Annons

Svartvitt innehållande EN färg.

Produkter
(logga in för att koppla)

theoskarw

Aktiv medlem
Sitter här och klurar i PS hur man får en bild till att vara svartvit men samtidigt lyfta fram en enda färg.
Kommer en bit på väg med nyans/mättnad men så fort det finns en likadan färg i bakgrunden så kommer ju denna med också. Hur får jag det att försvinna? Finns det kanske någon tutorial på youtube/liknande?
Vet inte riktigt vad jag ska använd för sökord för att hitta det.

Ska tilläggas att jag använder RAW och CS6.

Länkar ett försök.
 

Bilagor

  • svampeN2.jpg
    svampeN2.jpg
    14.8 KB · Visningar: 816
Hej!

Skapa ett nytt sv/v lager som du lägger över lagret i färg. Välj sedan det svartvita lagret och "radera fram" färgsvampen med suddgummit. Så brukar jag göra. Lite pilligt ibland, men det får jobbet gjort. :)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
 
Prova att googla svartvitt med en detalj i färg så borde du få hundratals tips om hur man gör. Moderskapet.se har också en film om hur man gör.
 
Jag passade på att luska igenom deras sida men hittade inget konkret tips för just det här. När jag kom att tänka på det så var det en effekt jag själv har klurat på en del.
Skulle uppskatta en enkel liten guide.
 
En enkel version:

Layer > New Adjustment layer > Black & White

Justera din svartvita bild efter behag, eller välj auto - funkar ofta bra.

Välj Brush Tool

Måla med svart färg så kommer färgen fram.
.
 

Bilagor

  • Rainbow2.jpg
    Rainbow2.jpg
    24.3 KB · Visningar: 518
Hej!

Skapa ett nytt sv/v lager som du lägger över lagret i färg. Välj sedan det svartvita lagret och "radera fram" färgsvampen med suddgummit. Så brukar jag göra. Lite pilligt ibland, men det får jobbet gjort. :)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Funkade skitbra! Fick fram exakt det jag ville, men kan tänka mig att det kan bli som du säger, pilligt.

Martin_Oberg

Peterus skrev: Daniel gav ett bra tips lite tidigare. Fungerar snorbra :)
Ännu bättre är att använda en lagermask istället för suddgummit.

Skulle du kunna tänka dig att ge mig en snabb genomgång? :)

alfin

En enkel version:

Layer > New Adjustment layer > Black & White

Justera din svartvita bild efter behag, eller välj auto - funkar ofta bra.

Välj Brush Tool

Måla med svart färg så kommer färgen fram.

Känns som att det är nästan samma sak, som stenback skrev, bara att du byter ut suddgummit mot Brush Tool?
 
Känns som att det är nästan samma sak, som stenback skrev, bara att du byter ut suddgummit mot Brush Tool?
Om du bortser från att du slipper duplicera bilden, göra kopian svartvit, kopiera den och klistra in den över den första bilden så, ja då är det ungefär samma sak. Med lagermask (som du för övrigt i suddgummiexemplet enklast skapar genom att klicka på lägg till lagermask i lagerpaletten nere till höger) kan du enkelt switcha till vit färg om du målar fel, men det är väl en smak- och vanesak hur man jobbar, förmodar jag. Alla sätt är bra utom de dåliga! ;)
 
Med suddgummit kan du aldrig ångra kön enstaka sak. Med lager lager kan du.



/Stefan R. Nilsson
 
Om du bortser från att du slipper duplicera bilden, göra kopian svartvit, kopiera den och klistra in den över den första bilden så, ja då är det ungefär samma sak. Med lagermask (som du för övrigt i suddgummiexemplet enklast skapar genom att klicka på lägg till lagermask i lagerpaletten nere till höger) kan du enkelt switcha till vit färg om du målar fel, men det är väl en smak- och vanesak hur man jobbar, förmodar jag. Alla sätt är bra utom de dåliga! ;)

Men det enda jag gör för att få fram önskad effekt med "suddgummi"-metoden är att jag väljer:

Create new fill or adjustment layer (på bilden som är i färg). Väljer "Black&White".

Sedan tar jag suddgummit och suddar fram färgerna endast där jag vill att de ska släppas igenom.


Behöver aldrig göra massa steg innan detta förutom att sätta färgen på exempelvis min svamp innan.
 
Men det enda jag gör för att få fram önskad effekt med "suddgummi"-metoden är att jag väljer:

Create new fill or adjustment layer (på bilden som är i färg). Väljer "Black&White".

Sedan tar jag suddgummit och suddar fram färgerna endast där jag vill att de ska släppas igenom.


Behöver aldrig göra massa steg innan detta förutom att sätta färgen på exempelvis min svamp innan.
Du skapar nu ett justeringslager, men hur du gör för att sudda i det vet jag inte. Enklast är att använda brush tool och måla svart där du vill ta fram den underliggande färgen. Gör du fel byter du till vit och målar över igen.
 
Du skapar nu ett justeringslager, men hur du gör för att sudda i det vet jag inte. Enklast är att använda brush tool och måla svart där du vill ta fram den underliggande färgen. Gör du fel byter du till vit och målar över igen.

Funkar toppen detta också!
Supertack för alla olika tips och sätt att göra det på, rolig effekt att använda nu när färgerna börjar ploppa fram ordentligt i höst.
 
Det är roligt att se personer fråga saker om en produkt som kostar knappt 10.000 kr vars styrka ligger i lager och lagermasker. Något som endast var priviligerad till CS versionerna som nu på sista versionerna också kommit till lillebrorsan elements.
Varför köper man en såp dyr produkt och endast använder suddigummit eller väldigt basala bildbehandlingsmoment är min stora fråga. Vore det inte smartare att använda elements eller gratsiprogram som picasa eller gimp?

Gå inte in på diskussioner om piratkopior. Jag tror det bästa om alla......

/Stefan
 
ANNONS