Annons

Ställa in ISO G80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Lite B att behöva fråga, men just köpt en Panasonic G81. Det står ISO på en av knapparna( den ovanför OK). Men när jag trycket på den kommer jag bara till där man sätter AF området? Testat att reseta till fabriks inställning så knapparna inte är inprogrammerade. Hur är det tänkt att man skall välja ISO med denna knapp?
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Har fortsatt att hamna i problem. Ganska många inställningar som man inte riktigt förstår. Man kan tex sätta ett reglage på 4k samtidigt som man ställer in i menyn att filma i 1080. Man fattar inte riktigt vilket läge man skall filma med för att spela in i vanlig HD. Finna ju bara 4k, inte FHD.
Kanske skall man bara välja vilket annat läge som hellst som inte är 4k...
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag upplevde också att kameran, jag har en GX80, är lite motsägelsefull i början och att vissa kombinationer av funktioner bara kan nås via speciella ställen och att kameran ändrar beteende precis som du upplevde med ISO inställningen, det tog tid ett tag innan jag hajade "allt"
 

mikoto

Aktiv medlem
Som ztenlund är inne på ovan, om det är 4K läget på det vänstra vridreglaget du tittar på så är det 4K foto läget, det påverkar inte när du filmar. Du ställer in upplösningen, format och antal bilder i sekund inne i menyerna för filmning.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Ok, tack för svar.
Lite sjukt förvillande med ett 4k läge som inte är 4k läge för film..
För mig är 4k just ett uttryck för film. Inte för bilder. Jag har en Nikon D7200 som fotar i max upplösning 6000x4000 men ändå inte gör anspråk på 4k upplösning alls eftersom den "bara " filmat i FHD.
Så det spelar ingen roll i vilket läge vänstra rätten står i när man filmar med G80/G81/H85?
 

mikoto

Aktiv medlem
Det är en funktion Panasonic har och gärna använder. 4K foto innebär att kameran filmar en kort film i 4K, sedan kan man plocka ut stillbilder ur den filmsnutten. Så det blir som att kameran tar en stor mängd foton i en kort serie. Det kan vara kul om man vill filma något som rör sig väldigt snabbt.

Det kan också användas i ett läge där den använder samma teknik för att ta en stor mängd bilder av något, men varje bild har fokus något skiftad, så kan man antingen välja den bild där fokus ligger precis rätt eller så kan den kombinera alla fokusområdena och få ett större fokusdjup än en enskild bild. Väldigt bra för macro.

Man får inte den bästa fotokvaliteten dock och inga RAW bilder, så det är ingen proffsfunktion. Men det ger dugliga resultat och ibland kan ett dugligt resultat vara bättre än inget resultat.

Men bägge dessa exempel använder i grund och botten kamerans möjlighet att filma i 4K och därför marknadsförs det med det namnet.

Och ja, för video så kan du strunta i den vänstra ratten. Den är för fotografi.

Angående sensor så finns det lite trivia där med. För 4K video är det egentligen att föredra en sensor med lite lägre upplösning många gånger. Om sensorn har väldigt hög upplösning så måste kameran bearbeta de konstant och förminska till 3840x2160 vilket kan vara väldigt krävande. Så det vanliga är istället att många kameror med en upplösning som är över 4K bara använder de 3840x2160 pixlarna i mitten av sensorn, det är det som gör att bilden ofta beskärs på en kamera vid filmning i 4K jämfört när man fotar.

1080P är mycket mindre krävande och där kan hela sensorns upplösning utnyttjas och skalas ner till 1080P. Man får lite mer detaljrikedom av detta så nedskalningen har en del fördelar.

Din Panasonic kamera har för övrigt en funktion som heter Ex Tele Conv som är ganska bedrövlig för att fota men för video har den användning. Då kan du filma och bara använda de mittersta 1920x1080 pixlarna på sensorn. Det kan vara användbart vid filmning av små grejer eller saker som är långt borta, det gör ett macro objektiv mer makro och ett tele mer tele så att säga. Min erfarenhet är återigen att det ger rätt usla foton men för video kan man ha glädje av det om man filmar djur som är långt borta tex. Det är bara att testa.

Det optimala är såklart att ha en Sensor med väldigt hög upplösning och behandla 4K på samma sätt som 1080P som ovan beskrivet med nedskalning, en del fina kameror gör det. Canons R5 är ett bra exempel. Men då får man utöka budgeten lite...

Detta är en anledning till att filmfokuserade kameror som Panasonic GH5S bara ha ungefär 10 megapixel och Sony A7S III 12 megapixel. De sensorerna matchar 4K upplösningen väldigt bra.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Tack för bra förklarimg!
Vet du om AF fungerar lika bra i 4k video som FHD 1080?
På tidigare G7 skrevs det att AF inte fungerade lika bra för film i 4k.
Det lilla jag testat märker jag ingen skillnad, men slutresultatet kommet landa i 1080-25 fps ändå.
Frågan är om man skall filma o det direkt eller köra 4k och minska upplösning senare?
 

mikoto

Aktiv medlem
Autofokus är nog rätt opåverkad av upplösningen, såvitt jag vet. Du behöver nog inte tänka på det iaf. Du får testfilma lite mer och se själv, men jag personligen har inte märkt av att det skulle vara så pass mycket sämre att det påverkar mina resultat heller.

Om du ändå ska ha det i 1080P i slutändan kan du lika gärna filma i 1080P. 4K kan du nyttja om du vill kunna bearbeta filmerna lite mer tex zooma in eller beskära. Det är mer avancerat än jag sysslat med än så länge men det kan ha sina stunder. Du märker nog om du behöver ha mer upplösning senare i din filmkarriär men att behöva lägga den extra tid på redigeringen och de större filstorlekarna fram tills den dagen känns onödigt. Men det märker du med hur det påverkar ditt arbetsflöde.
 
ANNONS