Annons

Ny Pentax D-SLR i lågprisklassen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det verkligen så lite Pentaxianier nuförtiden att ingen ens bryr sig här? :|

Man blir nästan lite lessen faktiskt.

/Henri
 
Aaah, äntligen, inte för att jag har råd med nån sån här kamera men nu finns iaf en teoretisk möjlighet att skaffa sig en digital systemkamera.

Har misströstat en del när det gäller pentax, här står man med objektiv och blixtar och fan och hans moster och utan möjlighet att gradera upp sig till vettigt pris.

Canon däremot sprutar ut nyheter och Nikon hankar efter och gör sitt bästa (flinar)

Har ju inte direkt haft lust att behöva "börja om från början" med att bygga upp systemet igen genom att byta märke.

Men jag håller med, det verkar vara grymt få Pentax användare här på fotosidan *suck*
 
Kul med lite mer konkurenter till 300D och D70, det kan dom behöva! Har kännts lite lite att bara ha två att välja på i den prisklassen.

Pentaxianier verkar det inte finnas allt för många här. Hoppas att det kan bli några fler nu då!

Nikons D70 blev ju sååå mycket sämre jämfört med Canons 300D när dom kom med sin 20D, undrar just hur usla och efter dom båda är nu när Pentax *ist DS är här?
 
antagligen jääätte usla *s*

pentax är ju inte till för den stora folkmassan utan för oss lite mer kräsna *harkel*
 
Kul att det kommer en! Är ju onekligen lockande faktiskt. Men jag är tveksam det slår känslan av min LX, så det blir svårt att byta. :)
 
**PENTAX K-, KA-, KAF- and KAF2-mount 35mm-format lenses can be used without an adapter or modification. PENTAX screw-mount 35mm-format lenses and PENTAX 645- and 67-system lenses can be used with an adapter.
Sympatiskt av dem att behålla bakåtkompatibiliteten och inte vandra i Nikons spår. Det såg ju dystert ut på den fronten med ist-d innan de släppte nån uppgradering som löste det, eller hur det var. Det gjorde att jag trodde att de skulle blockera ljusmätning gamla objektiv på den nya lågpriskameran, men icke. Pentax är ett sympatiskt kameramärke, hoppas att den här kameran gör närvaron lite större.
 
Ser intressant ut, liten kamera, stor LCD och kör AA batterier! :)

Det jag skulle vilja veta nu är hur stor buffer den har för RAW-bilder och hur snabb skrivtiden är på såna.
 
Någon som har sett något om vad priset kan hamna på?

Har man en analog nikon, en digital kompakt canon så ser jag inte problemet med en d-slr från pentax också ;)

Såg att objektivet som släpps samtidigt har 52mm filter gänga och det är för mig ett stort plus. Köpa en ny kamera och slippa köpa nya filter skulle inte vara så dumt.

Tyckte den såg lite trevlig ut, ska i alla fall bli kul att gå och klämma på den sen.
 
Såklart finns det RAW. Tror knappast någon skulle våga släppa en DSLR utan RAW.
Kameran ser jättefin ut. En helt perfekt andra/reskamera. Synd bara att man sålt av sina Pentaxprylar för längesen. Man är inte jättesugen att skaffa en andra uppsättning gluggar precis.
Tyvärr är nog det Pentax dilemma. Många har redan köpt in sig på Canon eller Nikongrejor.
Minolta lär inte få det lättare när deras DSLR släpps.
 
Betydligt mindre än 300D, tar endast SD-kort.
Samma sensortyp som på D70/D100...lägsta ISO 200 och 1.5x sensor m.a.o.
Om den tar vertikalgrepp eller ej hittar jag inte.

Canon EOS 300D 142 x 99 x 72 mm
Pentax *ist DS.... 125 x 93 x 66 mm

Den har oxå 2" LCD..trevligt.
 
Senast ändrad:
oj, 6500, ja vad kan man säga annat än "hurra"

till och med så att jag skulle kunna sälja in den hemma hos regeringen *s*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.