisk optik för oss "wildlife-fotografer". Där är Nikon hästlängder före.

Så nu har jag gnällt lite, nu känns det bättre :)
Jag gissar på Z6 iii och Z7 iii nästa år? Kanske en Z5 ii.
De behöver dock även en bra aps-c kamera tycker jag.

Nu är väl fokus på Z8.
 
ANNONS