Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proveniens hos ädel Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Bottenplattan på "my precious", min M6:a har följande ingravering - se bif. bilden...

Någon som vet hur det funkar i Tyskland - hur kan man forska i graveringen och ägarens bakgrund utan att göra intrång i personens integritet alltför mycket? Vederbörande kan ju vara avliden! Att åka dit och bara ringa på dörren och fråga ev efterlevande, är kanske inte lika nuaturligt som här i Sverige...

Det ser ju ut som om han möjligen fått kameran i pensioneringspresent...
Själv reser jag ju i Tyskland ganska ofta, och har ingen svårighet att kommunicera på tyska språket....

Tips & råd mottas gärna!
Screen-shot-M6.jpg
 
Om Tyskland har något som liknar Eniro eller Hitta så kan man börja där, och kanske få fram ett telefonnummer.

Enbart Google tycks inte räcka till. Jag får tre träffar på namnet som alla leder till kundrecensioner av film på Amazon.
 
Du kan försöka spåra Heinz genom att fråga den du köpte säljaren av varifrån den fick ta på kameran, och så vidare.
 
Skulle underlätta om vi fick ett serienummer.
Kanske är det bara en gravering till Heinz Radfedter på hans 65 års dag.
 
Personen verkar inte finnas i vanliga telefonkatalogen, men du finner ett namn på den specifika adressen, inkl. dennes telefonnummer. Kanske någon som flyttat in efter Hr. Radfelder? Se tel.katalogen Das Örtliche, www.dasoertliche.de

(...Lite lustigt att google visar din bild på kamerans undersida som första bild-träff, om man googlar enbart adressen...)
 
Ja, det måste de ju göra förstås. Det tog jag för givet. :–)
Just den där texten är nog extra lättolkad, dessutom.
 
Tack för era inlägg/svar/spekulationer! Det är sådan ”nät-brainstorming ” som kan ge användbara uppslag...Tydligen var.han aktiv 2014...resencerade Ektachrome på en webbsida, och 2016 köpte jag kameran i Hamburg av en seriös handlare. Vi börjar komma en bit på väg!

En annan pusselbit, svar från en annan person: ”Jag kan tillägga att jag även kollade en webbplats med tyska gravar, och där fanns bara två personer med hans efternamn, i Bremerhaven tror jag det var, alltså långt ifrån hans egen ort, och ingen med hans förnamn. Men jag vet inte hur fullständig den sidan är. Här i Sverige finns det ju flera olika sidor med komplett information om kyrkogårdar, och där är det helt enkelt så att olika kyrkogårdsförvaltningar är ansluta till olika gravsidor, men jag vet inte om det finns något motsvarande i Tyskland. Den tyska sida jag tittade på var en sida gjord på frivillig basis, så den är nog inte komplett.”

Ha d
/B
 
Vad säger handlaren du köpte kameran av om kamerans historia? Hur kom den i handlarens ägo?

Håll oss underrättade om du gör framsteg. Sånt här är lite spännande. :–)
 
Lite utanför ämnet men Leica har länge erbjudit gravering av M kameror till sina kunder och gör det fortfarande så det är nog inte helt ovanligt att hitta personligt graverade kameror på andrahandsmarknaden
 
ANNONS