Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökes program eller AI för att söka på namn nummer

Produkter
(logga in för att koppla)

AmatörPeter

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotade idag lite under Göteborgs maraton och fått frågan om jag fått någon bild på dem.
Då känner jag att jag skulle vilja söka i bilden efter namn eller nummer.

Jag vill alltså sätta parameter och låta program eller AI att filtrera bilder som matchar.
Finns detta?
 

Bilagor

  • C91A7144.jpeg
    C91A7144.jpeg
    971.4 KB · Visningar: 9
Google Chrome kan läsa ut namn och nummer från nummerlapparna, men sen måste dessa matchas mot deltagarlistan. En inte alltför svår programmeringsuppgift för en van programmerare.

Det svåraste är kanske att få tillgång till deltagarlistan.
 
macOS har ocr inbyggt i systemet samt programmen som hanterar bilder/foton och kan ropas på via cli eller skript i genvägar.

Men sitter du på Windows kan jag inte hjälpa till.
 
Windows har också OCR inbyggt, enklast i detta fallet är väl om du kan programmera, så gör du en snurra som går igenom dina bilder och sparar dom nummer du hittar i någon databas.

OneNote har rätt bra OCR inbyggt, men där finns ingen funktionalitet att processa flera bilder samtidigt utan bara en åt gången.
 
macOS har ocr inbyggt i systemet samt programmen som hanterar bilder/foton
Tack! Det hade jag inte upptäckt. Det tycks vara lika kompetent som Chrome, åtminstone på att översätt kinesiska. :)
och kan ropas på via cli eller skript i genvägar.
Automator kan vara frustrerande för en van programmerare, men är ganska lätt att komma igång med så det kan vara värt att testa.
 
Det känns som detta är ett problem som någon annan redan haft. Enklast då brukar vara att googla reda på en docker container och sedan bara tuta och köra.

Jag hittade ett gäng som använder tesseract och under Windows hade jag på 10 minuter en lösning som ocr:ade bilder.

1693826735546.jpeg

Källkod:
docker run --rm -it --name myapp -e "TESSDATA_PREFIX=/app" -v "$PWD":/app -w /app clearlinux/tesseract-ocr tesseract fpvacqo2yg631.jpg stdout --oem 1 -l swe

Estimating resolution as 461
Är man inte Dalmas
får man försöka komma upp
sig på annat vis
 
Tack, jag tänker ändå att det kanske inte behöver generaliseras och matcha alla mot deltagarlistan.

Jag hade kunnat tänka mig att skriva in ett namn eller nummer och sedan försöka få en sekvens att söka igenom bilder i exempelvis en mapp.

Är inte super på programmering även om jag kanske lyckats knopa ihop något men kanske med lite given kod.
 
Jag har ibland ett liknande behov. Det bästa vore om ett program kunde köra OCR på alla bilder i en mapp och lägga in numren som exif data.
 
Det där ser ut att vara en bra lösning på problemen här.

Har aldrig sett det förut, men det verkar ha ett antal trevliga funktioner.
 
ANNONS