Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spiken i kistan för Panasonics 4/3-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

mazeson

Aktiv medlem
Är det spiken i kistan på Panasonics 4/3-kameror med lanseringen av Panasonic S5 II?
Dags att gå vidare?
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Gå vidare med Pana/Oly.
M43 (micro 4/3) är populärt, både Panasonic och Olympus gör fina kameror och alla vill inte ha fullformat.
Förmodligen kommer Panasonic ganska snart att lansera sitt nya fokussystem från S5 II i uppföljaren till GH6 och G9 m.fl.
Det kanske är sent påtänkt men jag tror att det blir positivt för M43. Både Panasonic och Olympus behövs och ger bra konkurrens mot fullformat och APS-C
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
MFT är så otroligt bra, nedläggning vore katastrof! Formatet har givit mig all fotoglädje tillbaka, särskilt eftersom när man kan ta superfina filmer och bilder med en kamerakombo som bokstavligen går ner i jackfickan….då struntar jag blankt i ett och halvt kanske två stegs utökat DR. Jag tror S5II kommer stärka MFT då teknologin sannolikt kommer leta sig dit också med tiden.
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic borde kanske ha licensierat DPAF från Canon (eller vem det nu kan ha varit som uppfann den tekniken)?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Panasonic borde kanske ha licensierat DPAF från Canon (eller vem det nu kan ha varit som uppfann den tekniken)?
DPAF - menar du Dual Pixel AF? Tillför det någon avgörande fördel idag?? Är det inte viktigare med algoritmerna nu? Kan någon förklara som tror sig veta?

Även kameror som inte som Canon har Dual Pixel har väl fokuspunkter som är maskade på ett sätt så att de ser ljus från ena eller andra sidan.

(What is PDAF? Phase Detection Autofocus explained - Android Authority )

"These photodiodes are physically masked such that light from only one side of the lens reaches it. This produces left-looking and right-looking pixels on a single image sensor, giving us our two images to compare focus. The phase difference between the two images is calculated to determine the focus point."

Första gången jag läste Fröderberg förklara Dual Pixel för många år sedan så fattade jag det så att all data från sensorn lagrades i två skilda set som diffade lite och det man tryckte på då var möjligheten att efterkorrigera exv. bilder som hämnat lite ur fokus. Är det verkligen någon som håller på och micklar med sånt idag?? PDAF och DPAF är väl två helt skilda saker som inte nödvändigtvis förutsätter varandra. PDAF kan man ju ha utan DPAF.
 

mikoto

Aktiv medlem
Förhoppningen från min sida är att Panasonic släpper en eller flera nya kameror med fas detekterande autofokus på M43 fronten. Det finns ju ingen garanti att de gör det såklart, men det vore ganska troligt.

Kamerahuset i sig borde vara väldigt lättsålt då många som kanske likt mig sitter på ett vettigt bibliotek med objektiv som skulle få ett nytt liv med en välfungerande autofokus för video. Så en uppgradering av huset skulle ge nytt liv åt objektiven.

I dagsläget använder jag bara manuell fokus för video. Vilket är en befrielse på sätt och vis för då finns det ingen sorg i att använda helt manuella objektiv i mitt arbetsflöde. Men för delar av det jag filmar hade en pålitlig autofokus underlättat starkt.

Jag satt och lekte med tanken att skaffa en S5 II men investeringen är orimlig för det jag använder kameran till. S5 II med kit objektivet skulle kosta mig mer än hela min M43 investering och ge den enda kännbara uppgraderingen för mig att ge autofokus. Bildkvaliteten är inget problem än på länge för mig, jag kan växa med GH5 huset ett bra tag till.

Det finns säkert en rätt hyffsad grupp som sitter i en liknande båt den jag sitter i som skulle motivera åtminstone ett till hus med PDAF.

Panasonic annonserade ut ett helt nytt objektiv(9mm 1.7) samt en uppdaterad version av den populära 12-35 2.8an under förra året, den senare har inte ens släppts ännu. Så dött känns inte som rätt term för systemet.

Det är nog bara dumt att utannonsera en ny MFT kamera nu när de lägger allt fokus på att marknadsföra den nya S5 II. Bättre att sprida ut nyheterna.
 

PMD

Aktiv medlem
DPAF - menar du Dual Pixel AF? Tillför det någon avgörande fördel idag?? Är det inte viktigare med algoritmerna nu? Kan någon förklara som tror sig veta?
Enligt ztenlund lider kameror med sensorer som har dedicerade AF-punkter av att ingen bildinformation kan samlas in där AF-sensorn sitter (vilket också är vad Panasonic hävdar i intervjun på 43rumors.com. Det ska alltså vara anledningen till att Panasonic inte har sålt kameror med PDAF förrän nu.
Canons DPAF medför inte det problemet.

Det är förstås fullt möjligt att det numera finns metoder för att räkna fram en bild som kan kompensera för att delar av bildsensorn är blind och att det är sådana metoder som Panasonic nu förlitar sig på.
 

mazeson

Aktiv medlem
Trenden just nu verkar vara att alla som fotograferar förutsätts filma video också. Det är på videosidan som alla kameror har lagt till teknik, finesser, hastigheter osv. Så vad gäller Panasonic och 4/3 så vill man kanske inte parasitera på Panasonic GH6, om än att en Gh6 II med PDAF hade varit ett stort steg framåt. Det är ju framför allt på videosidan som vinsterna med PDAF verkar vara.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tyckte länge att AF för video var lite onödigt, men när jag köpte en Canon EOS 70D blev jag omvänd, åtminstone delvis. Det var ganska koolt att kunna göra "focus pulling" genom att svepa med ett finger på displayen.

(Jisses! Det är snart tio år sen!)
 

ztenlund

Aktiv medlem
DPAF - menar du Dual Pixel AF? Tillför det någon avgörande fördel idag?? Är det inte viktigare med algoritmerna nu? Kan någon förklara som tror sig veta?

Även kameror som inte som Canon har Dual Pixel har väl fokuspunkter som är maskade på ett sätt så att de ser ljus från ena eller andra sidan.

(What is PDAF? Phase Detection Autofocus explained - Android Authority )

"These photodiodes are physically masked such that light from only one side of the lens reaches it. This produces left-looking and right-looking pixels on a single image sensor, giving us our two images to compare focus. The phase difference between the two images is calculated to determine the focus point."

Första gången jag läste Fröderberg förklara Dual Pixel för många år sedan så fattade jag det så att all data från sensorn lagrades i två skilda set som diffade lite och det man tryckte på då var möjligheten att efterkorrigera exv. bilder som hämnat lite ur fokus. Är det verkligen någon som håller på och micklar med sånt idag?? PDAF och DPAF är väl två helt skilda saker som inte nödvändigtvis förutsätter varandra. PDAF kan man ju ha utan DPAF.
Du missar hela poängen. Med Canons system är alla pixlar teoretiskt AF-pixlar, men som sedan normalt slås ihop och därmed tappas inte någon information. Därmed behöver man inte mickla med att kompensera för o/e få bieffekter just av att de fasta AF-pixlarna av nödvändighet är delvis avmaskade.

Sedan är det knappast ett jätteproblem, men bl a ”striping” och ”banding” som följd av AF-pixlarna är en realitet som under vissa förhållanden kan uppstå. Att bandningen blev tydligast på Z7, vid väldigt kraftiga skugglyft, berodde ju på att det dynamiska omfånget är så stort. I Z7 II verkar Nikon ha förbättrat hanteringen så att problemet är mindre.

Att spara ut informationen som dual-pixel råfiler, som du pratar om, är väl mer en bifunktion som bara finns på vissa kameramodeller.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför S5II behöver vara en dödsstöt för m43 då samma teknik kan användas även där. Dock kan man fundera på om andra signaler kan peka på en osäker m43 framtid då, bortsett från främst GH6, få innovationer gjorts där de senaste åren trots ett fåtal kameralanseringar. Väldigt få objektiv har d u släppts. Men detta har inget med S5II att göra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du missar hela poängen. Med Canons system är alla pixlar teoretiskt AF-pixlar, men som sedan normalt slås ihop och därmed tappas inte någon information. Därmed behöver man inte mickla med att kompensera för o/e få bieffekter just av att de fasta AF-pixlarna av nödvändighet är delvis avmaskade.

Sedan är det knappast ett jätteproblem, men bl a ”striping” och ”banding” som följd av AF-pixlarna är en realitet som under vissa förhållanden kan uppstå. Att bandningen blev tydligast på Z7, vid väldigt kraftiga skugglyft, berodde ju på att det dynamiska omfånget är så stort. I Z7 II verkar Nikon ha förbättrat hanteringen så att problemet är mindre.

Att spara ut informationen som dual-pixel råfiler, som du pratar om, är väl mer en bifunktion som bara finns på vissa kameramodeller.
Ok, tack för klargörandet och ursäkta om jag missade poängen. Jag försökte bara förstå. :)

Teoretiskt sett så borde det ju vara en fantastisk fördel för upplösningen AF kan arbeta med om man har Dual Pixel och hela sensorn i teorin kan användas när denna dualitet ligger ner på pixelnivå men även Canon använder väl inte varenda liten pixel så eller hur för då skulle AF-hanteringen tvingas hantera alldeles för mycket data för att kunna vara tillräckligt snabb. Hur många fokuspunkter har egentligen Canons spegellösa i praktiken. Har för mig att de var 4- 5000. Mycket bättre i teorin säkert än exv. Sony men det verkar inte spela en större roll i praktiken konstigt nog. Jag har själv sett Dual Pixel som en teoretisk fördel för Canon när det gäller AF men jag vet inte riktigt om det hittills varit det i praktiken. För det är exv. Sony som har eye focus för insektsögon och inte Canon. Sonys har haft runt 400 länge och nära 800 i de senaste. Canon borde rent teoretiskt vara bättre på detta än Sony men det handlar ju om algoritmerna också.
 

mazeson

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför S5II behöver vara en dödsstöt för m43 då samma teknik kan användas även där. Dock kan man fundera på om andra signaler kan peka på en osäker m43 framtid då, bortsett från främst GH6, få innovationer gjorts där de senaste åren trots ett fåtal kameralanseringar. Väldigt få objektiv har d u släppts. Men detta har inget med S5II att göra.
Panasonic lär väl satsa på det segment där de kan tjäna mest pengar. 4/3 hade stora framgångar inom just videofilmningssegment, som nu FF-sidan hunnit ikapp med. Att man då satsar med PDAF-uppdatering på just FF-segmentet inom Panasonic tolkar åtminsteon jag som att man satsar där först och främst. Förhoppningsvis har jag fel, och vi kommer att se uppdateringar av GH6 och, hoppas, hoppas, G9 med denna teknik.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker inte att Pana/Oly sackar efter på optikfronten. Det kommer nya gluggar då och då och det finns en imponerande uppsättning att välja ur.
Något speciellt som saknas?
 
ANNONS