Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D EM10iii sensorproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

K.Edler

Ny medlem
Hej!
Jag har en OM-D EM10iii inköpt 2021 och har stött på problem.

Kameran startar som den ska, men återger ingen bild på skärmen och det går inte att fotografera. Det är bara svart, både skärm och sökare, som att objektivet och sensorn inte har kontakt?

Det hela började när jag filmade en snutt - mitt i inspelningen ”dog” kameran och ser nu ut såhär vid omstart.

Objektivet åker ut som den ska och alla andra funktioner i kameran fungerar som vanligt. Testat återställning, montering av objektiv, check på uppdaterade drivrutiner, ja alla såna nybörjarlösningar.
Någon som stött på samma problem?

Går det att åtgärda själv eller är det bara att skicka iväg på reparation…?
 

Mr_H

Aktiv medlem
Jag letade lite på nätet (har ju själv Olympus, så jag blev nyfiken), det verkar som att det finns liknande problem på en del av Olympus olika modeller.

I ett fall så hade slutaren fastnat i stängt läge:

Det finns några magneter också som tydligen kan ställa till det:

Det finns en del andra orsaker till felet också som diskuteras i dpreview: https://www.dpreview.com/forums/thread/4593706

Söker du på nätet så finns det fler diskussioner, du kan ju också ställa en fråga i dpreview-forumet.

Jag kom på att jag faktiskt haft ett liknande fel på en E-M5, då var det en misslyckad programvaruppdatering på objektivet som var orsaken, kameran fungerade med alla andra objektiv.
 
Senast ändrad:

K.Edler

Ny medlem
Tack, jag har också kikat runt lite och får det till att sensorn inte ”öppnar” i brist på bättre termer. Täckt med en persienn oavsett läge vad det verkar. Ska kika på era lösningar!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack, jag har också kikat runt lite och får det till att sensorn inte ”öppnar” i brist på bättre termer. Täckt med en persienn oavsett läge vad det verkar. Ska kika på era lösningar!
Persiennerna kallas slutare ( engelska shutter).
Bakom slutaren sitter sensorn.

Bra ord att ha rätt när du letar vidare på nätet.

Ja slutaren öppnas och stängs. Det var rätt ord.
 
ANNONS