Annons

Pappersframkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har än så länge bara slabbat med AGFAs variabelkontrastpapper tillsammans med Kodaks Polymax framkallare, allt inköpt på Clas Ohlson, med rätt OK resultat vill jag mena. Men med tanke på att en sådan affär sällan har så mycket top-of-the-line produkter funderar jag om jag som relaltivt ny i gemet har något att vinna på att använda annat papper och framkallare?

Kikade ett tag sedan på några selentonade fotokemika fineprint kopior och blev imponerad av svärtan och har väl mer eller mindre bestämt mig för att det är nästa steg men jag är osäker på framkallare.

Tycker Polymax är smidigt i och med att det är ett flytande koncentrat. Finns det smidigare/billigare/bättre alternativ?

(har även skaffat mig tredje delen ("the print") av Ansel Adams trilogi som kanske kan ge svar på mina frågor, men känner att jag antagligen har mer nytta av den om jag skaffat mig lite mera rutin i mörkrummet innan jag ger mig i kast med den ordentligt)

Ge mig era synpunkter

/Richard
 
Galaxens President skrev:
...Men med tanke på att en sådan affär sällan har så mycket top-of-the-line produkter...
Agfas papper är bland det bästa du kan ha.
Inte det bästa, för det finns inte, men svärtan och papperets tjocklek gör det till mitt val för min kopiering.

Men du skall naturligtvis prova annat för att finna det du gillar bäst.

Som ny i gemet brukar ett byte till andra produkter inte alltid vara av godo.
Koncentrera dig på att exponera rätt (så du nyttjar svärtan i papperet) och att få kontroll över kontrasten.

Nu minns jag inte hur Agfasvärtan ändras av selentoning men den bör öka till trevlig nivå.
Tänk på att se en annans bilder av hög klass gör inte att du själv automatiskt får det bara genom att byta till samma material.
 
Agfa Multicontrast är ett utmärkt papper.

FinePrint har mer klorbromsilver i emulsionen, vilket ger djupare svärta och tonas lättare.

Polymax är en standardframkallare för neutral bildton. Vill du ha varmare bildton så kan du testa Agfa Neutol WA. Är dock inte säker om en övergång till Neutol WA ger någon synlig skillnad på slutresultatet om du ändå ska tona bilderna.

Om du inte vill tona alla bilder, så rekommenderar jag att du använder ett bad med Agfa Sistan efter slutsköljen. Det ökar bildernas hållbarhet markant.
 
ANNONS