--Micke--
Aktiv medlem
Med alla mina rötter i analogt foto har jag nu min första 'riktiga' digitala kamera. Finns ju mycket kunskaper som enkelt kan omsättas i den nya tekniken, men så stöter jag på situationer jag tidigare inte bekymrat mig över. Vill med detta inlägg få en liten inblick i hur ni som kört digitalt länge hanterar möjligheterna att ställa in Vitbalansen FÖRE skjutning. På den gamla analoga tiden använde jag inte automatik över huvud taget. Vissa kameror hade ju med tiden lite förinställda färgtemperaturer att använda, men jag mätte alltid befintligt ljus och exponerade helt manuellt. Justering av färgtemperaturer låg utanför min påverkan, förutom då jag scannat in sådana bilder och efterbehandlat dem.
Min nya kamera försöker jag nu ta till mig i vilka avseenden jag ska använda automatik, eftersom jag inser att det gagnar mig utifrån olika situationer (som vi inte behöver diskutera här). Alla de inställningsmöjligheter för Vitbalansen kamerna ger, och hur jag kan utnyttja denna 'automatik' i det vardagliga fotograferandet, är dock inte helt kristallklart för mig. Vi kan ju utesluta situationer där det är helt uppenbart att man har problem med färgtemperaturen.
I grunden vet jag också att vitbalans med fördel kan justeras i efterhand om man fotat i RAW och att det är mer väsentligt att få till vitbalansen före skjutning om man fotar i jpeg. Dock föranleder min ovana att blanda in inställningar för färgtemp mig att ställa ett par grundläggande frågor. I princip TRE situationer jag tänker lite kring:
1. Vid skjutning i RAW - Visst, allt kan fixas i efterhand så i princip kan ju kamerans inställning vara vad som helst. Däremot får man ju mer eller mindre bra utgångspunkter för justeringen. Därför ANTAR jag att man även vid RAW försöker hitta en färgtemp som känns OK innan skjutning och inte bara dra iväg bilderna med autoinställning. Antingen genom att välja ett förinställt värde som ser bra ut i de aktuella ljusförhållandena eller genom att utnyttja kamerans mer avancerade möjligheter att ställa in en Custom balans. Resultatet bör alltså ge en RAW-bild som ligger hyggligt nära bra färgtemp och mindre justeringar i LR blir en finjustering. Tänker jag rätt i detta enligt er mening?
Kan alltså också definiera Custom och metoden är att rikta kameran mot en referens i motivbilden som är att betrakta som 'vit' och registrera efter den. Därtill kan jag förändra kamerans standardinställda referens genom att justera K-värdet. Det medför i så fall att alla kamerans förinställda balanser utgår från det K-värdet.
2. Ang. Custom förstår jag ju principen men drar i så fall slutsatsen att det kritvita papper som ligger i ljuset av en glödlampa objektivt sett är mer orange i den belysningen. Skulle jag ställa vitbalans efter det pappret lär väl kameran då anpassa hela exponeringen så att allt naturligt ljus i den situationen jämnades ut mot mer 'dagsljus'? Så frågan är om man vill att bilden ska se ut som det gjorde i glödlampans sken eller om det ska se ut som rummets belysning neutraliseras. Vilket val man sedan gör är ju en fråga om vad man vill ha ut av bilden men undrar om jag i princip resonerar rätt?
3. Ang. inställning av kamerans referens till K-värdet förhåller jag mig något försiktig. Följer en utmärkt videogenomgång av min kamera och den fotografen (som i och för sig också videofilmar mycket, vilket lär motivera extra noggranhet för färgbalansen) poängterar att han 'använder den möjligheten hela tiden'. Han säger att han ställer K-värdet efter sin omgivning innan han börjar skjuta och utgår då från att han har någon form av 'K-mätare' till hands? Inget jag använt någonsin men drar slutsatsen att det finns på marknaden. Eftersom han inte går in djupare på metoden undrar jag om någon tillämpar samma förberedelser? Och vi kan väl då tillägga att avsikten är att ta en serie bilder i samma miljö för att det ska vara värt besväret.
Allt det här lär jag ju komma på efter hand och efter att ha provat och jämfört, men vill gå in i detta område med så mycket erfarenhet som möjligt. Hoppas få ett litet tillskott i svar på detta inlägg.
Min nya kamera försöker jag nu ta till mig i vilka avseenden jag ska använda automatik, eftersom jag inser att det gagnar mig utifrån olika situationer (som vi inte behöver diskutera här). Alla de inställningsmöjligheter för Vitbalansen kamerna ger, och hur jag kan utnyttja denna 'automatik' i det vardagliga fotograferandet, är dock inte helt kristallklart för mig. Vi kan ju utesluta situationer där det är helt uppenbart att man har problem med färgtemperaturen.
I grunden vet jag också att vitbalans med fördel kan justeras i efterhand om man fotat i RAW och att det är mer väsentligt att få till vitbalansen före skjutning om man fotar i jpeg. Dock föranleder min ovana att blanda in inställningar för färgtemp mig att ställa ett par grundläggande frågor. I princip TRE situationer jag tänker lite kring:
1. Vid skjutning i RAW - Visst, allt kan fixas i efterhand så i princip kan ju kamerans inställning vara vad som helst. Däremot får man ju mer eller mindre bra utgångspunkter för justeringen. Därför ANTAR jag att man även vid RAW försöker hitta en färgtemp som känns OK innan skjutning och inte bara dra iväg bilderna med autoinställning. Antingen genom att välja ett förinställt värde som ser bra ut i de aktuella ljusförhållandena eller genom att utnyttja kamerans mer avancerade möjligheter att ställa in en Custom balans. Resultatet bör alltså ge en RAW-bild som ligger hyggligt nära bra färgtemp och mindre justeringar i LR blir en finjustering. Tänker jag rätt i detta enligt er mening?
Kan alltså också definiera Custom och metoden är att rikta kameran mot en referens i motivbilden som är att betrakta som 'vit' och registrera efter den. Därtill kan jag förändra kamerans standardinställda referens genom att justera K-värdet. Det medför i så fall att alla kamerans förinställda balanser utgår från det K-värdet.
2. Ang. Custom förstår jag ju principen men drar i så fall slutsatsen att det kritvita papper som ligger i ljuset av en glödlampa objektivt sett är mer orange i den belysningen. Skulle jag ställa vitbalans efter det pappret lär väl kameran då anpassa hela exponeringen så att allt naturligt ljus i den situationen jämnades ut mot mer 'dagsljus'? Så frågan är om man vill att bilden ska se ut som det gjorde i glödlampans sken eller om det ska se ut som rummets belysning neutraliseras. Vilket val man sedan gör är ju en fråga om vad man vill ha ut av bilden men undrar om jag i princip resonerar rätt?
3. Ang. inställning av kamerans referens till K-värdet förhåller jag mig något försiktig. Följer en utmärkt videogenomgång av min kamera och den fotografen (som i och för sig också videofilmar mycket, vilket lär motivera extra noggranhet för färgbalansen) poängterar att han 'använder den möjligheten hela tiden'. Han säger att han ställer K-värdet efter sin omgivning innan han börjar skjuta och utgår då från att han har någon form av 'K-mätare' till hands? Inget jag använt någonsin men drar slutsatsen att det finns på marknaden. Eftersom han inte går in djupare på metoden undrar jag om någon tillämpar samma förberedelser? Och vi kan väl då tillägga att avsikten är att ta en serie bilder i samma miljö för att det ska vara värt besväret.
Allt det här lär jag ju komma på efter hand och efter att ha provat och jämfört, men vill gå in i detta område med så mycket erfarenhet som möjligt. Hoppas få ett litet tillskott i svar på detta inlägg.