Annons

Site med bibliotek med testbilder av olika objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter nytt supertele efter ett par års uppehåll i fotograferandet. Senast jag höll på med detta fanns det en hemsida med ett stort bibliotek med testbilder. Man valde objektiv, eventuella telekonverters och sedan kunde man jämföra testbilder med skärpa etc sida vid sida.

Jag hittar den inte när jag googlar. Är den borta eller letar jag helt enkelt dåligt?

Gissar att många av er vet precis vad jag pratar om, den var väldigt "standard" för 7-8 år sedan.
 
Du kanske tänker på den här?

Dock får man ha i åtanke att alla bilder (inte bara just denna sida) med olika typer av testkartor är tagna på ett visst avstånd och en del objektiv kan vara bäst optimerade för ett annat.
 
Dessutom får man komma ihåg att det i de flesta fall bara är ett enda exemplar av det aktuella objektivet som har testats. Och när man jämför olika objektiv händer det ofta att de testats med olika kameror.
 
Tänkte kolla på mitt objektiv, men hittade inte den där. Nikon Z 180-600.

Så bekräfta att du har gjort ett bra köp? 😜

Photography Life har testat det:
https://photographylife.com/reviews/nikon-z-180-600mm-f-5-6-6-3-vr

Nu har de ju inte jämförelsebilder på det sätter utan gör mätningar (sensorupplösningsberoende, men jämförelserna är ju samma). Bra skärpa, mycket för pengarna, men vinner inte mot de mer proffsinriktade objektiven, särskilt de fasta. Ungefär det man skulle förvänta sig av ett bra objektiv för överintresserade konsumenter/amatörer. Rätt nära 100-400 på 400 mm och mycket bättre än det med konverter på 400+. På kortare brännvidder vinner 100-400.
 
Dock får man ha i åtanke att alla bilder (inte bara just denna sida) med olika typer av testkartor är tagna på ett visst avstånd och en del objektiv kan vara bäst optimerade för ett annat.
Det är en viktig synpunkt, och variationen mellan olika exemplar av ett objektiv kan vara ganska stor.

Om man vill ha lite mer statistisk signifikans :)rolleyes:) för bedömning av objektivkvalitet så kan man leta på Roger Cicalas blogg. Roger undersöker dock bara sånt som intresserar honom så man kanske inte hittar det man letar efter. :)
 
ANNONS