Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

upplösning för utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har helt rätt. I mitt lilla inlägg skall det vara PPI och inte DPI.
Rätt skall vara rätt.

Ja det är inte lätt detta med siffror och bokstavskombinationer, det tar ett tag innan man förstår innebörden. Det är som med menyerna i kamerorna, ingen standard på systemet. Alla märken har sin egen standard, men även samma märke fast olika modeller ser olika ut i menyuppbyggnaderna.

Nu har jag fått någorlunda kläm på hur det funkar med utskriftsupplösningen och har lättare att förklara för folk hur det förhåller sig. Det kan ju vara så enkelt att min aktuella kund har blandat ihop dpi och ppi. Om han menar ppi så stämmer ju uträkningarna ganska bra.
 
Tack till alla som hjälpt till med tips, länkar och goda råd om utskriftsupplösning, det har varit till stor nytta att läsa allt som presenterats.

En ny tråd om upplösning för visning på olika skärmar kanske vore lika värdefull. Tror jag ska undersöka intresset där också.

God Jul!

Mvh Per Erik
 
Tack till alla som hjälpt till med tips, länkar och goda råd om utskriftsupplösning, det har varit till stor nytta att läsa allt som presenterats.

En ny tråd om upplösning för visning på olika skärmar kanske vore lika värdefull. Tror jag ska undersöka intresset där också.

God Jul!

Mvh Per Erik

Det blir en tråd om ett lika uttjatat ämne. Upplösning i PPI är helt ointressant vid skärmvisning, vilket jag även beskriver, och visar, i min artikel.

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Scrolla ner till ca halva artiklen. Under rubriken "PPI för bildskärmar" hitar du tre bilder som sparats i samma pixeldimensioner (600*400) men med olika PPI-värden. Ser du någon skilnad?
 
Det blir en tråd om ett lika uttjatat ämne. Upplösning i PPI är helt ointressant vid skärmvisning, vilket jag även beskriver, och visar, i min artikel.

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Scrolla ner till ca halva artiklen. Under rubriken "PPI för bildskärmar" hitar du tre bilder som sparats i samma pixeldimensioner (600*400) men med olika PPI-värden. Ser du någon skilnad?

Det är sant att ppi är oviktigt vid skärmvisning och det syns ingen skillnad på skärmen. Jag brukar ange samma pixelantal på bilden som motsvarar skärmupplösningen på bredden. Alltså om min skärm har en upplösning på 1366 pixlar på bredden, förminskar jag bilden till 1366 pixlars bredd. Eftersom jag har en 16/9 skärm beskär jag bilden till samma mått. Bilden blir då 1366 x 768 pixlar. Sen har det alltså ingen betydelse vilken bildupplösning det är, bilden är lika stor ändå räknat i kb/mb.
 
Det är 2011 (snart 2012) och folk gör fortfarande detta med utskrift och upplösning mycket krångligare än det behöver vara.....

Att folk missuppfattar (t.ex. blandar ihop PPI och DPI) är ju som det är men man kan ju försöka förklara för dem.

Vill man övertyga sig själv så är det ju bara att testa. Satsa nån hundralapp på att lära sig själv. Ta en bild precis som den är och be t.ex. Crimson att skriva ut den i 60*40. Sen tar man exakt samma bild men gör alla magiska trolleritrick som "folk" tycker att man ska göra för att få en bra bild. Och så ber man t.ex. Crimson skriva ut den i 60*40. Och så tittar man på bilderna och ser om man ser nån skillnad. Och ifall denna skillnad då är värd besväret.

Jag har gjort detta, möjligen något enklare och lite billigare.
Min undersökning är långt ifrån vetenskaplig, men kan nog ses som en god indikation på hur det ligger till. Bakgrunden är följande. Jag har beställt ett antal större (50 x 75 cm) förstoringar från Fujidirekt.se. Jag är mycket nöjd med resultatet, men ibland börjar man fundera på om det som är bra kan bli ännu bättre. I litteraturen finns en hel del rekommendationer om att man bör ligga runt 300 ppi för att få högklassiga utskrifter (ref. Scott Kelby Photoshop Elements för Digitalfotografer).
Jag har skickat frågor och följdfrågor till Kundtjänst på Fujidirekt, men inte blivit riktigt nöjd med svaren. Jag beslutade mig då för att gör en liten test som gick till på följande sätt.
Jag valde ut tre bilder (4750 x 3856 pixels, 72 ppi, dvs. så som de skapas av kameran) med bra skärpa, mycket färger och detaljrikedom. För varje bild gjorde jag en måttlig förbättring (kontrast, färgmättnad och skärpa) skrev sen in 72 i en textruta i bildens nedre högra hörn och sparade med högsta möjliga jpeg-kvalitet. Ändrade sen texten till 300 och ändrade bildupplösningen till 300 och sparade ner under nytt namn och fortfarande med högsta möjliga jpeg-kvalitet. Skickade sen in alla 6 bilderna till Fujidirekt för kopiering i formatet 20 x 30 cm.
Det jag anser mig kunna se i de utskrivna bilderna är att de med 300 ppi ger ett allmänt bättre intryck. Detta har jag även verifierat med ett antal oberoende personer som inte vetat vilken bild som var 72 respektive 300 ppi. I detalj har jag observerat följande skillnader.
Hundporträtt: 300 ppi-bilden är lite skarpare och mer tydliga detaljer på hundens nos
Snowboardåkare: 300 ppi-bilden har bättre (mer naturlig) färg på himlen, snökristallerna tydligare och grenarna på en liten björk till höger om åkaren är skarpare
En flock flygande svanar: denna bild är i original inte 100%-igt skarp, men speciellt på en svan ser man tydligt att skärpan är bättre i 300 ppi-bilden
Det kan tyckas att skillnaden inte är jättestor, men eftersom det är enkelt att ändra bildupplösningen i en bildfil (kan göras med ”behandla flera bilder” i PSE) kommer jag fortsättningsvis alltid att skicka in mina bilder med 300 ppi när jag beställer lite större förstoringar. För 10 x 15 cm tror jag knappast att det har någon betydelse.
 
..... och ändrade bildupplösningen till 300 .....

Behöll du antalet pixlar? Eller gjorde du en interpolering i samband med ändring av PPI?

4750 x 3856 pixels med 300 PPI innebär en utskriven storlek på 40,2*32,6 cm, alltså större än vad du beställde (30*20 cm).

4750 x 3856 pixels är för övrigt ett sidförhållande på 1,23 d.v.s. bredare än 30*20 (som ju är 1,5). Hur valde du att få bilderna utskrivna? med vita kanter, eller inzoomade för att fylla pappret?

Vilken PPI använder Fujis maskiner vid utskrift? 300?

Oavsett om du interpolerade själv, eller om Fuji fick göra det åt dig, så minskades antalet pixlar vid utskriften. Om vi antar att Fuji använder 300 PPI så går det bara åt 3543 pixlar för att få 30 cm.

Att förminska antalet pixlar är inte lika svårt som att öka.

Om du själv interpolerat så har du förmodligen ökat atalet pixlar rejält (från 72 PPI till 300) för att sedan låta Fuji dra ner antalet pixlar rejält (för att passa 30*20 cm).

Lät du Fuji göra några "automatiska bildförbättringar" eller kryssade du ur det valet? Kan man ens välja bort det hos Fuji? Det kan ju annars påverka intrycket rätt mycket.

Det är viktigt att jämföra äpplen med äpplen när man jämför.....
 
Behöll du antalet pixlar? Eller gjorde du en interpolering i samband med ändring av PPI?
Antalet pixels är detsamma i båda bilderna, det var liksom det som var avsikten med testen.


Vilken PPI använder Fujis maskiner vid utskrift? 300?
Ingen aning, men när jag frågat Fuji’s kundtjänst uppger de dock att de optimerar utskriften för bästa resultat oavsett ppi; att det bara är antalet pixels totalt som avgör. Jag har inte riktigt accepterat det svaret, därav min lilla test.


Om du själv interpolerat så har du förmodligen ökat atalet pixlar rejält (från 72 PPI till 300) för att sedan låta Fuji dra ner antalet pixlar rejält (för att passa 30*20 cm).

Nix, antalet pixels totalt har inte påverkats, det enda som påverkas är utskriftens storlek. Som du själv påpekat är både 72 och 300 ppi-versionerna större än 20 x 30 cm. Jag har försökt att göra testen så rättvis som möjligt och det är två identiska bildfiler så när som på ppi-värdet
 
Antalet pixels är detsamma i båda bilderna, det var liksom det som var avsikten med testen.



Ingen aning, men när jag frågat Fuji’s kundtjänst uppger de dock att de optimerar utskriften för bästa resultat oavsett ppi; att det bara är antalet pixels totalt som avgör. Jag har inte riktigt accepterat det svaret, därav min lilla test.




Nix, antalet pixels totalt har inte påverkats, det enda som påverkas är utskriftens storlek. Som du själv påpekat är både 72 och 300 ppi-versionerna större än 20 x 30 cm. Jag har försökt att göra testen så rättvis som möjligt och det är två identiska bildfiler så när som på ppi-värdet

Intressant. Så om jag fattar dig rätt så har du identiska bildfiler så när som på PPI-värdet, men du upplever dem som olika till utseendet vid utskrift? Det borde ju vara omöjligt......

Och det går emot mina egna tester när jag skickat bilder till Crimson på samma sätt. Identiska filer förutom PPI-värdet. Jag såg ingen som helst skillnad.
 
Seeing is believing!
Skillnaden är inte så stor, men fullt märkbar. En bildfil på 18 Mb måste ju på något sätt skalas ner om den ska skrivas ut på 20 x 30 cm papper. Det kanske är så att Crimson och Fuji har olika teknik/utrustning för detta? Den enda slutsats jag anser mig kunna dra är att utskrifterna blir något bättre om jag justerar bildupplösningen i Photoshop i stället för att låta Fuji sköta detta automatiskt.
 
Seeing is believing!
Skillnaden är inte så stor, men fullt märkbar. En bildfil på 18 Mb måste ju på något sätt skalas ner om den ska skrivas ut på 20 x 30 cm papper. Det kanske är så att Crimson och Fuji har olika teknik/utrustning för detta? Den enda slutsats jag anser mig kunna dra är att utskrifterna blir något bättre om jag justerar bildupplösningen i Photoshop i stället för att låta Fuji sköta detta automatiskt.

Men det märkliga (om jag förstår dig rätt) är ju att du bara ändrar en siffra? Du ändrar ju inte själva bild-datat? Hur kan det då bli nån skillnad? Det är ju samma bild.
 
Men det märkliga (om jag förstår dig rätt) är ju att du bara ändrar en siffra? Du ändrar ju inte själva bild-datat? Hur kan det då bli nån skillnad? Det är ju samma bild.

Fattar inte heller att det kan bli nån skillnad. Testa att ändra PPI till 8000 eller nåt sånt och dessutom en bild där PPI är satt till 3. Som jag har fattat det hela ska det inte bli nån skillnad så länge antalet pixlar är detsamma i de båda filerna och man skriver ut i samma format.
 
Seeing is believing!
Skillnaden är inte så stor, men fullt märkbar. En bildfil på 18 Mb måste ju på något sätt skalas ner om den ska skrivas ut på 20 x 30 cm papper. Det kanske är så att Crimson och Fuji har olika teknik/utrustning för detta? Den enda slutsats jag anser mig kunna dra är att utskrifterna blir något bättre om jag justerar bildupplösningen i Photoshop i stället för att låta Fuji sköta detta automatiskt.

Jag instämmer i de som ifrågasätter dina slutsatser och undrar om du haft koll på alla parametrar.

Du skriver

"en bildfil på 18Mb måste..." - antalet megabyte har inget med detta att göra.

"om jag justerar bildupplösningen" - men har du verkligen gjort det? Oavsett vad Fuji får för bild så är det ju deras process som anpassar bildfilen till utskriftsytan.

Det vore intressant om du kunde lägga upp de två "identiska" filerna som du skickade till labbet - "seeing is believing" :)
 
Oj vad mycket åsikter det finns om detta. Jag tror att alla är överens om att utskrifter kräver högre upplösning än bilder som ska betraktas via en bildskärm. Är man nöjd med sina utskrifter finns ingen anledning att göra någonting. Är man tveksam eller nyfiken rekommenderar jag att man gör som Robert och jag oberoende av varandra gjort; skicka in bilder till labbet och jämför resultatet. Att vi sen dragit olika slutsatser behöver inte vara så konstigt. Det är olika labb och olika betraktare av de utskrivna bilderna.
I rest my case.
 
Att ändra ppi hos bildfilen ändrar endast hur skrivaren förhåller sig till antalet pixlar som bygger upp bilden (ppi = pixel per inch för bild med viss utskriftstorlek).

Om utskrift ser annorlunda ut då ppi varierats medan övriga bildparametrar varit oförändrade (lika antal pixlar, färg, bitar osv.) kan det istället handla om att utskriftstället "fixar" till bilden, så att den överensstämmer med angivet ppi hos bildfilen. Och om nu antalet är pixlar är fler än vad som behövs "fixar" de kanske till detta med genom en nersampling. Om en bild skrivits ut i två versioner (den ena har lägre ppi) finns risk för att den som uppfyller lägre ppi för utskrift ser mjukare ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.