Annons

Photoshop konttra Photoshop elements 9

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
En fråga

När jag har jobbat med min raw fil i endera plug in till PSE9 eller Digital Photo Proff så har den 16 bitars färgdjup. När jag sedan tar in den i PSE9 för att skapa skugga och lägga till text och då dubbelklickar på "hänglåset" vill programmet konvertera till 8 bitars färgdjup

Beror det på att den funktionaliteten att jobba med 16 bitars färgdjup har utelämnats i Elements men finns i det "riktiga" photoshop eller borde jag veta om något som jag inte förstår..

är osäker på om det har någon praktisk betydelse när man konverterar och visar bilderna på en skärm som jpg-filer men det vore intressant att veta

//LGN
 
I elements är det en hel del man inte kan göra med 16bits bilder.
(lager funkar inte, många filter funkar inte, man kan inte lägga på text mm).

I "stora" photoshop är det mycket mer filter/funktionalitet som funkar i 16bitsläge
(kanske allt i senare versioner?)

Jag "importerar" nästan alltid i 8-bitsläge så man kan göra vad man vill sedan.
eventuellt kan man överväga att ta in bilder som 16-bits om man tänker
jobba kraftigt med nivåer/kurvor för att undvika bandning (finns säkert nåt annat som
man kan göra och som blir bättre), men jag brukar ändå snabbt hamna i
ett läge där man måste konvertera till 8-bit.
 
OK. Tack
Det innebär att PSE9 har bantats vad gäller 16bitars stöd jämfört med "stora" och det finns därmed ingen anledning att leta efter en inställning som inte finns

Vad det betyder i praktiken är osäkert. säkert bara lite om man bara visar bilden på en web-sida?
Hälsningar
//LGN
 
ANNONS