Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STENDÖD om-1!

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Hej! Förtvivlad är väl bara förnamnet för att beskriva min sinnesstämning!
Kameran fungerade hur bra som helst i morse. Jag bytte objektiv och tog några provexponeringar. Inga problem fast det var lite ljus! MEN, när jag kom fram till Danske fall (Simlångsdalen) och tänkte ta några bra(?) bilder, då var kameran stendöd! Och ja, batteriet var fulladdat men för säkerhets skull så bytte jag batteri med samma nedslående resultat!
Någon som råkat ut för samma sak eller som kan ge mig tips på vad det kan vara! Kameran är en OM-1 med batterigrepp HLD-10 och originalbatterier!
 

sjunne

Aktiv medlem
Jag har testat allt! Tagit bort och satt tillbaka batterigreppet! Bytt objektiv både två och tre ggr! 🥵
Det blir väl till att ringa supporten på måndag! :(
 

sjunne

Aktiv medlem
Problemet löst!
Jag vet inte vad som hände eller vad jag gjorde (tyvärr! Hade ju varit bra att veta om det händer igen!) Jag satt och testade samma saker som tidigare och helt plötsligt fungerade kameran! Taskigt, jag har ju "bara" ca 150 km att köra till Danske fall! (Det var där kameran la av... INNAN jag hann ta några bilder!)
 

VargenW

Aktiv medlem
Ibland kan kameror reagera så på fukt. Det har jag varit med om flera gånger och blivit skitskraj, och sen funkar det igen när man kommit ifrån det fuktiga.
Tex fota inte med icke vädertätad kamera eller dito objektiv inne i Universeums "regnskog". Inte bra.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har troligen inget med ditt problem att göra men vill ändå berätta det. Under en fotoresa till CostaRica (Nikon D500) fick jag problem. Kameran var endera död eller ställde om sig spontant utan anledning. Till slut testade vi batteriet. Det som satt i var dock helt nytt.... Men hade varit småsnål och köpt ett icke Nikon batteri. Fick temporärt låna ett nytt av reseledaren men hade två original med som tur var.

Dyr fotoresa och stå där med näsan mitt i ansiktet med en kamera som lever sitt eget liv. Där och då blev det bestämt att alltid köpa original
 

qiwi

Medlem
Min erfarenhet av OM-kameror är att även om de (många modeller)tål kyla och är vädertåliga, så händer ibland att vid snabba klimat/värme kontraster att det kan "frysa" och inte riktigt gå igång. Kall batteri med.
I och med det så lärde jag mig att det var ingen ide att ha batteriet i kameran hela tiden utan att ha det i fickan innan jag ska iväg utomhus och stoppa i batteriet i bilen eller någonstans torrtså nära inpå det är dags att använda som möjligt.
 

HasseFor

Aktiv medlem
Om du får smuts eller vatten på ögonsensorn så kan kameran verka ha lagt av eftersom inget händer när du sätter kameran mot ögat, men då borde LCD:n funka för jag tror inte den går att stänga av helt o hållet.
 

ankarback

Aktiv medlem
Jag har varit med om att min OM-1 låst sig helt. Gick inte att trycka på någonting men kameran såg ut att vara igång. Fick ta ut batteriet för att den skulle "starta om". Hade också batterigrepp på. Tog bort det och sen batteriet i kameran.
 

sjunne

Aktiv medlem
Tack alla för ert stora engagemang! Kameran fungerar nu, hur och varför vet jag inte.. När den var död så var den DÖD! jag följde alla era råd men utan resultat! Jag provade med andra batterier, med och utan batterigrepp, andra objektiv etc. Ingenting fungerade, det gick inte ens att trycka av! Sen, helt plötsligt, så var den (kameran!) vid liv igen! Det vete f-n hur det gick till men nu lever den iaf! Än en gång; Tack alla!
 
ANNONS