Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oljud Panasonic S5 20-60 optik

Produkter
(logga in för att koppla)

matissen

Aktiv medlem
Jag har en Lumix S5 med 20-60 kitoptiken. Skulle filma med den idag och upptäcker att AF gör ett burrande ljud så pass att det hörs på filmen. Prövade med 50 1.8 och den är i stort sett helt tyst. Håller jag örat vid framkant av optiken (20-60) hör man tydligt burrande ljud när den letar fokus. 50 kan man höra ytterst lite, det är stor skillnad. Är det någon som har dessa och kan kolla om deras 20-60 lever om?
 
Vid allt filmande som ska uppnå något slags verkshöjd behöver man en mikrofon som inte är alltför nära kameran.
 
Man får stänga av allt i kameran som kan ge ljud om man inte vill ha med dessa när kamerans inbyggda mikrofoner används. Konstigt nog har man löst detta i dedikerade videokameror för länge sedan. Men bäst blir det förstås med separat mikrofon av bättre kvalitet.
 
Löst och löst - det finns inga videokameror med något slags högre ambitionsnivå som använder inbyggda mikrofoner. De längst ner i hyfsad konsumentklass gör, men de får också oftast med allehanda hanteringsljud från kameran, antingen från någon motor eller från fotografens krafsande på sagda kamera. Även de kamerorna brukar ha någon hållare så att man åtminstone kan flytta ut en separat mikrofon lite grand.
 
Har en Nikon och där hörs dom gamla AF-S-objektiven ganska bra när dom fokuserar. Dom nyare Z-objektiven är dock tystare än vad mikrofonen klarar att registrera.
Hur som haver så är en extern mikrofon nästan alltid bättre. Själv använder jag en Zoom H2n för nästan allt ljud. Ljudet från kameran använder jag i princip bara för att synka video och ljudet från Zoom:en.
 
ANNONS