Annons

Proveniens hos ädel Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Vad säger handlaren du köpte kameran av om kamerans historia? Hur kom den i handlarens ägo?

Håll oss underrättade om du gör framsteg. Sånt här är lite spännande. :–)
Javisst - först bör jag väl nämna att utöver graveringen är det nog en Leica M6 (0.72) av den allra vanligaste och mest sålda sorten - bara det att den är i väldigt fint skick, och jag är såå nöjd med att också våga använda den...inte bara ha den i det låsta vitrinskåpet...

APC_4002.jpg

Jag köpte den till ett "marknadsmässigt pris", först efter att man där lovat lägga undan den åt mig tills jag en vecka senare skulle flyga ner för att se och känna på den...Jag hade ett "open mind", att om jag inte köper kameran, så får jag i a f en trevlig weekendresa i intressanta staden Hamburg!

Butiken i Hamburg: https://www.meister-camera.com

Men att intervjua handlaren mera, har jag visst tänkt på, men jag föredrar definitivt att göra det öga mot öga nästa gång jag kommer till Hamburg. Jag förstod redan då när jag köpte den 2016 över disk där, att han (dvs chefen åt expediten* jag först hade kontakt med, inte var särskilt villig att avslöja sådana "affärshemligheter). Jag lyckades dock, inte utan besvär, pruta till mej några tillbehör - axelrem, uv-filter för objektivet mm!

(*= expediten som finns kvar där i butiken ännu och som jag fortfarande har en bra och hyfsat regelbunden personkontakt med..).

Jag har ju inga problem med att tala och skriva tyska, så jag har gott hopp att i sista hand få veta mer därifrån.

Det kommer mera...
/B
 
Senast ändrad:

LGS

Aktiv medlem
Kanske gick han på Wilhelminenschule, Grundschule, Preetz 1940-44? Han bör i så fall ha fyllt 65 i slutet av 90-talet. Om det är han kan du kontakta honom (tror jag) här.

/LG
 

PMD

Aktiv medlem
Jag får ingen direktträff hos dastelefonbuch.de
Den föreslår Rathfelder istället, men det är ju fel.
 
ANNONS