Annons

Standardvärden för oskarp mask??

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
vad använder ni för värden när ni skärper bilder i USM? Finns det någon "universal"-inställning, eller måste man behandla varje bild individuellt? Jag använder en Nikon D100, som jag tycker är väldigt försiktig med den interna skärpningen och jag vill skärpa upp de bilder jag konverterar från NEF till JPEG, så de ser skarpa och fina ut på skärmen.
 
Jag brukar köra generell skärpning på:
Mängd: 110-180%
Radie: 0,8
Tröskelvärde: 3

Jag brukar dock inte köra en automatisering rätt över en hög med 100 bilder utan jag brukar kola dem en och en. Oftast inget problem då det inte tar mer än 5-10 sek per bild. Om du skall trycka bilderna med 150lpi så rekommenderar jag att du överskärper lite, men det är något som du lär dig med tiden, är du osäker skärp mindre och öka lite på nästa jobb du får så lär du dig var gränsen går.
 
Torda skrev:
vad använder ni för värden när ni skärper bilder i USM? Finns det någon "universal"-inställning, eller måste man behandla varje bild individuellt? Jag använder en Nikon D100, som jag tycker är väldigt försiktig med den interna skärpningen och jag vill skärpa upp de bilder jag konverterar från NEF till JPEG, så de ser skarpa och fina ut på skärmen.
Hej&Hå! För arkivering skärper jag inte bilderna alls. Det är nämligen avhängt på hur stor bilden ska bli i slutändan. Skärpan lägger du sist av allt, när du har bestämt storleken på bilden och vad den ska användas till. Det gäller både bilder tagna med digitala kameror och scannad film.
 
I Photoshop tycker jag det är bättre att skärpa genom att lägga till ett extra lager och sen köra ett högpassfilter på det lagret. Då kan man ju ändra i efterhand plus att man kan ta bort det efter att man sparat...

Annars för USM så finns det inga standardvärden, tycker jag. Det beror på hur bilden ser ut. Hur små detaljer det är och om det är stora rena ytor eller ej. I slutändan så är det ju en artistisk bedömning hur mycket man vill dra på med... Vissa bilder tycker jag om när dom är både extremt skarpa och sen softade. Då får man både skärpa och mjukhet på samma gång, på nåt sätt ;-)
 
tanken med att kunna köra en generell USM för samtliga bilder var först och främst för att de skulle se skarpa och fina ut på skärmen. Jag hade tidigare en Nikon 5700 och dessa bilder upplevdes som skarpare vid skärmvisning. Därför vill jag kunna köra en batchkörning för att dels konvertera till JPEG och dels få upp skärpan på bilderna som ska visas på skärm. RAW-filerna sparas och bränns för sig för att kunna göra ytterligare förändringar i framtiden om man så önskar.
 
USM för bildskärmen

I tidningen FOTO nr 6 2002 finns en alldeles utmärkt artikel om Oskarp Mask. Här anges anges en radie på 0,3-0,4 pixlar för visning av bilder på skärm. För bilder som ska skrivas ut i 200 ppi på bläckstråleskrivare bör radien vara 1,0 pixlar och för en bild i 300 ppi för högkvalitétstryck 1,5 pixlar. Värdena är uträknade efter en bredd av 0,25mm på de partier i bilden som ska ha ökad kontrast genom Oskarp Mask och sedan har man använt en formel för att räkna ut hur mycket 0,25mm motsvarar i pixlar och beroende på hur tätt bilden skrivs ut eller visas.
Radievärdet = upplösningen (mätt i ppi) delat med 200.
Eftersom genomsnittlig faktisk upplösning för bildskärmar är 70-80ppi blir radievärdet då 75/200=0,375. Jag har provat denna formel och jag tycker den stämmer ganska bra. Hur många procent man sedan skärper är en smaksak men en tumregel är hellre för litet än för mycket. Vräker man på för mycket uppstår en ljus halo-effekt. Leta upp denna övre gräns och gå sedan neråt tills det ser bra ut.
MVH, Nils B.
 
Använder ingen standardinställning, varierar helt på vad det är för bild och vad man ska ha den till. Om jag ska skärpa så brukar jag ändå köra actions som skärper istället för bara en USM.
 
ANNONS