Annons

Rengöring från naturbutiken.se

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Ska beställa lite linsrengöring till mina objektiv. Jag brukar köpa Zeiss och tycker det funkar bra.
Har alltid köpt på ScandinavianPhoto, men de verkar slutat sälja Zeiss där.

Hittade två kit på naturbutiken.se som jag brukar köpa:


Men känns lite udda att köpa rengöring till sin kamera från en naturbutik. Men visst måste det vara samma rengöring som säljs i kamerabutiker...

Anledningen till att jag frågar är att jag en gång köpte helt fel och den lämnade en fet hinna på hela objektivet. Därför har jag blivit lite försiktig.
 
Senast ändrad:

UlfHan

Aktiv medlem
Jag brukar köpa det första paketet med rengöringsdukar. Jag skulle inte tveka, det ser ju exakt likadant ut.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Men känns lite udda att köpa rengöring till sin kamera från en naturbutik. Men visst måste det vara samma rengöring som säljs i kamerabutiker...
Du kanske inte vet det, men naturbutiken är en ytterst välsorterad, kunnig och seriös butik som är vida kända och respekterade bland t ex ornitologer. Även kikare har linser som ibland behöver rengöras :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Zeiss låter ju betryggande. Jag har alltid använt linspapper från Kodak. Senare från Hama eftersom Kodaks inte verkar finnas längre. Jag beställde senast detta: https://cms.kreativfotografi.se/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_category_id=9&virtuemart_product_id=2463&Itemid=355&lang=sv
Hoppas det är av bra kvalitet (någon som använt?). Vätskan som jag köpte för många år sedan hos Scandinavian Photo heter Si clair och verkar vara för glasögon. Verkar snäll mot linser åtminstone. Det finns annars IPA att ta till men då riskerar man kanske coatingen.
Microfiberdukar är jag skepisk till om de ska användas mer än en gång då det måste vara svårt att undvika att det hamnar partiklar som repar där.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ska beställa lite linsrengöring till mina objektiv. Jag brukar köpa Zeiss och tycker det funkar bra.
Har alltid köpt på ScandinavianPhoto, men de verkar slutat sälja Zeiss där.

Hittade två kit på naturbutiken.se som jag brukar köpa:


Men känns lite udda att köpa rengöring till sin kamera från en naturbutik. Men visst måste det vara samma rengöring som säljs i kamerabutiker...

Anledningen till att jag frågar är att jag en gång köpte helt fel och den lämnade en fet hinna på hela objektivet. Därför har jag blivit lite försiktig.
Sveriges största återförsäljare av kikare vet vad dom säljer. Zeiss rengöringsprodukter är bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Naturbutiken har bra pris (i Sverige) men sen tillkommer ju frakten som gör nätbutikerna mindre konkurrenskraftiga.
Såg att de har Siclair rengöringsvätska också. En 45 ml flaska räcker nog i 10 år.
 
ANNONS