Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stulen bild! (debitering)

Produkter
(logga in för att koppla)
Den där tidskriften skickar nog en voodo-präst i stället för en advokat. Akta dig Bernt!

Men det är ju du på omslaget. Har du skrivit på någon modellrelease? Kostar det inte extra mycket om man använder bilder på personer kommersiellt utan deras medgivande?
 
kreatören skrev:
Tack för alla svar!

Det här är vad jag kommit fram till:

Bildarvode 2 480 kr +tillägg för utlandsbild 800 kr = 3 280 kr
När det gäller utelämnat namn är det 100 procent av ovan
Manipuleringen är 20 procent av basbeloppet dvs 8 200 kr
Stöld 10 procent av basbeloppet cirka 4 100 kr.

Totalt: 3 280 kr + 3 280 kr + 8 200 kr + 4100 kr = 18 860 kr
Eller ca 1995 Euro


Så här svarade också Teste/Bildombudsmannen bla:
Med ändrade eu-regler kan det bli möjligt att stämma tidskriften i Sverige
efter årsskiftet och då bör man också kunna få ut pengarna.

Hälsningar
Bernt

Okej, tack för infon. Då är det "bara" för dig slita vidare i ämnet och hoppas att det löser sig för dig.

Lycka till!

...//Ulf
 
Tror att det måste större brott till för att polisen skall samarbeta över gränserna. Småstölder är nog inget prioriterat.
Vandaler hörjade på en marina och camping på Tjörn i helgen och förstörde för hundratusentals kronor. Polisen brydde sig inte ens om att skicka en patrull dit men lycka till om du kan få ut någon ersättning!
 
Senast ändrad:
Fläsk-Tarzan skrev:
Tror att det måste större brott till för att polisen skall samarbeta över gränserna. Småstölder är nog inget prioriterat.
Vandaler hörjade på en marina och camping på Tjörn i helgen och förstörde för hundratusentals kronor. Polisen brydde sig inte ens om att skicka en patrull dit men lycka till om du kan få ut någon ersättning!

Behövs ingen polis i det här fallet, bara skicka en stämmning till tingsrätten (efter årsskiftet).
 
Tomasz skrev:
Men det är ju du på omslaget. Har du skrivit på någon modellrelease? Kostar det inte extra mycket om man använder bilder på personer kommersiellt utan deras medgivande?
Nu känner jag ju inte till just den här grekiska tidningen, men normalt är en tidnings/tidskrifts förstasida redaktionellt utrymme.
 
Lyfter tråden lite då jag också råkat ut för bildstöld.
Hittade min bild på Axelssons turisstrafiks hemsida.
Troligtvis har dom snott den från www.hogakusten.com
där den ligger under Upplev nu/Bildgalleri.

Jag vet inte om den är tryckt i några kataloger eller foldrar.
Jag är glad amatör och har således ingen F-skattsedel.

Vilken väg ska jag ta och hur mycket bör man fakturera?

Länk till bilden:
http://images.google.com/imgres?img...gblom&um=1&hl=sv&rls=com.microsoft:en-US&sa=N
 
Men...

...vore det inte bra att ta kontakt med tidningen först? Att kolla vad som ligger bakom. Tidningen KAN ju ha köpt bilden av någon byrå eller liknande. Inte helt ovanligt.
Det är ett evinnerligt tjat om stämningar i tid och otid, rop på förstärkt polis, hot och girighet. Att komma dragandes med BLFs önskelista tror jag inte ett dugg på, den är inte en bibel som många tycks tro. Inte ens om du är medlem. Men du måste ta reda på fakta först.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.