Annons

Rekommendationer för ring flash

Produkter
(logga in för att koppla)
En nackdel med ringblixt är att man kommer att se ringen spegla sig i blanka ytor på motivet t.ex. skölden på en skalbagge. Ser inte särskilt snyggt ut :rolleyes:
 
Haha jag vet vad du menar. Om du har nån kolonilott nära dig så föreslår jag att du går dit. Du kommer hitta områden fyllda med humlor och bin och fjärilar.

Du kan lätt hitta blommor som du ser drar sig till fjärilar och humlor. Bara att sätta sig ner och invänta.

Gör inte det mitt på dagen en solig dag bara, helst efter regnperioder eller tidigt morgon, sent på eftermiddagen mot kvällen funkar med. Det är då de rör sig mycket segare, man får många flera tillfällen att ta bra bilder utan att behöva stressa. När det är som varmast är det nästan omöjligt att ta bra bilder då de flyger så intensivt från ena blommorna till andra.

Men kan hända att man hittar nån enstaka humla som är så trött att mana ligger och vilar inuti en blomma haha

Hahaha, jo jag vet, men pendlande till jobbet och småbarnsliv ställer till det med när man kan/hinner fota. Dessutom har det ju knappt regnat på ett par veckor. ;)
Nästa vecka tar jag dock semester och funderar på att sticka ut någon morgon på jakt efter insekter. Bra tips förresten angående kolonilotter.
 
Åtminstone Canons ringblixt kan man välja om ena, andra eller båda halvorna ska lysa på. Den andra makroblixten, som jag länkade till ovan, är ingen ringblixt utan två små blixtar som monteras nära motivet. Dessa är flyttbara, så man kan få osymmetriskt ljus om man vill.

Kan ju vara tips om hur man skapar ett intressantare ljus.
 
Ett tips är att satsa på ett märke som har HSS (high spreed synk) vilket är bra om man ska använda blixten för upplättning ute. Då kan du använda snabbare synktid(än 1/125-1/200 för att balansera det naturliga ljuset så att du slipper mörka bakgrunder. Vissa blixtar har också inbyggd radiotriggersändare så att du kan använda flera blixtar av samma märke utan en massa extra tillbehör. Jag rekommenderar dessa :
Man kan kombinera flera av de mindre eller blanda. V350 har jag mycket goda erfarenheter av för makro (med hemmagjorda diffusorer). Har dock bara en men funderar på ytterligare en för att kunna modellera ljuset även för bakgrunden.
 
ANNONS