Annons

Sony a6500 vs. Fujifilm X-T2 – The complete comparison

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony a6500 vs. Fujifilm X-T2 – The complete comparison

http://mirrorlesscomparison.com/sony-vs-fujifilm/a6500-vs-xt2/

Väldigt fin jämförelse mellan en av de bästa spegelfria kamerorna i APS-C format på marknaden idag.

Väldigt balanserad och objektiv jämförelse. Gillar att författaren verkligen gått in för att själv testa systemen, inklusive svårtestade funktioner som AF.

Gillar också att författaren är väldigt märkesneutral, och fokuserar på att ge en balanserad bild med respektive olikas för- och nackdelar för olika användningsområden.

Extremt fint balanserad som sagt. Gillar.
 
Han brukar göra bra tester och utvärderingar. Han ger framför allt ett ärligt intryck, till skillnad från många andra som mest verkar vilja öka försäljningen för det egna märket.
 
För min del detta var väldigt intressant detalj:

In low-light the X-T2 has an advantage: the minimum sensitivity is -3Ev while the a6500 starts from -1Ev and that makes a difference.

När jag hade A6000 märkte jag att den inte klarar att fokusera i dålig ljus, nu fick man veta varför. Sedan vet jag inte hur mycket A6500 har förbättrats på detta avseende.
 
Han brukar göra bra tester och utvärderingar. Han ger framför allt ett ärligt intryck, till skillnad från många andra som mest verkar vilja öka försäljningen för det egna märket.


Canon som är världens bäst säljande kamera, har också rent historiskt haft flest ambassadörer, ärlig eller oärlig så tror jag det har hjälpt till ökad försäljning. Plus-programmen i TV, rapporter om felaktigheter med många konsumentprodukter som vi köper, senast anmärkningarna om på för tok låga bränsleförbrukningar som inte stämmer med verkligheten, alla försök att öka försäljningen av någon produkt härstammar från tidens begynnelse, kan vara lätt att bli lurad och det blir vi nog så länge vi lever.
 
För min del detta var väldigt intressant detalj:

In low-light the X-T2 has an advantage: the minimum sensitivity is -3Ev while the a6500 starts from -1Ev and that makes a difference.

När jag hade A6000 märkte jag att den inte klarar att fokusera i dålig ljus, nu fick man veta varför. Sedan vet jag inte hur mycket A6500 har förbättrats på detta avseende.


Det stämmer säkert, som testet förmedlar så har bägge kamerorna sina olika styrkor och svagheter. Det som dock förvånade mig var att A6500 och X-T2 var så lika vad gäller bildkvalitet, men att jag tror att testaren kanske inte har provat dom allra bästa Fuji-objektiven. Också överraskad över att han fann Touch skärmen på A6500 så pass bra, vilket får mig att undra om det skiljer mellan sena eller tidiga utgåvor av kameran, Sony kan i bland förbättra vissa saker utan att säga något. Touch skärmen har annars i övriga tester fått kritik för att man fått dragit upprepade gånger med fingret för att flytta AF och att man fått trycka så onödigt hårt.


För övrigt vill jag tillägga att alla tillverkade kameror alltid haft sina egna Fan boys, vilket då ofta lätt leder till att man har större överseende med vissa svagheter som andra ger kritik för. Egna personliga val av kamera modell är inte detsamma som att alla andra tycker lika dant.
 
För övrigt vill jag tillägga att alla tillverkade kameror alltid haft sina egna Fan boys, vilket då ofta lätt leder till att man har större överseende med vissa svagheter som andra ger kritik för. Egna personliga val av kamera modell är inte detsamma som att alla andra tycker lika dant.

Alla kameramärken har sina fans och entusiastiska användare. Fuji har det absolut, men även Nikon, Canon, Pentax, Olympus och Panasonic lika så.

De enda som sticker ut (iaf. här på Fs) är tyvärr några i den "hårda kärnan" av Sonyfans, som för mig framstår som bra mycket mer extremistiska än alla andra till sammans.

Se bara på de nästan religiösa trådar som drivits kring Sonys sensortillverking, och nu senast även kring att Nikon är helt körda (Sonys PR-avdelning släppte statistil, att de under en månad, i någon region, sålde mer än Nikon inom kameror med en viss sensorstorlek).

Skulle görna vilja säga att alla varumärken har samma fördelning av sina lika typer av fans, men här på Fs så sticker verkligen Sonys anhängare ut betydligt mer än alla andra varumärken till sammans.

Lite som AIKs supportrar kanske sticker ut lite mer än andra, trots att alla klubbar har problem med sina hejarklackar och supporters.

Har själv varit nära att köpa in mig i Sonys system (jättefina kamerahus, men föll främst på att den optik som jag önskade inte fanns tillgänglig), men kan inte hjälpa att det som en bieffekt av att det inte blev av, är rätt skönt att slippa offentligt att stå i AIKs motsvarighet till supporterhörna, och därmed påföljande negativa association med dess extremaste supporters.

Det stämmer säkert, som testet förmedlar så har bägge kamerorna sina olika styrkor och svagheter. Det som dock förvånade mig var att A6500 och X-T2 var så lika vad gäller bildkvalitet, men att jag tror att testaren kanske inte har provat dom allra bästa Fuji-objektiven. Också överraskad över att han fann Touch skärmen på A6500 så pass bra, vilket får mig att undra om det skiljer mellan sena eller tidiga utgåvor av kameran, Sony kan i bland förbättra vissa saker utan att säga något. Touch skärmen har annars i övriga tester fått kritik för att man fått dragit upprepade gånger med fingret för att flytta AF och att man fått trycka så onödigt hårt.

Det var främst kamerahusen som testades här. Sedan så är det ju inga magiska formler som Fuji har här. Även Sony är mycket duktiga på optik och har en lång historia av kunnande med uppköpet av Minolta.

Då det är samma sensor i kamerorna så är jag personligen inte så förvånad över att såväl bildegenskaperna som AF-egenskaperna är såpass lika i grunden (även om det självklart finns några mindre skillnader pga. olika CFA framför sensorn, och även i bildprocessandet efteråt i den digitala domänen).

Jo, Sony kan ju mycket väl ha bytt ut något, som tex. touchskiktet på bakskärmen till en bättre variant, eller fixat en bättre hantering i mjukvaran. Kan ju även vara olika testare med olika förväntningar, även det förra med uppdatering säkert kan vara troligt om de fått mycket kritik innan.

Har själv inte hunnit att testa touchdelarna så mycket på kamerorna (som tex. A6500), så har ingen egen åsikt om det.

Tycker dock som sagt att testet känns och upplevs iaf. som mycket balanserat och sakligt när jag läser det, vilket alltid är trevligt tycker jag.

Lyfter på ett bra sätt fram de olika +/- för de två husen.
 
Alla kameramärken har sina fans och entusiastiska användare. Fuji har det absolut, men även Nikon, Canon, Pentax, Olympus och Panasonic lika så.

De enda som sticker ut (iaf. här på Fs) är tyvärr några i den "hårda kärnan" av Sonyfans, som för mig framstår som bra mycket mer extremistiska än alla andra till sammans.

Se bara på de nästan religiösa trådar som drivits kring Sonys sensortillverking, och nu senast även kring att Nikon är helt körda (Sonys PR-avdelning släppte statistil, att de under en månad, i någon region, sålde mer än Nikon inom kameror med en viss sensorstorlek).

Skulle görna vilja säga att alla varumärken har samma fördelning av sina lika typer av fans, men här på Fs så sticker verkligen Sonys anhängare ut betydligt mer än alla andra varumärken till sammans.

Lite som AIKs supportrar kanske sticker ut lite mer än andra, trots att alla klubbar har problem med sina hejarklackar och supporters.

Har själv varit nära att köpa in mig i Sonys system (jättefina kamerahus, men föll främst på att den optik som jag önskade inte fanns tillgänglig), men kan inte hjälpa att det som en bieffekt av att det inte blev av, är rätt skönt att slippa offentligt att stå i AIKs motsvarighet till supporterhörna, och därmed påföljande negativa association med dess extremaste supporters.



Det var främst kamerahusen som testades här.

Då det är samma sensor i kamerorna så är jag personligen inte så förvånad över att såväl bildegenskaperna och AF-egenskaperna är såpass lika i grunden (även om det självklart finns mindre skillnader).

Jo, Sony kan ju mycket väl ha bytt ut något, som tex. touchskiktet på bakskärmen till en bättre variant, eller fixat en bättre hantering i mjukvaran. Kan ju även vara olika testare med olika förväntningar, även det förra med uppdatering säkert kan vara troligt om de fått mycket kritik innan.

Har själv inte hunnit att testa touchdelarna så mycket på kamerorna (som tex. A6500), så har ingen egen åsikt om det.

Tycker dock som sagt att testet känns och upplevs iaf. som mycket balanserat och sakligt nör jag läser det, vilket alltid är trevligt tycker jag.


Tycker nog att du brer på lite väl hårt. Religiösa extremister har du sagt, konspirations teorier kommer jättefort in så fort någon försvarar Sony om än inte 100% korrekt fakta sägs. Dom är mycket kraftiga rubrikerna har jag ej riktigt sett tidigare, konspiration mot Sony har dock varit flitigt använt av många fler än dig Martain, det har kastat in under vissa perioder som ett effektivt halmgubbe drag inte ovanligt använt av våra politiker.


Sedan känns det inte riktigt rätt att du lyckas ge uppfattningen att det är ganska många som du uppfattar som lite galna ej förståndiga nog att se verkligheten med Sony produkter, du är nog den tuffaste uttryckaren av starka ord som vi haft på F-sidorna under senare tid.
 
Tycker nog att du brer på lite väl hårt. Religiösa extremister har du sagt, konspirations teorier kommer jättefort in så fort någon försvarar Sony om än inte 100% korrekt fakta sägs. Dom är mycket kraftiga rubrikerna har jag ej riktigt sett tidigare, konspiration mot Sony har dock varit flitigt använt av många fler än dig Martain, det har kastat in under vissa perioder som ett effektivt halmgubbe drag inte ovanligt använt av våra politiker.


Sedan känns det inte riktigt rätt att du lyckas ge uppfattningen att det är ganska många som du uppfattar som lite galna ej förståndiga nog att se verkligheten med Sony produkter, du är nog den tuffaste uttryckaren av starka ord som vi haft på F-sidorna under senare tid.

Det jag främst tänker på är inte främst religiöst försvar av allt Sony (vilket också kan upplevas någon gång), men snarare "attackerna" emot andra lösningar och kameramärken av Sonynister. Tar SAR som "sanning" (som redan i sig är rätt hårt fanbaserad syn på verkligheten mellan varven), och sedan ytterligare förvränger den bortom fakta och reson. Jo, det påminner mig lite om samma typ av konspiratörer som hävdar att NASA aldrig var på månen.

Sedan nästa del är att den här "hårda kärnan" Sony-lojalister, trots att Sony är världens största spegellösa kameratillverkare, och en av de totalt största kamerarillverkarna, alltid verkar känna sig så enormt påhoppade och lida av ett enormt underlägsenhetskomplex. Fantiserar på gränsen till osundhet att media och recensenter har nästan någon form av världsomfattande konspiration emot Sony och dess produkter.

Visst, nu överdriver jag kanske lite så här kortfattat och för att krispa till det lite, men den känslan av komplexa förhållanden av Sonyfantaster (de extrema, skall tilläggas) till omvärlden upplever jag inte i närheten finns hos de som är fans av andra märken så som Nikon, Canon, Fuji, Olympus eller Panasonic.

Varför är det så tror du själv (för att ställa en öppen och rak fråga)?
 
Som du troligtvis märkt så har jag själv haft flera kritiska synpunkter på saknaden av flera som jag tycker viktiga saker med några Sony kameror, tar rejält betalt men saknar dubbla minnes kort, främre inställningshjul och lite mera som jag tycker är rätt så uppenbara i förhållande till det pris Sony sätter på några av sina kameror, A7RII och A6500, toleransen man ändå har är att dom är relativt färska, A9 tredje generation som jag ser det.


Som svar på din sista fråga, så har jag svårt att förstå att några få i Sonytrådar ( det fins några faktiskt som har djärva påstående som inte använder Sony också )- drar allt för snabba förhastiga slutledningar av påstående både på nätet och SAR. kan inte ha undgått någon fotointresserad vem som fortfarande säljer mest och inte behöver ha bråttom med nya lösningar på kamerorna. Behöver fundera lite mera på varför det är så, återkommer.
 
Tillägg till inlägg Nr 10.

Den extrema totala dominans som C/N har haft under C:A 50 år kan möjligtvis göra en del fotogubbar en aning uppspelta, Sony var några år före Pentax med FF-kameror ( A900/sedermera A7 )- och blev på så vis den enda förutom C/N med FF-sensor, så när A900 dök upp startade diskussionerna ögonblickligen, kan A900 på något sätt störa dom stora väletablerade C/N, A900 hade 24mp och 5bps men Iso och följande fokus var inte på topp, bättre Raw hanterare gjorde A900 likvärdig med 5DMKII efter en tid.

Här diskuterades A900 förmåga likväl av även C/N användare, och testare fann ett billigt alternativ till den Dyra D3X. Så kanske det började här med en dröm om att någon annan tillverkare någon gång kunde få fram en riktigt bra och attraktiv kamera modell som kanske, kanske kunde locka några från Canon lägret.

Det kan möjligtvis vara en anledning att några slinter på tangenterna i sin upprymdhet över en ny ganska så hygglig kamera som A9, Annars kommer det mycket snabbt tillrättavisande som i det nu aktuella fallet om sensorer och lite annat, så den uppsluppne Sony Talibanen blir snabbt nertagen på jorden igen, och lugnet återställer sig för en tid.
 
Tänkte inte främst på A9. Mycket intressant kamera och ett mycket välbehövligt tillskott för E-mount (kompletterar fint deras linje med FF-objektiv), men har tyvärr inte hunnit att följa just den tråden/debatten. Dock mycket sugen på att prova den när tillfälle ges och den finns tillgänglig (inte bara på pappret). Tror den kan bli mycket bra för E-mount. Skall försöka läsa in mig på tråden när jag har tiden (tungt att komma in i långa trådar man inte varit med i från början).

Tänkte mer på trådar som denna (men finns massor med fler exempel som jag kan ge om du vill ha, speciellt på enskilda postningar):
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169081

Att diskutera sina egna kameror och favoriter, oavsett om det är iSolen med Nikon D810, du med Sony A7 eller AFE med Fujifilm X-Pro2 (eller när jag gillar något av Fujinons objektiv), tycker jag inte är något direkt negativt. Det är snarare en yttring av positiva "fans"- och roligt att folk är nöjda med sina produkter och kamerasystem.

Där mer när man antingen är ute för attackera andra system eller tillverkare("tjockkameror", "konkursmässiga", "passé", etc.) som jag tycker det kan bli lite väl magstarkt och "AIK-supportklubbmässigt" ibland.

Sund kritik emot enskilda produkter och egenskaper, eller avsaknad av några produkter, tycker jag däremot skall finnas - oavsett varumärke eller produkt.

Angående historia så kanske A900, och dess förespråkare blev felbehandlade här och att lite av det möjligen ligger kvar (men var inte med på Fs på den tiden). Dock så sneglade jag själv faktiskt starkt på A900 och läste mycket bra om den på DPR. Var själv mycket intresserad av att ha den, även om det dröjde bra många år innan jag hade råd att köpa in mig på ett FF DSLR-system (och då hade Sony skiftat fokus till SLT som jag personligen aldrig riktigt tog till mig).

Tycker inte att man skall känna mindrevärdighetskomplex oavsett. De är trots allt världens absolut största spegellösa kameratillverkare, och en av de allra största kameratillverkarna totalt. Definitivt en spelare som är här för det långa loppet.
 
Ja men sensor debatten slutade ändå med en typ av lindrigare avslutning, Sony designar trots allt sensorer till sig själv, levereras inte till DSLR för dom passar inte för kamera typen, så var det inte i början av debatten när det var som mest rörigt, det kan vara där som några missade också.
 
Tänkte inte främst på A9. Mycket intressant kamera och ett mycket välbehövligt tillskott för E-mount (kompletterar fint deras linje med FF-objektiv), men har tyvärr inte hunnit att följa just den tråden/debatten. Dock mycket sugen på att prova den när tillfälle ges och den finns tillgänglig (inte bara på pappret). Tror den kan bli mycket bra för E-mount. Skall försöka läsa in mig på tråden när jag har tiden (tungt att komma in i långa trådar man inte varit med i från början).

Tänkte mer på trådar som denna (men finns massor med fler exempel som jag kan ge om du vill ha, speciellt på enskilda postningar):
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169081

Att diskutera sina egna kameror och favoriter, oavsett om det är iSolen med Nikon D810, du med Sony A7 eller AFE med Fujifilm X-Pro2 (eller när jag gillar något av Fujinons objektiv), tycker jag inte är något direkt negativt. Det är snarare en yttring av positiva "fans"- och roligt att folk är nöjda med sina produkter och kamerasystem.

Där mer när man antingen är ute för attackera andra system eller tillverkare("tjockkameror", "konkursmässiga", "passé", etc.) som jag tycker det kan bli lite väl magstarkt och "AIK-supportklubbmässigt" ibland.

Sund kritik emot enskilda produkter och egenskaper, eller avsaknad av några produkter, tycker jag däremot skall finnas - oavsett varumärke eller produkt.

Angående historia så kanske A900, och dess förespråkare blev felbehandlade här och att lite av det möjligen ligger kvar (men var inte med på Fs på den tiden). Dock så sneglade jag själv faktiskt starkt på A900 och läste mycket bra om den på DPR. Var själv mycket intresserad av att ha den, även om det dröjde bra många år innan jag hade råd att köpa in mig på ett FF DSLR-system (och då hade Sony skiftat fokus till SLT som jag personligen aldrig riktigt tog till mig).

Tycker inte att man skall känna mindrevärdighetskomplex oavsett. De är trots allt världens absolut största spegellösa kameratillverkare, och en av de allra största kameratillverkarna totalt. Definitivt en spelare som är här för det långa loppet.

Faktum är att ingen av Sonykamerorna får mig att dregla ett endaste dugg. Det fins intressanta saker med flera modeller som är roligt att se hur dom kan utvecklas vidare, jag är dock nöjd med min RX100 för sin smidighet och så lätt att ha med sig.

Rent generellt vill man plocka bra saker från flera olika modeller av många andra kameror, och sätta i hop i en kamera, synd att det inte går.
 
Tänkte inte främst på A9. Mycket intressant kamera och ett mycket välbehövligt tillskott för E-mount (kompletterar fint deras linje med FF-objektiv), men har tyvärr inte hunnit att följa just den tråden/debatten. Dock mycket sugen på att prova den när tillfälle ges och den finns tillgänglig (inte bara på pappret). Tror den kan bli mycket bra för E-mount. Skall försöka läsa in mig på tråden när jag har tiden (tungt att komma in i långa trådar man inte varit med i från början).

Tänkte mer på trådar som denna (men finns massor med fler exempel som jag kan ge om du vill ha, speciellt på enskilda postningar):
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169081

Att diskutera sina egna kameror och favoriter, oavsett om det är iSolen med Nikon D810, du med Sony A7 eller AFE med Fujifilm X-Pro2 (eller när jag gillar något av Fujinons objektiv), tycker jag inte är något direkt negativt. Det är snarare en yttring av positiva "fans"- och roligt att folk är nöjda med sina produkter och kamerasystem.

Där mer när man antingen är ute för attackera andra system eller tillverkare("tjockkameror", "konkursmässiga", "passé", etc.) som jag tycker det kan bli lite väl magstarkt och "AIK-supportklubbmässigt" ibland.

Sund kritik emot enskilda produkter och egenskaper, eller avsaknad av några produkter, tycker jag däremot skall finnas - oavsett varumärke eller produkt.

Angående historia så kanske A900, och dess förespråkare blev felbehandlade här och att lite av det möjligen ligger kvar (men var inte med på Fs på den tiden). Dock så sneglade jag själv faktiskt starkt på A900 och läste mycket bra om den på DPR. Var själv mycket intresserad av att ha den, även om det dröjde bra många år innan jag hade råd att köpa in mig på ett FF DSLR-system (och då hade Sony skiftat fokus till SLT som jag personligen aldrig riktigt tog till mig).

Tycker inte att man skall känna mindrevärdighetskomplex oavsett. De är trots allt världens absolut största spegellösa kameratillverkare, och en av de allra största kameratillverkarna totalt. Definitivt en spelare som är här för det långa loppet.


Nej A900 blev inte felbehandlad på något sätt, den saknade Live View och filmmöjlighet, vilket Canons 5DMKII fick, överlag fick A900 goda betyg som säker autofokus, 24mp var lite nytt också.
 
Ja men sensor debatten slutade ändå med en typ av lindrigare avslutning, Sony designar trots allt sensorer till sig själv, levereras inte till DSLR för dom passar inte för kamera typen, så var det inte i början av debatten när det var som mest rörigt, det kan vara där som några missade också.

Hela upplägget för tråden var ämnat för ett klassiskt koncept som kallas FUD.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

Dvs. att medvetet skapa oro, rädsla och osäkerhet kring att välja kamerasystem ifrån konkurrenter till Sony.

Ovan påståenden ifrån dig visar att du själv "köpt" och gått på denna FUD.

Sony Semicoductor säljer halvledarkomponenter för att själva tjäna pengar på den verksamheten. Majoriteten av den försäljningen bygger på försäljning till kundrelationer som är till bolag utanför Sonysfären.

Sony Imaging och Sony Mobile kan köpa komponenter, men det är inte Sony Semiconductors mission eller syfte. Det är att förse så stor del av världsmarknaden med både standardsensorer och kundspecifika sensorer.

Vissa passar DSLR, vissa passar spegellösa, vissa passar mobiler och vissa andra passar bilar. Alla som betalar kan beställa kundspecifika sensorer, oavsett om det är Sony Imaging, Nikon eller någon annan.

Den marknad som Sony Semiconductor verkar gå ur är att sluta fokusera på att sälja färdiga hela kameramoduler (ligger i pipelinen att sälja av deras största fabrik för detta i Kina redan under detta året).
 
Fyra inlägg tog det innan tråden spårade ur helt (som vanligt) ...

Personligen tycker jag det var en mycket saklig jämförelse som tar upp de starka och svaga sidorna med båda kamerorna.
 
Hela upplägget för tråden var ämnat för ett klassiskt koncept som kallas FUD.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

Dvs. att medvetet skapa oro, rädsla och osäkerhet kring att välja kamerasystem ifrån konkurrenter till Sony.

Ovan påståenden ifrån dig visar att du själv "köpt" och gått på denna FUD.

Sony Semicoductor säljer halvledarkomponenter för att själva tjäna pengar på den verksamheten. Majoriteten av den försäljningen bygger på försäljning till kundrelationer som är till bolag utanför Sonysfären.

Sony Imaging och Sony Mobile kan köpa komponenter, men det är inte Sony Semiconductors mission eller syfte. Det är att förse så stor del av världsmarknaden med både standardsensorer och kundspecifika sensorer.

Vissa passar DSLR, vissa passar spegellösa, vissa passar mobiler och vissa andra passar bilar. Alla som betalar kan beställa kundspecifika sensorer, oavsett om det är Sony Imaging, Nikon eller någon annan.

Den marknad som Sony Semiconductor verkar gå ur är att sluta fokusera på att sälja färdiga hela kameramoduler (ligger i pipelinen att sälja av deras största fabrik för detta i Kina redan under detta året).


Nej nu övertolkar du rejält, och lägger in Wikipedia FUD, du rent av gödslar salt i såren, jag själv skrev mycket lite i sensortråden, bataljerna hade du ju med StenÅke i tråden. Att en kamera inte passar för alla har vi varit överens om allt sedan du började att skriva i trådarna, i början talade du mycket om Nokia telefoner och att dom också fungerade utmärkt att fotografera med och kunde passa bra för den var alltid med i fickan.
 
Nej nu övertolkar du rejält, och lägger in Wikipedia FUD, du rent av gödslar salt i såren, jag själv skrev mycket lite i sensortråden, bataljerna hade du ju med StenÅke i tråden. Att en kamera inte passar för alla har vi varit överens om allt sedan du började att skriva i trådarna, i början talade du mycket om Nokia telefoner och att dom också fungerade utmärkt att fotografera med och kunde passa bra för den var alltid med i fickan.

Som sagt, detta var inte riktat emot dig.

Vill inte heller göra det till några personliga attacker (som vissa), utan mer intresserad av fenomenet som grupp.

Skippar de personliga påhoppen här (precis som jag gjort tidigare). Ser ingen poäng att besvara de på liknande sätt.

Poängen är att det är medveten FUD som aktivt förs ifrån Sonygänget på Fotosidan (är mindre intressant att peka ut enskilda tycker jag).

Varför finns ett sådant starkt behov att "attackera" andra system, istället för att lyfta fram det positiva med sina egna favoritsystem?

Bara för att ta ett exempel som du själv nämt (och ibland nästan retat dig på, om jag uppfattat dig rätt?) är att Fujifilmägare ofta uppskattar sina mycket omtyckta Fujinonobkektiv. Men det finns många andra bra exempel ifrån fans av andra kamerasystem.

Är bra mycket trevligare och positivare med den roligare fandom tycker jag (än den som går ut på att FUD:a och attackera konkurrenters system).

Sedan tycker jag att, även det är intressant att se/diskutera de mänskliga vi/dom-mentaliteten, så bör man inte ta detta med kamerors olika tillverkare på så blodigt allvar. Det är ju bara olika varumärken; det viktiga är väl att var och en har ett kamerasystem som man själv trivs att fotografera med?

Känner man den säkerheten och tryggheten i sina egna val, så försvinner ofta behovet att i onödan racka ner på andras val.
 
ANNONS