Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare med Panik

Produkter
(logga in för att koppla)
förvisso

förvisso s¨å ligger det nått i det ni säger helt klart men det lyser även igenom att det är att hon vill käna på der som stör er .. och sen inte kan jag känner en kille i london som aldrig fotat innan han började efter 9 månader såg hans bilder bättre ut än mång större fotografer i london .

jab beundrar att hon skrev i denna tråd och frågade hur dum tror ni hon känner sig

jag skule då aldrig ens skrivit för att sen få veta att jag är dum som tror på mig själv

fan vi ska väl vara glada att nån vill jobba i vårt arbetsösa land
 
bjorn hur skulle det kännas med punkt komma och någon versal ibland tror du det skulle bli lättare att läsa det kanske inte spelar någon roll för dig du kanske inte bryr dig
 
tack

bjorn hur skulle det kännas med punkt komma och någon versal ibland tror du det skulle bli lättare att läsa det kanske inte spelar någon roll för dig du kanske inte bryr dig

skulel du kunan fixa mitt stora problem som jag levat med sedan 1 klass i skolan dysleksi
http://no.wikipedia.org/wiki/Dysleksi
så ska du nästa kunan få en årslön av mig

fattar du inet så skit i och läs jag skiter i vilket

la länken på norska så du ska ha problem med den med
 
Såg en gång en annons på blocket på en elgitarr och förstärkare. Motiveringen till varför han ville sälja utrustningen redan efter två dagar var att han märkt att det var svårare än han trodde att lära sig spela...


Och jag kænner en kille som ringde stockholms universitet och frågade om han kunde læsa in en magistereksamen på ett år. De skrattade lite åt honom men sa varsågod å førsøk. Två år senare var han doktorand..
De finns de som lær sig fort, och vad ær det før fel att læra sig genom forum på nætet om man ær en sån? Det blir iaf lættare før dem om folk svarar seriøst.
 
Och jag kænner en kille som ringde stockholms universitet och frågade om han kunde læsa in en magistereksamen på ett år. De skrattade lite åt honom men sa varsågod å førsøk. Två år senare var han doktorand..
De finns de som lær sig fort, och vad ær det før fel att læra sig genom forum på nætet om man ær en sån? Det blir iaf lættare før dem om folk svarar seriøst.

presis min mening med hur ska dom kunan lära sig om folk bara ska jäklas och i vissa fall lura dom med flit
 
Och jag kænner en kille som ringde stockholms universitet och frågade om han kunde læsa in en magistereksamen på ett år. De skrattade lite åt honom men sa varsågod å førsøk. Två år senare var han doktorand..
De finns de som lær sig fort, och vad ær det før fel att læra sig genom forum på nætet om man ær en sån? Det blir iaf lættare før dem om folk svarar seriøst.

Jag känner också en person (pianist) som plötsligt för några år sen ville börja spela flöjt efter att ha blivit förtjust i bandet jethro tull. Han gick in i en musikaffär och köpte en tvärflöjt utan att ens veta hur man plockade ihop den. Tre månader senare spelade han fantastiskt bra utan en enda lektion och snart behärskade han typ varenda sorts flöjt som finns. Det gick på grund av att han övade otroligt flitigt, många timmar per dag, och hade ambitionen och viljan att lära sig. Här är en länk till hans band (de spelar progressiv "sagorock"): http://thobyloth.com/ Gå gärna in och lyssna, mäktig musik!

Visst går det mesta om man vill det tillräckligt mycket och har talang, ett brinnande intresse och tillräckliga ambitioner att lära sig. Har aldrig påstått att det inte skulle gå, bara att man ska vara beredd på att det kan vara svårare än man tror trots bra utrustning och att det tar tid att lära sig allt man behöver kunna.

Det går att lära sig mycket via forum på nätet (det mesta jag kan om foto har jag lärt mig genom att läsa detta forum), och det är inget fel alls i att fråga hjälp här, tvärtom. Men jag kan ändå inte undgå att tycka att det känns lite ogenomtänkt att nån som inte tidigare fotograferat seriöst mitt i allt ska börja göra sånt som det vanligtvis krävs yrkesmän och -kvinnor för, speciellt om det inte är på eget initiativ. Men vill man tillräckligt mycket själv så går det nog i sinom tid.
 
Björn. Jag ber om ursäkt för mitt inlägg. Måste vara jobbigt med påhopp. Mina egna brister är på andra områden. Exempelvis är jag lite väl snabb att reagera på slarviga inlägg med allehanda fel och konstigheter. De allra flesta har ju inte dyslexi. Men har man det så är det ju viktigt att kunna komma till tals även om det kan bli lite fel!
 
Du har redan fått en del bra tips så detta blir kanske lite upprepning. Jag hade gjort som så att jag ställt kameran på 1/125 s och f/8. Sedan hade jag bett någon vara testmodell och bara haft på en blixt på modellen snett framifrån. Provat mig fram genom att ta bilder och justera styrkan på blixten tills bilderna ser bra ut på modellen. Kamerainställningarna ändras inte.

Därefter hade jag lagt till en blixt på bakgrunden om jag tyckt det behövdes, tagit fler bilder och justerat ljuset också på den blixten till en nivå som ser bra ut på bilderna (alltså med båda blixtarna påslagna och med testmodell). Kamerinställningarna fortfarande på 1/125 och f/8.

Edit. Kameran skall stå på Manuell.
 
Tack för tipset Bengt , jag skall testa det + alla andra tips jag fått.

Du har redan fått en del bra tips så detta blir kanske lite upprepning. Jag hade gjort som så att jag ställt kameran på 1/125 s och f/8. Sedan hade jag bett någon vara testmodell och bara haft på en blixt på modellen snett framifrån. Provat mig fram genom att ta bilder och justera styrkan på blixten tills bilderna ser bra ut på modellen. Kamerainställningarna ändras inte.

Därefter hade jag lagt till en blixt på bakgrunden om jag tyckt det behövdes, tagit fler bilder och justerat ljuset också på den blixten till en nivå som ser bra ut på bilderna (alltså med båda blixtarna påslagna och med testmodell). Kamerinställningarna fortfarande på 1/125 och f/8.

Edit. Kameran skall stå på Manuell.
 
Gör det!

Jag tycker verkligen du skall följa upp det erbjudandet. Om du verkligen är intresserad av att lära dig om ljussättning och även en hel del om foto.

Björn är grymt duktig på ljussättning och de flesta andra aspekter av att fota också. Du har en riktig chans här.

Måste säga att jag blev lite avis först, att ha så mycket grejjer att börja med. men sen tänker jag tillbaka till när jag började och inte fattade ett dyft av någonting, och då var det bara kamera och objektiv. du har det plus blixtar och hela faderullan.

Jag hoppas inte att du tappar lusten för foto trots att du nästan slängts in i allt på en gång. det är verkligen en underbar värld att vara i.

Du verkar redan nu fått många bra tips och sånt, och se till att du tar dig till björn en helg och sedan är det bara att experimentera med alla dina nya kunskaper och hitta din egen stil. ser fram emot att få se vad det blir av dig.
 
Minns inte

om någon skrev detta innan, och jag är inte jättevan med blixtutrustning och så men att sätta en blixt riktad på en svart bakgrund känns lite onödigt då den kommer göra precis det som du beskrev att den gjorde. Testa att rikta den på modellen fast bakifrån istället.... kanske inte är den bästa beskrivningen.... eller om du kör mot svart bakgrund... ta bort den helt och hållet. Detta är ett förslag bara, som sagt så är jag inte sådär super van vid blixtutrustning^^.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.