ANNONS
Annons

Tips på bra progarma för att behandla RAW (NEF) format, gärna gratis.

Produkter
(logga in för att koppla)

M_Holmberg

Aktiv medlem
Hej jag skulle behöva ett, gärna freeware program, för att behandla RAW (NEF) format i min dator. Tips någon?

Tack på förhand.

M_Holmberg skrev:
Hej jag skulle behöva ett, gärna freeware program, för att behandla RAW (NEF) format i min dator. Tips någon?

Tack på förhand.

Bibble, PhaseOne eller Rawshooter?

Iaf Rawshooter finns i en gratisversion som duger hyfsat långt.

RAW framkallare

RawShooter och möjligtvis Bibble.

Var ute på "fotouppdrag" och eftersom jag bara har 2 GB att lagra på så körde jag genomgående jpg. Kan ni tänka er vad naken jag kände mig när jag satt hemma och försökte få fram detaljerna.

Blir till att köpa 2 GB till på torsdag nästa vecka, pay day.

Aldrig mer jpg / Jan-Olof

Älskar RawShooter!!!

Hej. Nu har jag laddat ner RAWshooter. Verkar vara ett jätte enkelt program att jobba i. Men jag har problem med att spara mina bilder. Går inte att göra om dom till jpeg efter att ha fixat till dom.? Måste man registrera programet för att kunna det? Hur som helst så gick inte det att göra.?? Ogiltig adress stod det..?
Hur har ni gjort för att fixa detta?

/Micke

M_Holmberg skrev:
Hej. Nu har jag laddat ner RAWshooter. Verkar vara ett jätte enkelt program att jobba i. Men jag har problem med att spara mina bilder. Går inte att göra om dom till jpeg efter att ha fixat till dom.? Måste man registrera programet för att kunna det? Hur som helst så gick inte det att göra.?? Ogiltig adress stod det..?
Hur har ni gjort för att fixa detta?

/Micke

Jag vet inte hur du gjorde, men man konverterar till jpg eller tif genom att klicka på den lilla ikonen med två kugghjul och ett grönt plustecken uppe i ikonraden. Jag tror man kan trycka 'insert' på tangentbordet också. Om du gjorde så och det inte fungerar så verkar det skumt.

I ett visningsläge där du ser tumnaglar av de bilder du vill konvertera så markerar du de bilder som är aktuella och klickar sedan på den nämnda kugghjulen. Kolla i inställningarna så att de konverterade bilderna hamnar på ett bra ställe bara.

Ja se där ja.. Nu funkade det prima. Nu skall jag bara lära mig att få till bilderna bra med så kommer det provbilder senare..

Tack så mycket för hjälpen gubbar..

mvh Micke

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.