Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Art 24-70 2.8 vs 24-105 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalZon

Aktiv medlem
Har en Canon EOS 80D idag men funderar på att uppgradera till en 90D, innan man har möjlighet att gå fullt ut till FF.
Jag har idag ett Sigma Art 18-35 1.8 och det är sällan jag ens tar av det från huset för mina andra objektiv, Sigma 10-20 och Canon 55-250.
Känner mig lite insnöad på Sigma Art, då jag gillar skärpan och byggkvalitén. Är inne på ett antingen Sigma Art 24-70 2.8 eller ett 24-105 4. Båda är ju för FF så känns ju som en bra investering inför framtiden inför nästa steg...
Frågan är vilket man ska ta? 2.8 är ju lockande men 35mm gör ju mer ett komplett objektiv. Idag har jag ju Cropkamera så skulle ju absolut "klara" mig å ett 24-70, men som sagt inför framtiden...
Både fotar och filmar.
 
Tror du mest skall lyssna på dig själv och dina behov. Själv älskar jag mitt 24-105 f/4…men så fotar jag mest landskap och behöver extremt sällan f/2.8…skulle jag fota mer porträtt/reportage/event hade situationen varit annorlunda…
 
När jag körde canon hade jag alltid en uppsättning med 24-70 2,8 och 70-200 2,8 så var man (hemma). Använde den kombon för resejobb. Jag tappade min 24-70 i backen o den var inne på lagning o fick låna 24-105 från en vän o jag tyckte den var så mycket sämre till det jag fotade. Kör du porträtt, matbilder, eller i sämre ljus eller vill ha en blurrig bakgrund så tycker jag att 24-70 2,8 räcker i dom flesta fall. Den är mer allround enligt mig.
Jag med många körde bröllop med 24-70 fast idag kör dom flesta fasta gluggar som 35,50 o 85mm till bröllop.
Om du däremot inte behöver blurra eller kör porträtt osv kan 24-105 vara bättre för dig, den är oftast lättare o billigare. Så mitt kort svar är, det beror på vad du fotar vilken du ska välja.
 
Mestadels blir det bilar, dottern, lite natur och lite produktbilder. 24 - 70 känns mer normalt, på något sätt. Dock de där sista 35mm kanske faller på plats när man väl är där.
På min Cropkamera idag blir det ju ca 38 - 112 och 38 - 168mm.
Lutar väl mest åt ett 24 - 70 i dagsläget ändå.
 
ANNONS