Annons

Nikon FM2 vs Leica M6

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan O E

Aktiv medlem
Någon som ägt båda? Är det stor skillnad på Leica M6 + Summilux 50mm1.4 och Nikon FM2 + Carl Zeiss planar 50mm1.4. Med tanke på att det skiljer över 5 gånger så mycket pengarna på priserna på den begagnade marknaden.
 
Verkligen väldigt approach till fotograferingen.

Jag har haft min FM2N sedan 1988 och tycker det är den perfekta mekaniska spegelreflexen som alltid har fått stanna säkert. Under tiden har jag haft och sålt flera Leica M kameror, men ingen M6. Har dock använt M6an. Fördelen med FM2an är förutom priset att du med enkelhet kan hoppa mellan långa telen, supervidvinkel eller makroobjektiv utan besvär. Den har en snabbare slutare med 1/250 blixtsynktid och en 1/4000 som gör att du kan använda kortare skärpedjup när det är ljusare. Med spegelreflex slipper du också oroa dig för att mätsökaren skall visa fel. FM2an är alltså tryggare och bättre att använda om du vill hålla dig kring F1.4.

Men Leica är Leica. Fantastiskt roliga att använda i vissa lägen. Grymma att komponera med och lättare att fotografera främmande människor med av olika anledningar. Den äldre Summilux 50mm är kanske det objektiv som tillverkats under flest år utan ändringar i det optiska så mer klassiskt kan det inte bli.

Du kommer nog bli lycklig med vilken av dem som du än väljer :)

Själv kör jag en äldre Leica IIIG med Summicron nu, lite omständigare men kul och fin sökare för 50mm.
 
Helt olika kameror är det. Leican är en mätsökarkamera och FM2 en manuell spegelreflexkamera. Dessutom får du betala en väldigt massa pengar för att det står Leica på Leican. Titta gärna vad en ny Leica kostar och jämför med liknande kameror från Nikon eller något annat märke. Leican är dessutom eftertraktad av samlare vilket driver upp priserna på begagnatmarknaden.
 
Priskillnaden har inget med prestanda att göra utan att Leica M6 har blivit extremt populär. Så populär att den börjat nytillverkas. Leica M6 bjuder på en avskalad design, men ändå med behändigheten med en inbyggd ljusmätare – en stor sak på sin tid.

Nikon FM2 är en erkänt bra kameraa, även den en ikon och en klassiker. Som fotoverktyg är den hur bra som helst, och fotar du med tele så är en spegelreflex mycket bättre än en mätssökare som Leica M6
 
Egentligen kokar frågan ned till om man gillar mätsökarkameror eller spegelreflexer. Det är ganska stor skillnad på hur dessa fungerar vid praktisk fotografering. Leica-m är ju främst en reportage/gatufoto kamera och som sådan väldigt bra.
 
Jag tror att det mesta sagts redan, men en sak att ha i åtanke kan vara att en Leica fortfarande kan repareras av samma företag som tillverkade den. Å andra sidan kan du köpa ett helt gäng FM2or att ha i reserv.

Min M3a råkade ut för en olycka i höstas och blev ivägskickad till Leica i Tyskland. Den kom tillbaka reparerad och justerad och finkar bättre än någonsin. Det var inte vansinnigt dyrt heller, 3200kr.
 
En Leica M6 lär behålla sitt värde rätt bra. För många har det ju ökat de senaste åren. Vet inte hur det är med Nikon FM2.

Apropå Summilux 50 mm så vill jag tipsa om att ikväll/inatt beroende på var man befinner sig så kommer YouTube-kanalen RedDotForum köra en specialshow live om just den gluggen. Kan vara intressant.

Lycka till med ditt val!

Mvh
Fredrik
 
Kan tillägga att jag tycker Voigtländer Nokton 58mm F1.4 är klockren på Nikon FM2, både i hantering och personlig bildkvalitet.

Leica håller dock troligen värdet bäst.
 
Oavsett vad dom kostar så handlar det för mig om vilken jag gillar mest att använda. Resultaten på bilderna blir dom samma. Kan du testa så gör det. Har du budget så spelar priset ingen roll. Köper du begagnat får du igen pengarna oavsett vilken av dessa två du väljer.
Efter att ha gått från Nikon till Leica kan jag helt enkelt inte gå tillbaka. Av flera anledningar. Mest att det för mig är oslagbart med en rangefinder. Speciellt när man fotar mellan f4-11. Att se hela scenen utspela sig i sökaren. Sedan är det storleken, både på kameran och gluggarna jag kör. Ju mindre desto bättre tycker jag personligen. Hade jag fortsatt gillat vidöppen bländare mest hade jag säkert kört vidare på Nikon. Det är något med att man ser det korta skärpedjupet direkt i sökaren på en slr. Lycka till!
 
Jag är sugen på att köpa Nikon FM2, Hur mycket är rimligt att betala för en FM2 med exv 50 mm objektiv på?
Beg i butik eller Tradera?
 
Jag är sugen på att köpa Nikon FM2, Hur mycket är rimligt att betala för en FM2 med exv 50 mm objektiv på?
Beg i butik eller Tradera?
Om du gör en sökning kan du få ett hum. Det verkar skilja en hel del i vad man vill ha för dem.
 
Begärda priser ger begränsat med information om marknadspriser. Sök efter sålda kameror istället. Det finns en kryssruta för det.

En sökning på Tradera kan också ge bra information. Generellt brukar priserna vara lite lägre än på Ebay.

Blocket är en stor annonsplats, men jag vet inte om det går att se avslutade annonser där.
 
Satsa på Nikon. Jag har fotat både med Leica och Nikon, gillar båda. Du får pengar över till en trevlig mätsökarkamera som inte är Leica, Olympus Rc t ex. Plus till rejält med film.
 
På 90-talet hade jag både en Leica M2 och M6. När jag fick dem, så var det som en dröm! Men jag blev aldrig riktig vän med dem. Möjlighet till olika objektiv var begränsad och så gillade jag inte systemet med dessa små ramar i sökaren. Dessutom skymde objektivet en del av sökarbilden. Jag lärde mig dyrt att man ska inte lägga den i solen med oskyddat objektiv uppåt, för då funkar linserna som ett brännglas och brände ett hål i tygridån.
Dessutom stelnar oljan i gamla Leicor.

Så är det inte med FM2 (som jag har nu), eftersom den har bättre olja och är självsmörjande. Den har en titanridå och en snabb slutartid på 1/4000 sek (för blixt 1/250), vilket var en sensation på 80-talet.
Det finns massor objektiv till FM2:an och sökaren är ljus. Man kan byta sökarskivor som är anpassade till olika objektiv. Fokuseringen går snabbare än med Leicas lilla dubbelbild.
Proffsfotografer använder den även idag som backup-kamera i Alaska, eftersom den klarar temperaturer ned till -40°.
Jag köpte min FM2 på Tradera. Den är i nyskick och kostade kr 3.500,- för 3 år sedan. Jag fick dock justera slutartiderna hos Analoga kameror Stockholm, vilket gick på kr 1.500,-. Nu går den som en klocka och exponeringsmätare funkar bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: jjq
Satsa på Nikon. Jag har fotat både med Leica och Nikon, gillar båda. Du får pengar över till en trevlig mätsökarkamera som inte är Leica, Olympus Rc t ex. Plus till rejält med film.

Fast börjar man med mätsökarkameror är det lätt att det slutar i Leica ändå. Tänkte att jag var färdig med Leica och fick för mig att testa och skaffa några mätsökarkameror förr-förra året, arbetade mig upp till Olympus 35SP.... Slutade ändå med Leica igen.
 
Den har en titanridå och en snabb slutartid på 1/4000 sek (för blixt 1/250), vilket var en sensation på 80-talet.
FM2 har synktiden 1/200 s. FM2N har synktiden 1/250 s.

Från slutet av 1980-talet byggdes FM2N med aluminiumridå istället för titanridå.
Jag tror inte att det finns någon uppgift om från vilket serienummer aluminium användes utan man måste titta på ridån.
 
Senast ändrad:
FM2 har synktiden 1/200 s. FM2N har synktiden 1/250 s.

Från slutet av 1980-talet byggdes FM2N med aluminiumridå istället för titanridå.
Jag tror inte att det finns någon uppgift om från vilket serienummer aluminium användes utan man måste titta på ridån.
Ja, jag vet! Jag har dock en FM2n med titanridå :cool:
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Fast börjar man med mätsökarkameror är det lätt att det slutar i Leica ändå. Tänkte att jag var färdig med Leica och fick för mig att testa och skaffa några mätsökarkameror förr-förra året, arbetade mig upp till Olympus 35SP.... Slutade ändå med Leica igen.
Jo. Visst. Jag gillar min Leica M2 skarpt. Säljer den aldrig. Har likväl plåtat så mycket mer med min Nikon Fm under åren. Den är arbetshästen. Av de kompakter jag har är nog Olympus rc den som förnuftet talar mest för. Men har du råd med Leica så är den givetvis i en klass för sig känslomässigt.
 
  • Gilla
Reaktioner: jjq
Varför inte en mekanisk Leica spegelreflex? prisläget är mycket lägre än för mätsökarkamerorna och de ger en kvalitetskänsla som Nikon aldrig kan leva upp till. Leica R6 eller R6.2 är fantastiska kameror. Dyrare än Nikon, visst, men med en helt annan kvalitetskänsla.
 
Varför inte en mekanisk Leica spegelreflex? prisläget är mycket lägre än för mätsökarkamerorna och de ger en kvalitetskänsla som Nikon aldrig kan leva upp till. Leica R6 eller R6.2 är fantastiska kameror. Dyrare än Nikon, visst, men med en helt annan kvalitetskänsla.

R6 och R6.2 blev aldrig press- och krigsfotografernas favoriter utan man körde med Nikon och Canon istället. De var säkra arbetshästar och hade en mängd objektiv att välja bland som Leica inte har på samma sätt.
Men visst Leicas objektiv är otroligt bra!
Jag kan däremot jämföra mina diabilder tagna med Leica M6 och Nikon F100 och kan faktiskt inte se någon kvalitetsskillnad.

Men om jag hade haft de där pengarna att köpa den nya Leica M6 som har bättre fokusering och reflexfri sökare, så hade jag köpt den!
 
ANNONS