Sony 70-400 vs Tamron 150-600 "Bigron"
Återuppväcker denna tråd nu när det snart kommer ut en helt ny spelare på långtele-banan: Tamron 150-600. Hur kan denna tänkas mäta sig i en jämförelse med Sonys 70-400.
"Objektiva" fördelar Sony 70-400:
- Lättare, behändigare storlek
- Bättre ljusstyrka (4-5,6), speciellt med tanke på att den ska hålla skärpa även vid största möjliga öppning
- Brännvidd ner till 70 ger lite andra möjligheter än rent telefoto
- Bättre närgräns (1,5 meter mot 2,7 hos Bigron)
- Billigare filter med 77 mm istället för Bigrons 95 mm
"Objektiva" fördelar Tamron 150-600:
- Priset, nästan halv priset jämfört med Sony
- 600 mm!
- Garanti 5 år
Frågetecken för min del:
- Skärpa
- Bokeh
- AF-hastighet och träffsäkerhet
- Vädertätning?
Överlag kan det ju tyckas att Sonyn överlag ska vara snäppet vassare och att det nästan dubbla priset inte bara handlar om att det står Sony på kartongen.
Utifrån vad som skrivits här på Fotosidan utifrån Tamrons version för Canon som ju nu varit ute lite tycks den dras med vissa nackdelar (som ju för sig inte överraskar med tanke på priset):
- Lite ojämn kvalitet - vissa ex tycks mycket bra, en del måndags-ex har skickats tillbaka direkt med konstiga ljud, problem med AF eller annat strul
- Tappar skärpa efter 500 mm - enligt vissa oavsett bländare, enligt andra funkar det om man bländar ner till f 8.
Nu söker jag i första hand ett objektiv för fågelfoto, så det är ju fruktansvärt frestande med de där 600 milimetrarna. Men vad hjälper 600 om skärpan bara håller måttet upp till 500? Då blir ju gapet mellan Sony 70-400 och Tamrons 150-600 mindre på den punkten och Sonys fördelar är inte heller oväsentliga. Kanske bättre med den extra ljusstyrkan och behändiga hanteringen, även om man får "croppa" sig upp till motsvarande 600? Presterar Sonyns på topp vid 400 och f 5,6?
Vad säger ni i Sony-juryn? Satsa på det dyrare, men kortare Sonyobjektivet? Eller satsa på många milimeter och spara en slant?
Givet att det är fåglar som är motivet och att jag redan har en 70-200/2,8 för de tillfällen då kortare tele funkar och ljusstyrka är prioriterat (som ju för sig skulle kunna säljas om det blir överflödigt).