Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att köpa surfplatta för att redigera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cam0camilla

Ny medlem
Hej!

Jag har under en längre tid funderat på om jag borde/vill köpa en platta för att kunna flytta min redigering från kontoret till en lite mer flexibel plats.

Jag har forskat mycket i vad man får av alla olika märken på surfplattor och har kommit fram till att Samsung galaxy tab S8+ nog är något som passar mig. Är lite anti Apples produkter i allmänhet.

Jag är medveten om begränsningarna i Lightroom och Photoshop men har testat lite på mobilen och tror att dem redigeringar jag har tänkt att göra via plattan ändå kommer fungera med dem begränsade programmen.

Men det jag hakar upp mig på är kalibrering utav skärm. Jag har en stationär skärm som är kalibrerad. Men hur ska man tänka kring att redigera på en platta, som inte går att kalibrera (rätta mig om jag har fel). Vad är meningen om redigeringen ändå blir knas?

Hur tänker ni som redigerar på platta?
 

addeol

Medlem
Hej!

Jag har under en längre tid funderat på om jag borde/vill köpa en platta för att kunna flytta min redigering från kontoret till en lite mer flexibel plats.

Jag har forskat mycket i vad man får av alla olika märken på surfplattor och har kommit fram till att Samsung galaxy tab S8+ nog är något som passar mig. Är lite anti Apples produkter i allmänhet.

Jag är medveten om begränsningarna i Lightroom och Photoshop men har testat lite på mobilen och tror att dem redigeringar jag har tänkt att göra via plattan ändå kommer fungera med dem begränsade programmen.

Men det jag hakar upp mig på är kalibrering utav skärm. Jag har en stationär skärm som är kalibrerad. Men hur ska man tänka kring att redigera på en platta, som inte går att kalibrera (rätta mig om jag har fel). Vad är meningen om redigeringen ändå blir knas?

Hur tänker ni som redigerar på platta?
Följer med intresse då jag går i samma funderingar.
Har laptop att använda men ibland saknar jag något mindre när jag är ute och reser. Prestandamässigt så verkar det inte vara några större problem med lightroom och enklare grejer i photoshop.
Kalibrering är något jag inte funderat över ens på min stationära dator där jag har en tio år gammal skärm från Benq. För den redigering jag skulle göra på en surfplatta skulle jag inte fundera så mycket. Men det kan givetvis variera beroende på de egna behoven.

Jag kommer som du att hålla mig undan från Apple. De jag främst tittat på är Google Pixel Tablet och Samsung Galaxy Tab S9 FE. Xiaomi Pad 6 verkar också prisvärd utifrån de tester jag sett.
 

törnan

Aktiv medlem
En Surface Pro, jag redigerar både bilder och videos på min.

Såna har ett par kollegor, dom är riktigt nöjda att kunna använda dom till redigering av film och bilder både på kontoret och på resande fot. Att det är en (hybrid)platta med vanliga windows gör att dom tillskillnad från mig som kör Apple inte behöver två olika enheter.
Personligen kör jag med en iPad Pro (m2) när jag behöver packa lätt, den är i praktiken minst lika vass som min laptop och extremt portabel men den kör inte samma operativ som min laptop och är därför ett komplement snarare än den enda enhet jag behöver.
 

Cam0camilla

Ny medlem
Såna har ett par kollegor, dom är riktigt nöjda att kunna använda dom till redigering av film och bilder både på kontoret och på resande fot. Att det är en (hybrid)platta med vanliga windows gör att dom tillskillnad från mig som kör Apple inte behöver två olika enheter.
Personligen kör jag med en iPad Pro (m2) när jag behöver packa lätt, den är i praktiken minst lika vass som min laptop och extremt portabel men den kör inte samma operativ som min laptop och är därför ett komplement snarare än den enda enhet jag behöver.
Jag förstår! Men jag vet inte varför man har hakat upp mig något fruktansvärt på detta med kalibrering av färger osv. Hur tänker du som redigerar på platta?
 

törnan

Aktiv medlem
Jag förstår! Men jag vet inte varför man har hakat upp mig något fruktansvärt på detta med kalibrering av färger osv. Hur tänker du som redigerar på platta?
Det enkla svaret är att jag inte gör det på plattan. Jobbar jag med något som är färgkritiskt är plattan inte rätt verktyg, är det sådant som ska se ok ut (ex bilder till dagspress eller semesterbilder) så duger den fint. Att jag skaffade plattan från början var för att jag ville koppla den till kameran vid on-location porträtt etc. Tanken var att snabba på processen med urval genom att köra direkt mot plattan och ha möjlighet att lägga på en preset som visar ungefär hur det kommer bli.
Sen är det väldigt trevligt att ta med plattan på semester etc och då köra bilderna genom den istället för att spara på det jobbet tillhemkomsten.
 

dinolarsson

Ny medlem
Har testat varenda tablet i samsungs s8 samt s9 serie och var inte nöjd med färgkalibreringen i en enda. Dessutom synkar inte lightroom ordentligt i androidappen så massvis av bilder inte ens visas där.

Om du verkligen är inställd på att skaffa en tablet för redigering skulle jag avvakta en månad eller två då apples nya ipads är precis runt hörnet. De nya pro modellerna ska ha oled, vilket iphone pro modellerna haft i evigheter nu och dom är i princip alltid otroligt bra kalibrerade. Dessutom är lightroomappen mycket bättre på ipados.

Annars kan du ju alltid köpa en samsung galaxy book 360 pro av något slag, finns vissa med riktigt bra skärm där också. Samt att du får lightroom som fungerar ordentligt.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det händer att jag redigerar på en iPad Pro om jag reser lätt. Strängt taget har man ändå inte riktigt koll på färger och kontrast om man är på resande fot och utanför sin vanliga redigeringsmiljö, så skillnaden mot en laptop är lite mindre än man kan tro. iPaden har jag i teorin till att kunna skicka nyhetsbilder till en redaktion från fältet, men det är i praktiken ytterst sällan jag jobbar med så korta deadlines att den behövs till det. Istället har det blivit något jag har med mig på resor, då jag trivs med att vara ute och fotografera och sedan sätta mig med en kopp kaffe och posta bilder på kvällen. Jag tycker inte riktigt att det ersätter en laptop, men det fungerar ganska bra.
 

atotowi

Aktiv medlem
Så länge man inte ska färdigställa bilder för utskrift så är inte kalibrering/profilering en kritisk punkt. Så i praktiken skulle jag säga att det nog inte spelar så jätte stor roll.
Jag kör iPad Pro eller oftare idag mini med USB-C (mindre och lättare på resande fot) för att piffa bilder på resa. Sen får man ta omtag när man är hemma och fin justera. Men till gallring och grov jobb fungerar det utmärkt.
Både xrite/calibrate och Datacolor har haft appar för profilering av iOS och android men de verkar vara historia idag…
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är samma med en Surface, den kan profileras inte kalibreras.
Men Surfacen har en bra skärm så det blir bra med profilering. Är skärmen dålig så blir det sällan bra med profilering.
 

TmF

Aktiv medlem
Jag kör all min redigering via både lightroom och photoshop på min iPad pro 12.9 M1

Aldrig känt mig limiterad i det utan är väldigt nöjd. Sen att den har 100% P3 färgrymd är ju bara fantastiskt.
 
ANNONS