Annons

Objektiv för norrsken och stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Kisco

Aktiv medlem
Hej.

Jag har funderingar på ett nytt objektiv för norrsken och stjärnhimel. Kameran är en EOS R6. Objektiven jag funderar över är Sigmas Art-objektiv, 20/1,4 eller 24 1/4 eller 28 1/4.
Både 20mm och 24mm har funnits i några år och 28mm är nyare och vädertätat.
Det jag undrar över är storleken på vidvinkeln. Tycker ni att 28mm är tillräckligt eller bör man ha 20mm för mer vidvinkel?
Kent
 
Samtidigt har jag sett på lite olika håll att 20/1,4 har en hel del problem med coma och astigmatism på full öppning. Den enda som ska vara riktigt bra är väl den nyaste som inte finns med Canonfattning. Själv kör jag på manuella objektiv eftersom det funkar fint till just natthimlen. Samyang 24/1.4 och Samyang XP 35/1.2 har jag. Visst, lite mer vidvinkligt vore inte fel och jag hade gärna haft ett vasst 20 mm...
 
Hej
Irix 15mm är inte dumt för ändamålet. Låsbar avståndsinställning är bra i sammanhanget. Här en bild där den omskrivna boliden fastnade också.....
Jörgen E.
 

Bilagor

  • _IMG4587b.JPG
    6.5 MB · Visningar: 90
Jag har tittat på Samyang också men vill helst ha ett objektiv där autofocus fungerar eftersom jag tänker använda objektivet till annat också. Vore det enbart nattbilder med manuell focus hade jag valt ett Samyang.
 
Hej,
Jag hade samma fråga som du och har länge funderat – till slut blev det en beg. Sigma Art 28/1.4, då denna ha en filtergänga som 20/1.4 saknar. Jag kollade några "tester" på youtube och 28:an kan vara lite bättre på coma, men detta är kanske ingenting man se i slutändan ;).
Tyvärr kan jag inte (än) säga om den leverera bra bilder på norrsken eller stjärnhimmel, då chansen inte riktigt varit framme än...
 
Håller med om att brännvidd runt 20 mm är lämpligt för norrsken, men ibland kan till och med 50 mm ge bra resultat.
Det som är mycket viktigt och sällan diskuteras är svårigheten att sätta skärpan perfekt. Gluggar med f/1,4 är ganska kritiska att fokusera rätt.
Vi bländar oft ner till ca f/2,8. Med nya brusreduceringsvektyg går det bra att dra upp Iso mer än tidigare.
Det är en avsevärd skillnad i pris och storlek på en 20 mm som har f/1,4 och en som har f/2.
Helmanuella gluggar har en annan fördel, det går att tejpa fast avståndsringen efter fokusering dagtid.
 
Håller med om att brännvidd runt 20 mm är lämpligt för norrsken, men ibland kan till och med 50 mm ge bra resultat.
Det som är mycket viktigt och sällan diskuteras är svårigheten att sätta skärpan perfekt. Gluggar med f/1,4 är ganska kritiska att fokusera rätt.
Vi bländar oft ner till ca f/2,8. Med nya brusreduceringsvektyg går det bra att dra upp Iso mer än tidigare.
Det är en avsevärd skillnad i pris och storlek på en 20 mm som har f/1,4 och en som har f/2.
Helmanuella gluggar har en annan fördel, det går att tejpa fast avståndsringen efter fokusering dagtid.

Vi som håller till längre söderut klarar oss ofta med 50 mm :)
Jag håller med om att fokuseringen på 1.4 är lurig, men för oss som gillar att filma eländet så är 1,4 eller 1,2 ett måste. ISO går inte att höja hur mycket som helst, kör redan på 51200. För foto funkar dock 2,0 eller 2,8 bättre. Särskilt för norrsken.
 
Jag har provat ta stjärnbilder med mitt EF24-70 /2,8 och det fungerar men jag tror ett objektiv med f1,4 och runt 20mm ger bättre resultat, speciellt om jag tar bilder på norrsken.
 
Vi som håller till längre söderut klarar oss ofta med 50 mm :)
Jag håller med om att fokuseringen på 1.4 är lurig, men för oss som gillar att filma eländet så är 1,4 eller 1,2 ett måste. ISO går inte att höja hur mycket som helst, kör redan på 51200. För foto funkar dock 2,0 eller 2,8 bättre. Särskilt för norrsken.
Har aldrig tänkt på att vi är mycket närmare, ibland räcker inte ens mitt 14 mm till, men jag håller helt med dina tankar.
 
Jag funderar på Laowa 12/2,8 för astrofoto, även den har några brister som coma men det har i princip alla extrema vidvinkelobjektiv. Är faktiskt väldigt nöjd med mitt Z objektiv 17-28/2,8, det är faktiskt riktigt bra till allt inom sitt område, det är nog det objektiv jag blivit mest positiv överraskad på
 
Jag har bytt till Laowa 15/2 för astro och norrsken. Mycket bra (men givetvis inte perfekt), kompakt och man slipper FTZ-adapter. Jämfört med Irix 15/2.4 så är den i praktiken 1 steg ljusstarkare och har mindre vinjettering. Annars ingen jätteskillnad i skärpa eller koma.
 
På tal om nära. Igår kväll hade vi norrsken rakt upp över huset i Arjeplog.
Tog bilden på frihand ( tog stöd mot räcket) med iPhone 13 PRO Max och standardgluggen.
 

Bilagor

  • IMG_0383.jpeg
    IMG_0383.jpeg
    61.7 KB · Visningar: 50
ANNONS